Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56365 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #221 Gepost op: 7 mei 2015, 19:50:56
Ligt het nou aan mij of is SOS ALARM eigenaar van de site helplevensredden.nl ?
In dat geval vind ik het ook zeer misleidend dat er over 'Het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden' gesproken wordt alsof het te vergelijken is met het BIG-register. SOS ALARM doet er alles aan om officieel over te komen terwijl het zo amateuristisch is als maar zijn kan.

Op de eigen site wordt het zelfs door elkaar "Register" en "Database" genoemd... Ik dacht dat hoofdletters als functie hadden een naam aan te geven en je die twee dus niet zomaar door elkaar kan gebruiken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #222 Gepost op: 7 mei 2015, 19:55:01
Citaat van: LSPD link=msg=1348880 date=1431021056
SOS ALARM doet er alles aan om officieel over te komen terwijl het zo amateuristisch is als maar zijn kan.

Lijkt me de enige juiste conclusie. Het rammelt aan alle kanten, bijna lachwekkend  ;)


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #223 Gepost op: 7 mei 2015, 19:56:08
Citaat van: Jims link=msg=1348740 date=1430990538
Op geen enkele meldkamer is hier informatie over bekend...
Inmiddels intern e.e.a. gecommuniceerd. Zelfde strekking als laatst bekende persberichten.
If you can dream it, you can do it.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #224 Gepost op: 7 mei 2015, 20:37:12
Vind ik toch wel dat ze valse verwachting wekken. Vind het een goed idee maar als het niet werkt kan je dus beter zelf 112 bellen. In de app staan knoppen met diverse incidenten en je zou verwachten dat als je de knop geweld indrukt je direct politie aan de lijn krijgt en bij een ernstige bloedingen de RAV.  Maar waar gaat die informatie nu dan heen met de locatie van het incident.  
Jammer dat je het niet kan testen zonder nodeloos de meldkamers te belasten.
Kan me wel voorstellen dat mensen elkaar helpen bij bv een verzwikte enkel waarbij er even een EHBOer langskomt om bv een drukverband aan te leggen. Dat zou prima kunnen via zo'n initiatief.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #225 Gepost op: 7 mei 2015, 21:34:54
Terwijl jij op die app kijkt, ligt de patiënt dood te gaan'

"Als je in een noodsituatie zo'n app wil gebruiken, ben je al snel een halve minuut kwijt", zegt Albert Stevens, voorzitter van de EHBO-vereniging Drenthe. "En in zo'n geval telt elke seconde."

Binnen de hulpverlening is niet iedereen enthousiast over de nieuwe app van de stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst. Daarmee kun je direct de centrale meldkamer in Driebergen bereiken. De stichting zegt dat de aanrijtijden zo worden verkort, omdat de app via gps automatisch de locatiegegevens van de melder doorgeeft.
              
  
'Het gebruik van z'n app kost veel te veel tijd'

Albert Stevens, voorzitter van de ehbo-vereniging in Drenthe, is niet enthousiast over de nieuwe app van de stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst.
Wie de app wil gebruiken, moet eerst allerlei gegevens invullen. Zo moet je aangeven wat de situatie van de patiënt is en wat voor soort ongeluk er is gebeurd.

Dat duurt veel te lang, zegt Stevens in het NOS Radio 1 Journaal. "Daar is in een noodgeval helemaal geen tijd voor. Je moet meteen handelen", zegt de Drent, die sowieso niet zit te wachten op initiatieven van de stichting. "Naast politie, ambulance en brandweer vind ik zo'n vierde organisatie helemaal niet nodig."
Stevens denkt dat veel andere hulpverleners het met zijn kritiek op de app eens zijn. "Ik schat dat zo'n 80 procent van de ehbo'ers er net zo over denkt als ik. Terwijl jij op die app kijkt, ligt de patiënt dood te gaan. Je kunt veel beter meteen 112 bellen."

De NOS past de berichtgeving nog verder aan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #226 Gepost op: 7 mei 2015, 21:45:40
Ik vraag me ook ernstig af of er inderdaad 30.000 aanmeldingen zijn. Dat lijkt mij heel erg sterk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #227 Gepost op: 7 mei 2015, 21:47:17
Bij mij op de telefoon is het 4 knoppen indrukken
1 app opstarten
2 noodsituatie ja/nee
3 soort situatie kiezen
4 bellen

Bij 112 bellen
1 telefoon icoontje
Dan 112 intoetsen met bellen
Dat zijn 5 knoppen totaal.

Op mijn telefoon alle 2 net zo snel dus dat maakt geen verschil. Maar wat gebeurt er met de gegevens die ik via de app aanlever. Ze zouden alarmeringen kunnen verkopen aan derden. Journalisten verzekeringen verkopers enz. Zeg niet dat het gebeurd maar kan zo maar handel zijn zonder dat de gebruiker dat weet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #228 Gepost op: 7 mei 2015, 21:49:45
telefoon icoontje? je kan 112 al op een geblokkeerd telefoonscherm (de meeste telefoons) intoetsen en gelijk bellen.

En dat hele keuze scherm is te zot voor woorden. Je moet mensen in paniek helemaal geen keuze scherm willen voorhouden. Dan gaan ze twijfelen, want kies ik nou voor de knop reanimatie, of bewusteloos....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #229 Gepost op: 7 mei 2015, 21:55:12
Ja je hebt gelijk ik keek bij een niet geblokkeerde telefoon. Zou er zelf niet eens aan denken en hem eerst deblokkeren en dan bellen.
Dan is bij mij 112 bellen met geblokkeerde telefoon 5 tot 10 seconde sneller.