In algemeenheid is gebruik van apps wel handig en veelal nuttig, als naslag en/of interactieve zaken.
Het gebruik van apps voor allerlei 112, EHBO en andere spoedeisende zaken is een ander verhaal.
Het hanteren van 112 en EHBO apps onder (zware) druk, stress en in noodsituaties werkt in mijn ogen uitermate contra-productief en vertragend.
Bij levensbedreigende letsels als ernstige bloedingen, verslikkingen en bij onwelwordingen zal je als EHBO-er direct moeten handelen.
Voor naslag is dan domweg geen tijd, je moet het al hebben geleerd hoe te handelen.
Handelingen na-apen op een app op het moment dat je nodig hebt in stress situaties (!) gaat dus niet werken en kost ongetwijfeld mensen levens door de verloren tijd en contra-productieve (lees: verkeerd) uitgevoerde handelingen.
Een andere donkere zijde is dat bij overbelasting en uitval van mobiele telefoon en data netwerken de app eigenlijk nutteloos is met betrekking tot alarmering. Als niet-getrainde gemotiveerde app bediener heb je jezelf afhankelijk gemaakt van communicatie technieken die kunnen falen. Woorden als paniek, besluiteloosheid ed, komen dan bij mij naar boven.
De wijze les is dat je
vooraf dient te weten wat je moet doen in plotseling optredende (nood)situaties. Dat kan je alleen leren door het volgen van EHBO cursussen.