Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 55274 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #230 Gepost op: 7 mei 2015, 22:03:33
Ik snap de (negatieve) reactie over de NOS niet. De NOS is geen reclamebureau maar is pers die verslagen doet van "nieuws".

Die "lenen" zich dus nergens voor maar geven (objectief) nieuws. Ze passen geen berichtgeving aan omdat ze fout zouden zitten maar nemen nieuw nieuws (de in de loop van vandaag ontstane reacties om de App) op in nieuwsaanbod.



Citaat van: Golly link=msg=1348742 date=1430991010
Bijzonder ook dat het NOS journaal zich leent voor een dergelijk verhaal, zonder dat ze blijk geven op de hoogte te zijn van de problemen die we hier signaleren. Een goede journalist zou toch ook wel bij een MK geinformeerd hebben om het verhaal te verifiëren...

Citaat van: DiNozzo link=msg=1348909 date=1431027294
De NOS past de berichtgeving nog verder aan.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #231 Gepost op: 7 mei 2015, 22:43:33
Een goed journalist neemt echter niet zomaar een persbericht over als nieuws (zeker niet in het NOS Journaal m.i.) en gaat hoor en wederhoor toepassen. Bij een dienst die zegt informatie door te geven aan de Meldkamers kun je dan bij een MK of VenJ toch even verifiëren?

Nu hebben mensen in het Ochtendjournaal een pr praatje gehoord van SOS Alarm, en leest lang niet iedereen het aangepaste verhaal op de website van de NOS.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


helm

  • Gast
Reactie #232 Gepost op: 7 mei 2015, 23:05:41
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1348930 date=1431029013
Ik snap de (negatieve) reactie over de NOS niet. De NOS is geen reclamebureau maar is pers die verslagen doet van "nieuws".

Die "lenen" zich dus nergens voor maar geven (objectief) nieuws. Ze passen geen berichtgeving aan omdat ze fout zouden zitten maar nemen nieuw nieuws (de in de loop van vandaag ontstane reacties om de App) op in nieuwsaanbod.

Wel eens een persbericht via het ANP gedaan? Daar betaal je voor!
Een behoorlijk deel van het "nieuws" is reclame. Kijk alleen maar eens naar de bedrijfsnamen en reclameborden op de achtergrond bij interviews.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #233 Gepost op: 7 mei 2015, 23:28:49
Citaat van: Golly link=msg=1348939 date=1431031413
Een goed journalist neemt echter niet zomaar een persbericht over als nieuws (zeker niet in het NOS Journaal m.i.) en gaat hoor en wederhoor toepassen. Bij een dienst die zegt informatie door te geven aan de Meldkamers kun je dan bij een MK of VenJ toch even verifiëren?

Nu hebben mensen in het Ochtendjournaal een pr praatje gehoord van SOS Alarm, en leest lang niet iedereen het aangepaste verhaal op de website van de NOS.
Op zich is er niets op tegen om het verhaal te brengen zoals het aangeboden is. Maar op het moment dat andere partijen genoemd worden is het handig om deze even te vragen of het klopt. Ik vermoed dat hier weer het probleem speelt dat er bij de NOS geen journalisten werken die bekend zijn met de 112-wereld.

En voor mij is het heel simpel: GSM-data lijkt leuk, maar is vaak trager als in het filmpje getoond wordt, zeker als je google maps er bij betrekt. Bovendien is het gevoeliger voor storingen terwijl de telefoonverbinding vaak zonder vertraging werkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #234 Gepost op: 8 mei 2015, 16:56:38
Citaat van: Live link=msg=1348721 date=1430988881
Bron: Persbericht Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst

http://www.helplevensredden.nl/



PERSBERICHT

Naast 112 bellen nu ook 112 appen met de Nationale SOS ALARM -> 112 App
Overbrugging wachttijd en kortere aanrijtijd bij noodsituaties
 

Iemand al eens gegoogeld wie er achter die stichting zitten? Mooi pandje in Den Haag Niuew Parklaan met deskundige/VIP Hein Vergeer als kartrekker...

Het kan een mooi werkend systeem zijn, maar samenwerking met HartslagNu en Hartveilig Wonen lijkt mij wel zo handig.

Wat betreft de financiering van de stichting, die is ondansk de jaarverslagen nog niet duidelijk...

https://www.google.nl/maps/place/Nieuwe+Parklaan+155,+2587+BS+Den+Haag/@52.109796,4.285938,3a,52.5y,19.65h,91.03t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2nm-gTMcxnAz9rz0JG5eMQ!2e0!4m2!3m1!1s0x47c5b0a626687aa9:0x5f42f270acf958d4!6m1!1e1

http://www.helplevensredden.nl/jaarverslagen.html#.VUzPi_ntmko
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #235 Gepost op: 8 mei 2015, 17:08:00
Citaat van: DiNozzo link=msg=1348909 date=1431027294
De NOS past de berichtgeving nog verder aan.
 

Gelukkig, ehbo deskundoloog annex Drent Albert Stevens trekt ten strijde tegen SOS Hulpdienst, hij vindt het initiatief ''helemaal niet nodig.''  

Welke snoeshaan bij de NOS heeft een ehbo er opgeduikeld als deskundige????? En welke ehbo vereniging behandelt patienten??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #236 Gepost op: 9 mei 2015, 09:09:19
In algemeenheid is gebruik van apps wel handig en veelal nuttig, als naslag en/of interactieve zaken.  O0
Het gebruik van apps voor allerlei 112, EHBO en andere spoedeisende zaken is een ander verhaal.

Het hanteren van 112 en EHBO apps onder (zware) druk, stress en in noodsituaties werkt in mijn ogen uitermate contra-productief en vertragend.
Bij levensbedreigende letsels als ernstige bloedingen, verslikkingen en bij onwelwordingen zal je als EHBO-er direct moeten handelen.
Voor naslag is dan domweg geen tijd, je moet het al hebben geleerd hoe te handelen.
Handelingen na-apen op een app op het moment dat je nodig hebt in stress situaties (!) gaat dus niet werken en kost ongetwijfeld mensen levens door de verloren tijd en contra-productieve (lees: verkeerd) uitgevoerde handelingen.

Een andere donkere zijde is dat bij overbelasting en uitval van mobiele telefoon en data netwerken de app eigenlijk nutteloos is met betrekking tot alarmering. Als niet-getrainde gemotiveerde app bediener heb je jezelf afhankelijk gemaakt van communicatie technieken die kunnen falen. Woorden als paniek, besluiteloosheid ed, komen dan bij mij naar boven.

De wijze les is dat je vooraf dient te weten wat je moet doen in plotseling optredende (nood)situaties. Dat kan je alleen leren door het volgen van EHBO cursussen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #237 Gepost op: 10 mei 2015, 22:01:06
Een downloadbare stand alone EHBO- app die ook blijft werken opmomenten dat er geen netwerk is, is wel aan te bevelen voor mobiel gebruik door leken en ehbo-ers, als stap voor stap tips en geheugensteun voor mensen die niet dagelijks ehbo verlenen.

Natuurlijk is een ehbo enb bls aed cursus eenbetere voorbereiding, maar niet iedereen heeft zin en geld omd at jaarlijks bij te houden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #238 Gepost op: 11 mei 2015, 07:28:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1349506 date=1431288066


Natuurlijk is een ehbo enb bls aed cursus eenbetere voorbereiding, maar niet iedereen heeft zin en geld omd at jaarlijks bij te houden.
Dat is een maatschappelijk probleem, velen willen wel iets doen maar het mag geen moeite en tijd kosten. Jammer
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #239 Gepost op: 11 mei 2015, 08:28:16
Ja en daarom bedachten de makers deze app zodat de mensen die wel de tijd nemen en willen helpen snel ter plaatse zijn. Jammer dat het niet werkt want ik zie toch wel mogelijkheden maar dan moet er echt wel gericht gealarmeerd worden door de meldkamer want die hebben inzicht of het nodig of wenselijk is dat er EHBOers ter plaatse gaan.