Het is een heel nobel idee hoor, laat dat voorop staan. Maar dan anders. Dan in samenwerking met de Rijksoverheid, afgestemd op meldkamersystemen. Hoe fantastisch zou het zijn als je alleen hoeft aan te klikken wat je nodig hebt, en dat je exacte locatie automatisch wordt meegezonden naar de meldkamer, en je direct bij de Meldkamer van het betreffende discipline uitkomt. En hoe mooi zou het niet zijn dat je ná contact met de meldkamer het incident, tijdens het aanrijden, kan updaten met foto's of nieuwe aantallen slachtoffers.
Toen ik dit in het nieuws hoorde was ik echt in de veronderstelling dat deze app iets dergelijks doet én dat het bij de overheid vandaan komt. Ik dacht "Ah, het is als een A2 melding. Ik klik een reanimatie aan, ik wordt meteen doorverbonden met de MKA en ondertussen is de Ambu al onderweg naar mijn exacte locatie". Het ging immers om een 112-app. Maar toen ik de app vol verwachting gedownload had en ik zag hoe amateuristisch het er uit zag ben ik toch wat verder gaan lezen. En wat blijkt, het is niet wat ik er van had verwacht.
Ik ga het in ieder geval niet gebruiken.
En mócht er een dergelijke app komen (ik stem voor), zorg dan in ieder geval dat bij gebruik van die app IEDEREEN die geen data abonnement heeft automatisch tijdelijk toegang krijgt tot ten minste het 3G netwerk. Net zoals je altijd 112 kunt bellen.