Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 57162 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 27 september 2013, 10:52:44
Citaat van: 024 link=msg=1204758 date=1380269298
Politie, brandweer en ambulancedienst mogen dankbaar zijn als vrijwilligers een handje komen helpen.
Met wat? Een straal vasthouden bij brand? Alvast naar binnen bij een woningbrand met een slachtoffer binnen?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 27 september 2013, 11:09:43
Citaat van: Peter71 link=msg=1204776 date=1380271964
Met wat? Een straal vasthouden bij brand? Alvast naar binnen bij een woningbrand met een slachtoffer binnen?

Wat dacht jij er van als jij je eigen straaltje vast blijft houden en zelf het slachtoffer uit een brandende woning haalt terwijl oma 024 (die in de buurt woont) weet dat er een brand is en ter plaatse is gekomen om eerste hulp te verlenen aan het slachtoffer tot de ambulance ter plaatse is.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 27 september 2013, 11:16:15
Citaat van: 024 link=msg=1204779 date=1380272983
Wat dacht jij er van als jij je eigen straaltje vast blijft houden en zelf het slachtoffer uit een brandende woning haalt terwijl oma 024 (die in de buurt woont) weet dat er een brand is en ter plaatse is gekomen om eerste hulp te verlenen aan het slachtoffer tot de ambulance ter plaatse is.
Dat oma 024 wat mij betreft ook binnen mag blijven, aangezien de eerste zorg voor een slachtoffer dan toch voor ons is. Tot de collega's van de ambu er zijn.  ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 27 september 2013, 11:45:19
Citaat van: Peter71 link=msg=1204781 date=1380273375
Dat oma 024 wat mij betreft ook binnen mag blijven, aangezien de eerste zorg voor een slachtoffer dan toch voor ons is. Tot de collega's van de ambu er zijn.  ;)

Precies, daarom is het goed dat burgers in Nederland gewoon eens de handen uit de mouwen steken en een einde maken aan dit soort kippendrift. De eerste zorg voor het slachtoffer is helemaal niet voor de brandweer. Je kan en mag geen mens in nood claimen tot je exclusieve domein.

In veel landen doet men niet zo afbakenen van domeinen. Een brandweerman kan niet beter eerste hulp verlenen dan een burger met een EHBO diploma. Als de brandweer een slachtoffer uit een woning haalt kan een burger met EHBO diploma de eerste hulp verlenen waardoor de brandweerman weer beschikbaar is om de brand te blussen (iets wat de burgers niet kunnen).

De burger met EHBO-diploma kan dan zorgen voor het slachtoffer tot de ambulance er is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 27 september 2013, 11:59:12
Citaat van: Dion link=msg=1204753 date=1380268094
En daarbij is 20.000 vrijwilligers wel een hele grote fantasie, de meeste mensen zitten er niet op te wachten hulp te verlenen.

Een woordvoerder van SOS Alarm Hulpdienst laat aan RTL Nieuws weten dat de teller momenteel op 10.000 vrijwilligers staat.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 27 september 2013, 12:28:47
Citaat van: 024 link=msg=1204779 date=1380272983
Net als bij een AED alert voor een reanimatie in een woning zeg maar....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 27 september 2013, 12:29:28
DickvanGooswilligen ‏@DvGooswilligen 2h
Registreren als SOS Alarm Hulpverlener? Dat kan via deze site. Mooi initiatief als elke seconde telt!  http://www.helplevensredden.nl/

Dick van Gooswilligen; Hoofd Crisiscommunicatieteam (CCT) Nationale Politie / Master at the European CIP-instiute (Complexe Interactieve Processen)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 27 september 2013, 12:33:32
Citaat van: Red link=msg=1204801 date=1380277727
Net als bij een AED alert voor een reanimatie in een woning zeg maar....  ::)

Vermoedelijk probeer je mij iets duidelijk te maken? Als ik mijn citaat goed lees staat er "als de brandweer een slachtoffer uit de woning haalt kan een burger eerste hulp verlenen."

Hopelijk kunnen burgers met de vierde hulpdienst in Nederland het verstandelijk vermogen nog iets opkrikken van de hulpverleners. Veel burgers begrijpen vast wel dat een slachtoffer dat uit de woning gehaald is daarna op straat ligt.

Dit soort intiatieven zijn ook belangrijk voor de politie. Ik vind het nog steeds bezopen dat de politie in Amsterdam geen tijd heeft voor aangifte of het oplossen van diefstallen terwijl ze tijd verknoeien aan AED hulpverlening en reanimaties.

De AED hulpverlening kan iedere burger, een gejatte telefoon of laptop terug bezorgen bij de rechtmatige eigenaar kan alleen de politie.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 27 september 2013, 12:40:39
Citaat van: 024 link=msg=1204803 date=1380278012
Vermoedelijk probeer je mij iets duidelijk te maken? Als ik mijn citaat goed lees staat er "als de brandweer een slachtoffer uit de woning haalt kan een burger eerste hulp verlenen."
In andere topics ben je heel stellig in je mening over de inzet van burgers in een woning waar gereanimeerd wordt. Ik vind het bijzonder dat je het hier kennelijk geen enkel probleem vind om gealarmeerd te worden. Je noemt als voorbeeld een brand, maar deze app wordt ook gebruikt voor andere meldingen, ook! voor reanimaties.

Bovendien lees ik op de site het volgende:
Citaat
via de Landelijke SOS ALARM Hulpdienst kunt u gealarmeerd worden indien u in de nabijheid bent met het verzoek om eerste hulp te verlenen tot politie, brandweer, ambulance (na 10-15 minuten ivm o.a. de verkeersdrukte) gearriveerd zijn
Oftewel, als de brandweer er al is dan mag oma hoogstens met een thermoskan koffie en thee rond....

Ik lees nergens op de site dat men niet inzet op reanimaties in woningen. Bovendien heb ik net de registratiepagina gekeken, en ook met fictieve cijfers kan ik me daar volgens mij prima registreren. Of en hoe dit geverifieerd wordt vind ik nergens terug, en ook dat was iets wat je in andere topics hevig bekritiseerde. ;)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 27 september 2013, 12:47:32
De site is wat onduidelijk, het is namelijk wat zoeken, maar ze dragen het zelfs aan als voorbeeld...
Voorbeeld 4
Uw kinderen, partner, familie, vrienden zijn thuis terwijl u  op het werk bent. Doordat bedrijven en eerste-hulpverleners
zich registreren als SOS ALARM Hulpverlener kunnen zij gealarmeerd worden  om uw dierbaren eerste hulp te verlenen tot de politie, brandweer, ambulance gearriveerd zijn. Daarnaast wordt u geïnformeerd als een van uw dierbaren betrokken raakt bij een calamiteit, omdat zij de SOS ALARMcard dragen.