Wat ik me afvraag is hoe weet ik dat het iemand is met kennis. Iedereen kan zich aanmelden betekend dit dan ook dat iedereen elke melding aan kan? Hoe wordt kennis en kunden gewaarborgd? Als ik (lees de brandweer) een slachtoffer overdraag naar een burger hoop ik echt van ganserharte dat het naar iemand als 024 of expert is. Maar die zeker heid heb ik niet. Er zijn ook andere soorten mensen die wel willen helpen maar dat niet kunnen (geen kennis). Wie is de eindverantwoordelijke in die gevallen?
Ik zal mij er niet voor aanmelden als vrijwilliger omdat het voor een arts niet mogelijk is om een oproep te negeren in je vrije tijd zodra je weet dat er iemand in levensgevaar verkeert.
Ik heb zelf gemerkt dat het in Nederland voor een arts ook niet goed mogelijk is om buiten op straat eerste hulp te verlenen. Ik ben zo dom geweest om het wel te doen, maar het heeft mij veel gedoe opgeleverd, zelfs achteraf.
Tijdens de hulpverlening waarbij ik als eerste aanwezig was heeft een politieman een poging ondernomen om mij te laten vertrekken omdat de ambulancedienst er was. Betrof een zeer ernstig ongeval waarbij er geen tweede ambulance beschikbaar was. Ik weigerde dat waarna ik gesommeerd werd om te vertrekken. De ambulanceverpleegkundige die mij helemaal niet kende was de doorslaggevende factor dat de diender gas terug nam.
Later heb ik nog wat geleuter mogen meemaken, soms via via en een aantal keren omdat een halve zool van de ambulancedienst verhaal kwam halen. Het kwam er ongeveer op neer dat de zorg voor een gewonde exclusief voor de ambulancedienst is. De verpleegkundige werkt onder eindverantwoordelijkheid van een bedrijfsarts (zonder ATLS opleiding) de dienst uitmaakt en de broeder mij (bevoegd en bekwaam chirurg (atls) moet negeren.
Je kan zeker niet zeggen dat de professionele hulpverleners gelukkig zijn met een arts zoals Expert of mij die in burgerkleding toevallig aanwezig zijn bij een ongeval.
Een brandweerman is ook gewoon een burger met een EHBO diploma (vaak gaat het zelfs om een afgeslankte versie van een EHBO diploma). Een slachtoffer is beter af als een burger met een volwaardig EHBO diploma de eerste hulp zal verlenen.