Volgens mij waren er heel wat leden die je mening/zorgen deelden. En anders doe ik het bij deze....
Ik hoop eigenlijk dat iemand van deze stichting besluit om te reageren in het topic. Ik zie overigens wel meer opvallende dingen op hun site.
Daarom is het ook goed topic, omdat het een perfect medium is om de zorgen kenbaar te maken. Ik heb altijd begrepen dat de doelstelling van dit forum is om samen te zorgen voor een betere hulpverlening. Ik denk dat we op dit forum ook voldoende leden hebben met expertise op diverse terreinen.
Ik zeg helemaal niet dat deze stichting de vierde hulpverleningsdienst moet gaan worden. Ik ben zelf geen lid en zit in geen enkele adviesorgaan of iets dergelijks. Waar we wel vanaf moeten is het om te blijven roepen dat de hulpverlening in Nederland overal perfect op orde is.
Iedere reguliere hulpdienst in Nederland heeft te kampen met haar eigen problemen. Je zal daarom bereid moeten zijn om te kijken waar en hoe je burgers effectief kan inzettten om de hulpdiensten te ondersteunen.
Persoonlijk ben ik een voorstander van iets op lokaal niveau. De EHBO club van Enkhuizen is op dit forum behoorlijk aanwezig. Het is een relatief kleine gemeenschap waarbij je niet per definitie kan roepen dat ze nergens toe in staat zijn. Met name in de kleine gemeenschappen of de wat meer afgelegen gebieden is het voor de hulpverleningsdiensten niet goed mogelijk om altijd snel hulp te verlenen.
Wat is er in vredesnaam mis als politie en brandweer bijvoorbeeld met een lokale EHBO club of een Rode Kruis afdeling zoekt naar de noodzakelijke waarborgen, de burgers de kans geeft om te voldoen aan de wensen, waarna men bij een verkeersongeval een alarm doet uitgaan en een EHBO-er snel ter plaatse is bij een kind dat aangereden is en goed hulpverlenerschap toont zoals ze geleerd is volgens de principes van EHBO in afwachting van de politie en ambulance die vaak moeten komen uit een grote plaats in de omgeving?
Zelfs de Amsterdamse politie mag hier over gaan nadenken. Het Amsterdamse korps weet dat ze heel veel aangiftes niet kunnen behandelen. Elke agent in Amsterdam zal soms last hebben van jeukende vingers als ze de krant lezen en beseffen dat ze wel iets zouden willen doen maar het niet kunnen doen vanwege tijdsgebrek. Je mag jezelf dan de vraag stellen of je niet beter de AED uitrukken onder diensttijd kan overlaten aan burgers die exact hetzelfde kunnen doen. Dat ontlast de agent en schept mogelijk ruimte dat politiewagen met twee dienders een keer extra door de rotwijken heen kan rijden om tuig op te pakken. Iets wat burgers niet kunnen en mogen.