Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56387 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #70 Gepost op: 27 september 2013, 14:22:25
Nu gaan we in op specifieke situaties, het lijkt me beter om naar het algemene plaatje te blijven kijken. Ik stel hier dezelfde kritische vragen als gesteld door andere forumleden in andere topics:

- Hoe zorgt deze stichting ervoor dat de mensen die zich aanmelden ook daadwerkelijk over een diploma beschikken?
- Wie bepaald op welke meldingen ze wel of niet ingezet kunnen worden? En wordt er onderscheid gemaakt tussen kennis en kunde en wie er waarvoor ingezet wordt?
- Hoe is de nazorg geregeld van deze hulpverleners?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #71 Gepost op: 27 september 2013, 14:24:47
Citaat van: Red link=msg=1204850 date=1380284545
Nu gaan we in op specifieke situaties, het lijkt me beter om naar het algemene plaatje te blijven kijken. Ik stel hier dezelfde kritische vragen als gesteld door andere forumleden in andere topics:

- Hoe zorgt deze stichting ervoor dat de mensen die zich aanmelden ook daadwerkelijk over een diploma beschikken?
- Wie bepaald op welke meldingen ze wel of niet ingezet kunnen worden? En wordt er onderscheid gemaakt tussen kennis en kunde en wie er waarvoor ingezet wordt?
- Hoe is de nazorg geregeld van deze hulpverleners?

Zoals ik reeds eerder heb aangegeven vind ik het jammer dat bijvoorbeeld een partij als het rode kruis deze handschoen niet heeft opgepakt. Zijn namelijk bovenstaande vragen gelijk opgelost.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 27 september 2013, 14:31:36
Citaat van: Red link=msg=1204850 date=1380284545
Nu gaan we in op specifieke situaties, het lijkt me beter om naar het algemene plaatje te blijven kijken. Ik stel hier dezelfde kritische vragen als gesteld door andere forumleden in andere topics:

- Hoe zorgt deze stichting ervoor dat de mensen die zich aanmelden ook daadwerkelijk over een diploma beschikken?
- Wie bepaald op welke meldingen ze wel of niet ingezet kunnen worden? En wordt er onderscheid gemaakt tussen kennis en kunde en wie er waarvoor ingezet wordt?
- Hoe is de nazorg geregeld van deze hulpverleners?

Dan kop ik deze bal met liefde terug en vraag waarom tot op heden op dit forum geen enkele politieman of professionele hulpverlener zich hier zorgen over heeft gemaakt en het meestal zo is dat als ik deze zorgen uitte over hartslagNU het professionele hulpverleners zijn die vonden dat het geen enkel bezwaar was?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #73 Gepost op: 27 september 2013, 14:36:37
Citaat van: 024 link=msg=1204856 date=1380285096
Dan kop ik deze bal met liefde terug en vraag waarom tot op heden op dit forum geen enkele politieman of professionele hulpverlener zich hier zorgen over heeft gemaakt en het meestal zo is dat als ik deze zorgen uitte over hartslagNU het professionele hulpverleners zijn die vonden dat het geen enkel bezwaar was?
Volgens mij waren er heel wat leden die je mening/zorgen deelden. En anders doe ik het bij deze....

Ik hoop eigenlijk dat iemand van deze stichting besluit om te reageren in het topic. Ik zie overigens wel meer opvallende dingen op hun site.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #74 Gepost op: 27 september 2013, 14:38:25
Citaat van: Red link=msg=1204858 date=1380285397
Volgens mij waren er heel wat leden die je mening/zorgen deelden. En anders doe ik het bij deze....

Ik hoop eigenlijk dat iemand van deze stichting besluit om te reageren in het topic. Ik zie overigens wel meer opvallende dingen op hun site.

Dat zou natuurlijk altijd goed zijn O0

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #75 Gepost op: 27 september 2013, 14:48:18
nou, hier dan een reactie:

volgens mij is ieder initiatief om mensen in nood te helpen een goed initiatief. Daarnaast moeten we het ook niet groter maken dan dat het is.
vaak zijn er nu ook al omstanders aanwezig die zich om het slachtoffer bekommeren, dus dat is niet anders. Verder richt dit initiatief zich op het verlenen van EHBO, en niet op het leveren van professionele zorg. Dus al met al is dit niet zo'n groot probleem als dat sommige dit doen voorkomen. Het verlenen van EHBO is niet aan welke partij dan ook voorbehouden. Misschien geeft dit verhaal juist wel een goede impuls af om meer mensen bewust te maken dat de kennis van EHBO wel degelijk nuttig en zinvol is, en geeft dit een juist een positieve stimulans.

en dat is weer een voordeel voor de bijklussende broeders met hun EHBO bedrijfjes 098uo 098uo


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #76 Gepost op: 27 september 2013, 14:54:40
Citaat van: Red link=msg=1204858 date=1380285397
Volgens mij waren er heel wat leden die je mening/zorgen deelden. En anders doe ik het bij deze....

Ik hoop eigenlijk dat iemand van deze stichting besluit om te reageren in het topic. Ik zie overigens wel meer opvallende dingen op hun site.

Daarom is het ook goed topic, omdat het een perfect medium is om de zorgen kenbaar te maken. Ik heb altijd begrepen dat de doelstelling van dit forum is om samen te zorgen voor een betere hulpverlening. Ik denk dat we op dit forum ook voldoende leden hebben met expertise op diverse terreinen.

Ik zeg helemaal niet dat deze stichting de vierde hulpverleningsdienst moet gaan worden. Ik ben zelf geen lid en zit in geen enkele adviesorgaan of iets dergelijks. Waar we wel vanaf moeten is het om te blijven roepen dat de hulpverlening in Nederland overal perfect op orde is.

Iedere reguliere hulpdienst in Nederland heeft te kampen met haar eigen problemen. Je zal daarom bereid moeten zijn om te kijken waar en hoe je burgers effectief kan inzettten om de hulpdiensten te ondersteunen.

Persoonlijk ben ik een voorstander van iets op lokaal niveau. De EHBO club van Enkhuizen is op dit forum behoorlijk aanwezig. Het is een relatief kleine gemeenschap waarbij je niet per definitie kan roepen dat ze nergens toe in staat zijn. Met name in de kleine gemeenschappen of de wat meer afgelegen gebieden is het voor de hulpverleningsdiensten niet goed mogelijk om altijd snel hulp te verlenen.

Wat is er in vredesnaam mis als politie en brandweer bijvoorbeeld met een lokale EHBO club of een Rode Kruis afdeling zoekt naar de noodzakelijke waarborgen, de burgers de kans geeft om te voldoen aan de wensen, waarna men bij een verkeersongeval een alarm doet uitgaan en een EHBO-er snel ter plaatse is bij een kind dat aangereden is en goed hulpverlenerschap toont zoals ze geleerd is volgens de principes van EHBO in afwachting van de politie en ambulance die vaak moeten komen uit een grote plaats in de omgeving?

Zelfs de Amsterdamse politie mag hier over gaan nadenken. Het Amsterdamse korps weet dat ze heel veel aangiftes niet kunnen behandelen. Elke agent in Amsterdam zal soms last hebben van jeukende vingers als ze de krant lezen en beseffen dat ze wel iets zouden willen doen maar het niet kunnen doen vanwege tijdsgebrek. Je mag jezelf dan de vraag stellen of je niet beter de AED uitrukken onder diensttijd kan overlaten aan burgers die exact hetzelfde kunnen doen. Dat ontlast de agent en schept mogelijk ruimte dat politiewagen met twee dienders een keer extra door de rotwijken heen kan rijden om tuig op te pakken. Iets wat burgers niet kunnen en mogen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #77 Gepost op: 27 september 2013, 15:26:09
Bert van Bijsteren ‏@polOuderkerk 1h
Gezocht: SOS ALARM Hulpverlener. Burgers voor elkaar, als 'HELP' geroepen wordt. De Landelijke SOS ALARM Hulpdienst. http://www.helplevensredden.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 27 september 2013, 16:09:11
Citaat
Het ministerie van Veiligheid en Justitie is in gesprek met een nieuwe hulpdienst die bestaat uit vrijwilligers. Dat zei een woordvoerder van het ministerie vrijdag.

ANP

http://www.limburger.nl/article/20130927/ANPNIEUWS01/130928762/1030

Is er iemand die weet of de stichting Axira (HartslagNU) van een aantal ambulancediensten zich ooit heeft laten toetsen door het Ministerie van Veiligheid en Justitie of het Ministerie van Volksgezondheid?


helm

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 27 september 2013, 16:12:12
Reactie van het Rode Kruis:

Rode Kruis wil naast Burgernet ook Burgerhulp

DEN HAAG - Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de „zoveelste“ hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.

„Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers”, vindt het Rode Kruis.
De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten als 112 goed is ingebed. „Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd. Dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.” Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening - zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis - in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. „Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten.”