Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 57152 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #80 Gepost op: 27 september 2013, 16:18:41
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204888 date=1380291132
Reactie van het Rode Kruis:

Rode Kruis wil naast Burgernet ook Burgerhulp

DEN HAAG - Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de „zoveelste“ hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.

„Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers”, vindt het Rode Kruis.
De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten als 112 goed is ingebed. „Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd. Dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.” Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening - zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis - in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. „Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten.”

Dit had het rode kruis kunnen voorkomen door zelf het initiatief te nemen. Dit had ook mooi gepast in de strategische visie 2020 en het speerpunt om burgers meer zelfredzaam te maken. Maar zoals wel vaker bij het rode kruis brengen ze mosterd na de maaltijd. Concreet worden zij ook niet in dit persbericht. Er wordt ook niet aangegeven of het rode kruis een voortrekkersrol wil spelen.

Jammer.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 27 september 2013, 16:23:29
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204888 date=1380291132
Reactie van het Rode Kruis:

Rode Kruis wil naast Burgernet ook Burgerhulp

DEN HAAG - Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de „zoveelste“ hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.

„Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers”, vindt het Rode Kruis.
De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten als 112 goed is ingebed. „Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd. Dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.” Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening - zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis - in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. „Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten.”

Wat ik al eerder zei, het Nederlandse Rode Kruis is een holle ouwehoerclub die wel even via een persbericht wil laten weten dat SOSalarm nog niet eens voldoende hulpverleners heeft en zorgt dat de burgers in Nederland in verwarring raken.

Veel burgers raken in verwarring van leuterclubjes die al meer dan 50 jaar beschikken over voldoende vrijwilligers en al 10 jaar geleden een systeem hadden kunnen optuigen maar niet verder komt dan met de vriendjes praten van Oranje Kruis, de Hartstichting en overheid. In andere landen is het Rode Kruis erg trots dat ze onafhankelijk zijn, in Nederland wekken ze de schijn dat ze bijzonder afhankelijk zijn van onder andere de mening van het Oranje kruis of de NRR (de Nederlandse Reanimatie Reutelclub waar ze zelf deel van uitmaken samen met Arts&Auto, oranje kruis, Unilever/hartstichting)

Ik beschouw het als een zegen als deze nieuwe stichting het stadium al bereikt heeft dat ze grootschalig vrijwilligers werven en al in gesprek zijn met het ministerie.

http://www.youtube.com/watch?v=cKY7zG8fIeE#t=10

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #82 Gepost op: 27 september 2013, 16:24:09
Wat mij wel zorgen baart, is het feit dat het niveau waarop ehbo-ers momenteel worden opgeleid door de grootste opleidende/certificerende organisaties erg laag is en bijna lijkt op een opleiding 112 bellen, in plaats van hulpverlenen. Wanneer het kennisniveau van het gros van de deelnemers op basisniveau blijft hangen dan zul je alle veel mensen ter plaatse krijgen die kunnen constateren dat zij ook 112 hadden gebeld. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Een ehbo-er heeft niet per definitie kennis van opvang van een slachtoffer van een verkeersongeval of andere gebeurtenissen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 27 september 2013, 16:27:22
Citaat van: 024 link=msg=1204894 date=1380291809
Wat ik al eerder zei, het Nederlandse Rode Kruis is een holle ouwehoerclub die wel even via een persbericht wil laten weten dat SOSalarm nog niet eens voldoende hulpverleners heeft en zorgt dat de burgers in Nederland in verwarring raken.

Ik vind het Rode Kruis niet verwarrend, ik vind de hoeveelheid aan burgergroeperingen wel verwarrend. Er zijn er inderdaad al een aantal, en ik zou zo echt de verschillen niet kunnen benoemen. Wat ik wel weet is dat iedereen zijn eigen ding doet, met allemaal hun eigen belangen...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 27 september 2013, 16:31:56
Citaat van: Red link=msg=1204897 date=1380292042
Ik vind het Rode Kruis niet verwarrend, ik vind de hoeveelheid aan burgergroeperingen wel verwarrend. Er zijn er inderdaad al een aantal, en ik zou zo echt de verschillen niet kunnen benoemen. Wat ik wel weet is dat iedereen zijn eigen ding doet, met allemaal hun eigen belangen...

Het zijn net de hulpverleningsorganisaties ^-^ Beetje flauw van mij, geef ik toe. Het rode kruis is een internationaal sterk merk. Maar in dit land doet het rode kruis daar niets mee en neemt geen leidende rol. Dus al die verschillende clubjes is niet handig maar dat onstaat doordat partijen zoals het rode kruis de verantwoording niet nemen en liever allemaal internationale projecten doen en noodhulp als een ondergeschoven kindje beschouwen.

En ja, er klinkt hier best frustratie :(

RemRoof

oma

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 27 september 2013, 16:33:20
Citaat van: Golly link=msg=1204896 date=1380291849
Wat mij wel zorgen baart, is het feit dat het niveau waarop ehbo-ers momenteel worden opgeleid door de grootste opleidende/certificerende organisaties erg laag is en bijna lijkt op een opleiding 112 bellen, in plaats van hulpverlenen. Wanneer het kennisniveau van het gros van de deelnemers op basisniveau blijft hangen dan zul je alle veel mensen ter plaatse krijgen die kunnen constateren dat zij ook 112 hadden gebeld. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Een ehbo-er heeft niet per definitie kennis van opvang van een slachtoffer van een verkeersongeval of andere gebeurtenissen.

Dus een aangereden kindje met een gebroken enkel 10 minuten op straat laten liggen, iemand met een BHV opleiding mag er niet in de buurt komen omdat het onverantwoord is?

Ik juich het toe ook al zou de opgeroepen hulpverlener alleen maar het handje van het kind vasthouden en troosten tot de professionele hulpverleners ter plaatse zijn.

Wie bedoel je precies met de grootste opleidende/certificerende organisatie? Het Oranje Kruis?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 27 september 2013, 16:36:14

Waarom denk je dat er geen sprake is van eigen belangen bij het Nederlandse Rode Kruis, het Oranje Kruis, de Hartstichting, de NRR, stichting Axira (RAV's)?

De laatste genoemde stichting van een aantal RAV's heeft diverse burgerprojecten gekaapt. Ik vind het prima als een stichting die het burgerproject veel breder wil maken desnoods de stichting Axira weer kaapt.

Zegt het niet over het totale onvermogen om in Nederland even een "community first responder" projectje uit de grond te stampen? Dingen die ze in UK of zelfs in Qatar gewoon met twee vingers in de neus even regelen maar in Nederland gewoon niet kan omdat we zo dol zijn op vergaderen, protocollen en oeverloos gepolder?

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 27 september 2013, 16:43:21
Nu gaan we in op specifieke situaties, het lijkt me beter om naar het algemene plaatje te blijven kijken. Ik stel hier dezelfde kritische vragen als gesteld door andere forumleden in andere topics:

- Hoe zorgt deze stichting ervoor dat de mensen die zich aanmelden ook daadwerkelijk over een diploma beschikken?
- Wie bepaald op welke meldingen ze wel of niet ingezet kunnen worden? En wordt er onderscheid gemaakt tussen kennis en kunde en wie er waarvoor ingezet wordt?
- Hoe is de nazorg geregeld van deze hulpverleners?

- welke waarborgen zijn er voor het waarborgen van rechten van slachtoffers? (Zoals bescherming van persoonsgegevens, etc..).

Op zich begrijp ik de gedachte achter het initiatief heel goed, en is het inschakelen van burgers voor hulpverlenen bijna onvermijdelijk.
Juist vanwege de betrokken mensen, zet ik wel vraagtekens bij de vrijblijvendheid voor burgers om zich aan te melden als "klant". Hopelijk ontwikkelt zich dit niet tot "excuus organisatie" om de tekortkomingen van de diverse hulpverlenings instanties (en andere delen van de overheid) te verdoezelen. En om de verantwoordelijkheden van de overheid op dit gebied te omzeilen, zoals hartslag nu dit doet.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 27 september 2013, 16:46:27
Citaat van: zwelgje link=msg=1204902 date=1380293001
- welke waarborgen zijn er voor het waarborgen van rechten van slachtoffers? (Zoals bescherming van persoonsgegevens, etc..).

Op zich begrijp ik de gedachte achter het initiatief heel goed, en is het inschakelen van burgers voor hulpverlenen bijna onvermijdelijk.
Juist vanwege de betrokken mensen, zet ik wel vraagtekens bij de vrijblijvendheid voor burgers om zich aan te melden als "klant". Hopelijk ontwikkelt zich dit niet tot "excuus organisatie" om de tekortkomingen van de diverse hulpverlenings instanties (en andere delen van de overheid) te verdoezelen. En om de verantwoordelijkheden van de overheid op dit gebied te omzeilen, zoals hartslag nu dit doet.....

Uiteindelijk zal dit altijd als excuus gebruikt worden. Zoals jij ook al terecht opmerkt over HartslagNu.

Overigens wacht ik nog op het eerste dorp dat uit eigen middelen een brandweer opricht die alvast de eerste aanval kunnen doen omdat de overheidsbrandweer een terugtrekkende beweging maakt en vertrouwt op rookmelders :)

Deze hele discussie heeft natuurlijk ook alles te maken met het wensdenken van de huidige coalitie om toe te werken naar een "participatiesamenleving".

RemRoof

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 27 september 2013, 16:49:47
Citaat van: 024 link=msg=1204900 date=1380292574
Waarom denk je dat er geen sprake is van eigen belangen bij het Nederlandse Rode Kruis, het Oranje Kruis, de Hartstichting, de NRR, stichting Axira (RAV's)?
Wat ik wel weet is dat iedereen zijn eigen ding doet, met allemaal hun eigen belangen...
Die vallen toch ook onder "iedereen"?

Citaat van: 024 link=msg=1204899 date=1380292400
Dus een aangereden kindje met een gebroken enkel 10 minuten op straat laten liggen, iemand met een BHV opleiding mag er niet in de buurt komen omdat het onverantwoord is?

Ik juich het toe ook al zou de opgeroepen hulpverlener alleen maar het handje van het kind vasthouden en troosten tot de professionele hulpverleners ter plaatse zijn.
Niet onverantwoord, wel nutteloos. Dat handje kan iedereen vasthouden, daar heb je zo'n netwerk niet voor nodig. De vraag is dus welk verschil de BHVér hier gaat maken, anders dan de rol van extra omstander.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.