Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 57245 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 27 september 2013, 17:03:51
Citaat van: Red link=msg=1204906 date=1380293387
Niet onverantwoord, wel nutteloos. Dat handje kan iedereen vasthouden, daar heb je zo'n netwerk niet voor nodig. De vraag is dus welk verschil de BHVér hier gaat maken, anders dan de rol van extra omstander.

Het netwerk is nodig om deze hulpverlener te alarmeren dat er dichtbij hem in de buurt een ongeval heeft plaats gevonden. Je kan moeilijk beweren dat de rol van een BHV-er nutteloos is, aangezien de overheid bedrijven verplicht om te zorgen voor BHV-ers die eerste hulp kunnen verlenen bij calamiteiten in een bedrijf.

Als een BHV-er in staat is om te handelen als twee werknemers in de fabriekshal van een steiger donderen dan is dezelfde hulpverlener ook in staat om een kind met een gebroken te helpen op straat.

Als Nederland ooit te maken krijgt met een grote ramp dan heb je al deze mensen hard nodig omdat dan de dag is aangebroken dat Nederland er achter komt dat al het papieren geleuter over rampenbestrijding in praktijk niet zal werken en burgers al jaren lang veel geld moeten betalen voor beleidsmakers, veiligheidsdeskundigen en aanverwante experts die rampenbestrijding hebben verheven tot bureaucratie en alles in het werkveld totaal hebben leeggesloopt en zoveel mogelijk partijen (inclusief burgers) buiten spel hebben gezet omdat ze denken een crisis of ramp te kunnen beheersen met uitsluitend professionals.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 27 september 2013, 17:07:58
Citaat van: 024 link=msg=1204911 date=1380294231
Het netwerk is nodig om deze hulpverlener te alarmeren dat er dichtbij hem in de buurt een ongeval heeft plaats gevonden. Je kan moeilijk beweren dat de rol van een BHV-er nutteloos is, aangezien de overheid bedrijven verplicht om te zorgen voor BHV-ers die eerste hulp kunnen verlenen bij calamiteiten in een bedrijf.

Als een BHV-er in staat is om te handelen als twee werknemers in de fabriekshal van een steiger donderen dan is dezelfde hulpverlener ook in staat om een kind met een gebroken te helpen op straat.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat de rol van de BHVér in deze casus redelijk nutteloos is. In een fabriekshal is dat al weer anders, daar heeft hij meerdere taken te vervullen. Zorgen voor een veilige bereikbare werkplek voor de hulpdiensten, de opvang van de hulpdiensten. Maar ook daar kan hij niet meer doen dan een handje vast houden, en daar heb je geen BHV diploma voor nodig.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 27 september 2013, 17:10:06
Ik heb de site bekeken, maar zit nog wel met een paar vragen cq bedenkingen. Dat er een kaart is ontwikkeld voor mensen die bepaalde ziektes hebben en zo professionele hulpdiensten van informatie voorzien , vind ik een prima initiatief. Zoals ik lees kan ook de plaatselijke EHBO'er deze informatie krijgen, hier zie ik niet de meerwaarde van in.

Dan de alarmering: tja we krijgen er een uitdaging bij als ambuchauffeurs, met spoed naar een ongeval en de plaatselijke EHBO'er ontwijken die ook is gealarmeerd. Met de alarmering heb ik dan ook moeite. Nu kom je in de praktijk al tegen dat bij een AED alarm wij al ter plaatse zijn en er dan nog steeds hulpverleners ter plaatse komen, terwijl er al genoeg hulp is.

Op de site wordt ook aangegeven dat er via de informatie op de kaart familie e.d gewaarschuwd kan worden. Persoonlijk vraag ik mij af of dit een taak is van de EHBO hulpverlener. Dit is een taak van de politie en of ambulance bemanning.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

helm

• Gast
Reactie #93 Gepost op: 27 september 2013, 17:15:31
De vrijwillige hulpverleners worden uitsluitend opgeroepen voor ongevallen van degene die een kaart gekocht hebben. Er vanuit gaande dat de kaart gezien/gevonden word en men de SOS alarm hulpdienst verwittigd.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #94 Gepost op: 27 september 2013, 17:16:31
Citaat van: 024 link=msg=1204899 date=1380292400
Dus een aangereden kindje met een gebroken enkel 10 minuten op straat laten liggen, iemand met een BHV opleiding mag er niet in de buurt komen omdat het onverantwoord is?

Ik juich het toe ook al zou de opgeroepen hulpverlener alleen maar het handje van het kind vasthouden en troosten tot de professionele hulpverleners ter plaatse zijn.

Wie bedoel je precies met de grootste opleidende/certificerende organisatie? Het Oranje Kruis?

Zeker mag iemand wel in de buurt komen, en die mag zeker het handje vasthouden, waar ik me zorgen om maak is het onbekend zijn met de mogelijke gevaren van het verplaatsen van het kindje, optillen van het kindje. Om te troosten hoef je niemand op te roepen met een ehbo diploma, dat kan iedereen (hoop ik toch :))
Do no further harm is denk ik van toepassing op alle (eerste) hulpverleners, en in de ehbocursus zoals die nu door zowel het OK als NRK gegeven wordt wordt niet aangeleerd wat men niet moet doen, alleen doe dit ( stabiele zijligging bijv.) als dat ( bij bewusteloosheid). Daarbij leert de hulpverlener niet dat je iemand liever niet stabiel draait als je een vermoeden hebt van (mogelijk) wervelletsel en dat er andere methoden zijn om de luchtweg vrij te houden.  Het OK en NRK boek zijn Receptenboeken, doe dit, doe dat, en als het ervan afwijkt weet je niet wat je moet doen. Die verdieping zoeken mensen na de basisopleiding als ze echt iets met ehbo willen doen, bij de vereniging, de rode kruis afdeling, andere opleidingsinstituten etc.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #95 Gepost op: 27 september 2013, 17:16:45
Citaat van: ambukampen link=msg=1204913 date=1380294606
Op de site wordt ook aangegeven dat er via de informatie op de kaart familie e.d gewaarschuwd kan worden. Persoonlijk vraag ik mij af of dit een taak is van de EHBO hulpverlener. Dit is een taak van de politie en of ambulance bemanning.

Dat is natuurlijk iets voor de profs, mag aan nemen dat een ehbo'er dat niet gaat doen, ik iig niet 98uiye
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 27 september 2013, 17:17:50
Citaat van: René van der Helm link=msg=1204914 date=1380294931
De vrijwillige hulpverleners worden uitsluitend opgeroepen voor ongevallen van degene die een kaart gekocht hebben. Er vanuit gaande dat de kaart gezien/gevonden word en men de SOS alarm hulpdienst verwittigd.
Aha, ik dacht al zoiets gelezen te hebben.... Dat zal dus vrijwel nooit voor gaan komen begrijp ik nu....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #97 Gepost op: 27 september 2013, 17:22:52
Laat ze maar eens komen met een landelijke organisatie, i.p.v. een wildgroei van partijen.
Dan zal ik erover denken om me in te schrijven, ik zou nu niet eens weten bij welke organisatie ik zou moeten zijn  :-\
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 27 september 2013, 17:27:13
Citaat van: Golly link=msg=1204916 date=1380294991
Do no further harm is denk ik van toepassing op alle (eerste) hulpverleners, en in de ehbocursus zoals die nu door zowel het OK als NRK gegeven wordt wordt niet aangeleerd wat men niet moet doen, alleen doe dit ( stabiele zijligging bijv.) als dat ( bij bewusteloosheid). Daarbij leert de hulpverlener niet dat je iemand liever niet stabiel draait als je een vermoeden hebt van (mogelijk) wervelletsel en dat er andere methoden zijn om de luchtweg vrij te houden.  

Ik ben twee keer als toeschouwer aanwezig geweest bij een EHBO opleiding gegeven door het Rode Kruis in Qatar. Zij leren het de mensen anders aan, het zegt dus dat men binnen het Rode Kruis in Nederland een andere EHBO-cursus geeft dan het Rode Kruis in andere landen doet.

Is dat omdat het Oranje Kruis de toon zet en van mening is dat een EHBO-cursus vooral niet te moeilijk mag zijn? Is het Nederlandse Kruis van mening dat het een goede zaak is om de EHBO opleiding vooral heel simpel te houden waarbij kwantiteit belangrijker is dan de kwaliteit? Zijn er bij het Nederlandse Rode Kruis nog steeds artsen actief? Zo ja, waarom vinden zij middelmatigheid in de eerste hulpverlening acceptabel?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 27 september 2013, 17:32:41
Citaat van: Red link=msg=1204918 date=1380295070
Aha, ik dacht al zoiets gelezen te hebben.... Dat zal dus vrijwel nooit voor gaan komen begrijp ik nu....  ::)

Dat weet je niet omdat ze in gesprek zijn met het Ministerie van Justitie. Als deze stichting de toets van het ministerie overleeft dan kan het ministerie ook een rol spelen bij de alamering van burgers. Aangezien burgerparticipatie de wens van het Nederlandse volk is hebben we momenteel een kabinet dat van mening is dat burgers vaker zelf de handen uit de mouwen moeten steken en minder moet gaan denken dat de overheid alles kan oplossen.

Voor dit ministerie is het een peuleschil om te besluiten dat de meldkamer van brandweer/politie/ambulance de melding gaat verzorgen. Dit is namelijk de beste optie om te komen tot een goed werkend burgernetwerk.