Dus een aangereden kindje met een gebroken enkel 10 minuten op straat laten liggen, iemand met een BHV opleiding mag er niet in de buurt komen omdat het onverantwoord is?
Ik juich het toe ook al zou de opgeroepen hulpverlener alleen maar het handje van het kind vasthouden en troosten tot de professionele hulpverleners ter plaatse zijn.
Wie bedoel je precies met de grootste opleidende/certificerende organisatie? Het Oranje Kruis?
Zeker mag iemand wel in de buurt komen, en die mag zeker het handje vasthouden, waar ik me zorgen om maak is het onbekend zijn met de mogelijke gevaren van het verplaatsen van het kindje, optillen van het kindje. Om te troosten hoef je niemand op te roepen met een ehbo diploma, dat kan iedereen (hoop ik toch
Do no further harm is denk ik van toepassing op alle (eerste) hulpverleners, en in de ehbocursus zoals die nu door zowel het OK als NRK gegeven wordt wordt niet aangeleerd wat men niet moet doen, alleen doe dit ( stabiele zijligging bijv.) als dat ( bij bewusteloosheid). Daarbij leert de hulpverlener niet dat je iemand liever niet stabiel draait als je een vermoeden hebt van (mogelijk) wervelletsel en dat er andere methoden zijn om de luchtweg vrij te houden. Het OK en NRK boek zijn Receptenboeken, doe dit, doe dat, en als het ervan afwijkt weet je niet wat je moet doen. Die verdieping zoeken mensen na de basisopleiding als ze echt iets met ehbo willen doen, bij de vereniging, de rode kruis afdeling, andere opleidingsinstituten etc.