Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 396924 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Beste leden,

Als evaluatie van het topic "Filmpjes van hulpverleningsvoertuigen die prio 1 rijden" bemerken wij dat er behoefte is aan een topic voor video's van hulpverleningsvoertuigen die prio 1 rijden, maar dan alleen voor buitenlandse voertuigen.

Derhalve introduceren wij de volgende richtlijnen voor video's in dit topic:

Voor welke video's is dit topic bedoeld:
- video'swaarin diverse hulpdiensten uitrukken naar een incident (danwel een compilatie daarvan);
- video's waarin iets opmerkelijks gebeurd en/of voor discussie vatbaar zijn;

welke video's mogen er niet:
- video's van voertuigen die regelmatig in het topic zijn verschenen
- video's van voertuigen die niet voldoen aan een van de bovenstaande eisen;
- video's van lage/slechte kwaliteit; (schokkende camera's, nachtbeelden met alleen wat blauwe lampen, video's waarbij het voorrangsvoertuig niet of nauwelijks zichtbaar is etc.)
- video's gemaakt vanaf een gevaarlijke lokatie (waarbij de filmer zichzelf of derden in gevaar brengt)

- Vergeet niet om de bron van een video (indien het niet vanjezelf is) te vermelden, dit kan dus ook het account-naam van Youtube zijn

Video's welke niet aan de eisen voldoen worden zonder notificatie en / of verdere opgaaf van redenen verwijderd. Dit geldt ook voor video's die niet meer werken of op 'privé' zijn gezet.





Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2006, 22:10:20
Er is in Belgie redelijk wat commotie's over die filmpjes van betreffende dienst (ACSA Ambulance Bruxelles) ontstaan, en wellicht zijn/worden er bepaalde instantie's over ingelicht.

Het betreft een prive dienst (die dus geen 100/112 meldingen doen) die voor de meest onzinnige dingen het verkeer in en rond brussel om z'n kop zetten, om maar zo'n "gaaf" mogelijk filmpjes te maken.  >:(

99 % van de ritten zijn gewone B-ritten, waar dus absoluut geen noodzaak is voor toeters en bellen, en er is ook al gezien dat ze met toeters en bellen aankomen bij 'n ziekenhuis, rustig de ambulance ergens parkeren en dan wat te eten gaan halen, en dat soort dingen komen vaker voor.

Dit is echt puur misbruik maken van je prioritaire uitrusting en dat bezorgt niet alleen de andere ambulance's in de regio 'n slechte naam, maar zorgt ook voor overlast bij diensten die wel weten hoe het hoord.

Het verkeer gaat 'n paar keer voor die clowns opzij en ziet even later dat de boel gauw weer uitgezet wordt (als er bijv. een politie auto langs rijdt) en als er dan 'n wagen van de 100 dringend langs moet denken de automobilisten van "daar heb je hun ook weer, nou de pot op, ik ga nu echt niet weer opzij".


mario m

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • Bezoek mijn website!
    • Hulpdiensten modelbouwforum
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2006, 22:33:34
Er is in Belgie redelijk wat commotie's over die filmpjes van betreffende dienst (ACSA Ambulance Bruxelles) ontstaan, en wellicht zijn/worden er bepaalde instantie's over ingelicht.

Het betreft een prive dienst (die dus geen 100/112 meldingen doen) die voor de meest onzinnige dingen het verkeer in en rond brussel om z'n kop zetten, om maar zo'n "gaaf" mogelijk filmpjes te maken.  >:(

99 % van de ritten zijn gewone B-ritten, waar dus absoluut geen noodzaak is voor toeters en bellen, en er is ook al gezien dat ze met toeters en bellen aankomen bij 'n ziekenhuis, rustig de ambulance ergens parkeren en dan wat te eten gaan halen, en dat soort dingen komen vaker voor.

Dit is echt puur misbruik maken van je prioritaire uitrusting en dat bezorgt niet alleen de andere ambulance's in de regio 'n slechte naam, maar zorgt ook voor overlast bij diensten die wel weten hoe het hoord.

Het verkeer gaat 'n paar keer voor die clowns opzij en ziet even later dat de boel gauw weer uitgezet wordt (als er bijv. een politie auto langs rijdt) en als er dan 'n wagen van de 100 dringend langs moet denken de automobilisten van "daar heb je hun ook weer, nou de pot op, ik ga nu echt niet weer opzij".



Dat zie je dan ook direct. Je gaat niet voor een dringende opdracht 16 minuten rijden voordat je ter plaatse bent. Zo is er ook een filmpje van hun waarbij één van de (ambulanciers), zijn middelvinger uitsteekt naar de camera.

Mvg,


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2006, 23:17:48
Dat zie je dan ook direct. Je gaat niet voor een dringende opdracht 16 minuten rijden voordat je ter plaatse bent. Zo is er ook een filmpje van hun waarbij één van de (ambulanciers), zijn middelvinger uitsteekt naar de camera.

Mvg,

Ze hebben ontelbare van die idiote filmpjes gemaakt, en de langste (zinloze nep)rit is volgens mij zo'n 40! minuten, echt te belachelijk voor woorden.


Ridder Pim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2006, 00:52:26
Karim, kun je mij vertellen wat nu precies de richtlijnen in Vlaanderen zijn voor het gebruik van OGS door de dienst 100?
Ik heb namelijk een keer een ambulance die een overplaatsing moest doen met zwaailchten aan achter een rij auto's zien staan voor een stoplicht.
Het verkeer nam een complete chaos aan, zeker toen wij óók met OGS naar de man toereden omdat hij ons gebaarde.
Uiteindelijk wilde hij alleen de weg vragen.  Heb hem eerst maar eens gevraagd zijn lampen uit te doen.
Zou hier ook sprake zijn geweest van een prive dienst?


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2006, 01:16:27
Wat is OGS? OGS is een afkorting voor gaspakken bij de brandweer.  ;)


OGS staat bij de brandweer inderdaad voor "Ongeval Gevaarlijke Stoffen" maar wordt in Nederland in de ambulance wereld ook vaak gebruikt voor Optische en Geluids Signalen Mario, zoals er in Belgie dan steeds gesproken wordt over een prioritaire rit.  ;)

Karim, kun je mij vertellen wat nu precies de richtlijnen in Vlaanderen zijn voor het gebruik van OGS door de dienst 100?
Ik heb namelijk een keer een ambulance die een overplaatsing moest doen met zwaailchten aan achter een rij auto's zien staan voor een stoplicht.
Het verkeer nam een complete chaos aan, zeker toen wij óók met OGS naar de man toereden omdat hij ons gebaarde.
Uiteindelijk wilde hij alleen de weg vragen.  Heb hem eerst maar eens gevraagd zijn lampen uit te doen.
Zou hier ook sprake zijn geweest van een prive dienst?

Elke rit die wij krijgen van het hulpcentrum 100 is een prioritaire rit (A1 dus) omdat het B vervoer door privediensten gedaan wordt in Belgie.
Wat hier in Nederland als A2 zou binnen komen zal als de 100 wordt ingeschakeld dus altijd als een A1 rit binnen komen.

Dus kort gezegd, we vertrekken voor elke rit met OGS, en bepalen dan na 't zien van de patient of we met OGS ook richting ziekenhuis terugrijden.
Is het niet nodig wordt meestal (maar dus niet altijd) gewoon zonder signalen terug gereden, maar bij drukte kan ook bij iets simpels als een gebroken pink (na de val van een fiets ofzo) met OGS teruggereden worden, eigenlijk hoofdzakelijk omdat er in bijna elke kleine plaats 1 wagen staat, ipv net als in Nederland een groter aantal wagens vanaf 1 post, en die wagen moet gewoon weer snel beschikbaar zijn.
Daar heeft het HC 100 (hulpcentrum 100) dan ook verder niet veel over te zeggen, wij hebben van hun een rit gedregen, DUS is dat een dringende rit, en mogen we zowel heen als terug met signalen op rijden.


Die wagen die jij heb gezien zal waarschijnlijk een privedienst geweest zijn ja. Belgie heeft namelijk de gekke regel dat zodra er een patient achterin de ambulance ligt er blauwe zwaailichten gevoerd mogen worden.
En dan heb je dus privediensten, die dus enkel B-ritten doen, die een patient thuis ophalen (voor een controle of dialyse afspraak ofzo) en dan dus fijn de blauwe zwaailichten aanzetten, en zo rustig richting ziekenhuis rijden.

Ze mogen dan dus uiteraard ook geen sirene voeren en moeten zich gewoon aan alle regels houden. Maar voor het verkeer is het natuurlijk super onduidelijk, die maken bij het stoplicht plaats voor die aankomende ambulance met blauwe zwaailichten, maar vervolgens blijft dat ding gewoon staant wachten tot het groen is.

En dan komen wij even later met de 100 voor een echte dringende rit, en dan gaan ze natuurlijk niet meer opzij.
D'r wordt al jaren geroepen dat dat moet veranderen, maar helaas, dat zit er nog niet in binnenkort geloof ik.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2011, 19:51:25
Tijdens mijn vakantie ben ik te gast geweest bij de Bombers in Roses, een plaatsje aan de oostkust in Spanje. Tijdens een rondleiding kregen we veel te zien, van de inhoud van een brandweerwagen tot de kleedkamers. Net nadat we klaar waren met de rondleiding kreeg de ploeg een melding van een auto-ongeval niet veel verder op. Van de uitruk heb ik een filmpje kunnen maken, + een ambulance met aankomst bij dat ongeval.

Bomberos de Roses

Ambuláncia SEM Roses


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2011, 16:55:07
Geen prio 1, wel met de signalering aan.
Polizia Lamborghini Gallardo LP560-4
User: autospotter15


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2011, 16:59:10
Geen prio 1, wel met de signalering aan.
Polizia Lamborghini Gallardo LP560-4
User: autospotter15
Kijk, dat is nog eens een politieauto  8)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2011, 17:01:48
Het zijn allemaal mooie wagens 8)