Wat is OGS? OGS is een afkorting voor gaspakken bij de brandweer.
OGS staat bij de brandweer inderdaad voor "Ongeval Gevaarlijke Stoffen" maar wordt in Nederland in de ambulance wereld ook vaak gebruikt voor Optische en Geluids Signalen Mario, zoals er in Belgie dan steeds gesproken wordt over een prioritaire rit.
Karim, kun je mij vertellen wat nu precies de richtlijnen in Vlaanderen zijn voor het gebruik van OGS door de dienst 100?
Ik heb namelijk een keer een ambulance die een overplaatsing moest doen met zwaailchten aan achter een rij auto's zien staan voor een stoplicht.
Het verkeer nam een complete chaos aan, zeker toen wij óók met OGS naar de man toereden omdat hij ons gebaarde.
Uiteindelijk wilde hij alleen de weg vragen. Heb hem eerst maar eens gevraagd zijn lampen uit te doen.
Zou hier ook sprake zijn geweest van een prive dienst?
Elke rit die wij krijgen van het hulpcentrum 100 is een prioritaire rit (A1 dus) omdat het B vervoer door privediensten gedaan wordt in Belgie.
Wat hier in Nederland als A2 zou binnen komen zal als de 100 wordt ingeschakeld dus altijd als een A1 rit binnen komen.
Dus kort gezegd, we vertrekken voor elke rit met OGS, en bepalen dan na 't zien van de patient of we met OGS ook richting ziekenhuis terugrijden.
Is het niet nodig wordt meestal (maar dus niet altijd) gewoon zonder signalen terug gereden, maar bij drukte kan ook bij iets simpels als een gebroken pink (na de val van een fiets ofzo) met OGS teruggereden worden, eigenlijk hoofdzakelijk omdat er in bijna elke kleine plaats 1 wagen staat, ipv net als in Nederland een groter aantal wagens vanaf 1 post, en die wagen moet gewoon weer snel beschikbaar zijn.
Daar heeft het HC 100 (hulpcentrum 100) dan ook verder niet veel over te zeggen, wij hebben van hun een rit gedregen, DUS is dat een dringende rit, en mogen we zowel heen als terug met signalen op rijden.
Die wagen die jij heb gezien zal waarschijnlijk een privedienst geweest zijn ja. Belgie heeft namelijk de gekke regel dat zodra er een patient achterin de ambulance ligt er blauwe zwaailichten gevoerd mogen worden.
En dan heb je dus privediensten, die dus enkel B-ritten doen, die een patient thuis ophalen (voor een controle of dialyse afspraak ofzo) en dan dus fijn de blauwe zwaailichten aanzetten, en zo rustig richting ziekenhuis rijden.
Ze mogen dan dus uiteraard ook geen sirene voeren en moeten zich gewoon aan alle regels houden. Maar voor het verkeer is het natuurlijk super onduidelijk, die maken bij het stoplicht plaats voor die aankomende ambulance met blauwe zwaailichten, maar vervolgens blijft dat ding gewoon staant wachten tot het groen is.
En dan komen wij even later met de 100 voor een echte dringende rit, en dan gaan ze natuurlijk niet meer opzij.
D'r wordt al jaren geroepen dat dat moet veranderen, maar helaas, dat zit er nog niet in binnenkort geloof ik.