Man gedood bij schietincident met politie Kloveniersburgwal/Zandstraat - Amsterdam 21-05-2012

Auteur Topic: Man gedood bij schietincident met politie Kloveniersburgwal/Zandstraat - Amsterdam 21-05-2012  (gelezen 5480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Man overleden door schietincident met politie

AMSTERDAM - Agenten hebben maandagochtend in Amsterdam een man neergeschoten. De man had eerder op de politiemensen gevuurd. Hij overleed later aan zijn verwondingen. Politieagenten wilden de man rond 05.30 uur na een achtervolging aanhouden op de Kloveniersburgwal waarbij hij zich verzette. Tijdens een worsteling wist hij het dienstwapen van een agent te pakken te krijgen en schoot daarmee. Dat heeft een politiewoordvoerder maandagochtend laten weten. Gealarmeerde collega's van de agent schoten de verdachte neer toen hij zich bleef verzetten. Verder raakte niemand gewond.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/2815133/man-overleden-schietincident-met-politie.html




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
POLITIE SCHIET MAN DOOD IN CENTRUM
De politie heeft vanmorgen vroeg om 5.30 uur een man doodgeschoten in het centrum.
Dat bevestigt de politie tegenover AT5. Op de hoek van de Zandstraat en Kloveniersburgwal werd een man staande gehouden na een achtervolging door meerdere motoragenten.
Tijdens de worsteling die ontstond, ontfutselde de man het dienstwapen van een agent en schoot daarmee op een agent. De politie schoot gericht terug en de vluchtende man is daarbij overleden.
De politie is nog bezig met sporenonderzoek. Mogelijk had de achtervolging met drugsoverlast te maken, aldus de politie.
http://www.at5.nl/artikelen/81430/politie-schiet-man-neer-in-centrum

p2kflex
05:27:50 21-05-12GROUP-113-101 A1 AMSTERDAM ZANDSTRAAT 0 RIT:40
0120101Ambu 13-101 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
05:28:28 21-05-12GROUP-113-150 A1 AMSTERDAM ZANDSTRAAT 0 RIT:41
0120150Ambu 13-150 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
05:30:32 21-05-12-ALPHA-Prio: 1 Geschoten door politie. Onderzoek aan de gang.
0130007Politie Veiligheidsregio Amsterdam Amstelland (PersInfo)


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Net even in mijn rookpauze gaan kijken, gebied afgesloten en F.O. ook drukjes aan het werk.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Foto op AT5 Gespot, let op kan als schokkend worden ervaren !
http://www.at5.nl/gespot/81431/plaats-delict-zandstraat


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
VERDACHTE NEERGESCHOTEN IN CENTRUM (21-05-2012)

In het centrum van Amsterdam is maandagochtend 21 mei een man neergeschoten door agenten.
Hij is aan zijn verwondingen overleden. De man had kort daarvoor zelf gevuurd.


De man werd rond 05.30 uur in de buurt van de Nieuwmarkt aangehouden tijdens een actie in het kader van drugsoverlast in het centrum.
Hij begon te vechten en wist te vluchten. Een andere agent probeerde de man in de Zandstraat aan te houden.
Daar ontstond een worsteling waarbij de verdachte het dienstwapen van de agent afpakte en schoot.
Toegesnelde collega’s schoten de verdachte neer. Geen van hen is gewond geraakt.

De zaak is in onderzoek bij de rijksrecherche.

BRON: Politiepersbericht Amsterdam - Amstelland
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Man overlijdt door schot politie

ANP

Toegevoegd: maandag 21 mei 2012, 08:08
Update: maandag 21 mei 2012, 09:30

In Amsterdam is een man overleden, nadat hij door een agent was neergeschoten. De man werd vanmorgen vroeg in de Oude Hoogstraat in de binnenstad staande gehouden vanwege een vechtpartij. Hij verzette zich en ging ervandoor.

Even later zag een motoragent hem lopen. Er ontstond een worsteling, waarbij de verdachte het dienstwapen van de motoragent te pakken kreeg. Hij loste zeker één schot. Andere agenten schoten de man daarna neer.

De verdachte overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Over de identiteit van de man kan de politie in Amsterdam niets zeggen.

De rijksrecherche heeft de zaak in onderzoek
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Doodgeschoten man is Amsterdammer

dinsdag 22 mei 2012 12:03

De man die maandagochtend in Amsterdam is neergeschoten door een agent, was een 31-jarige Amsterdammer. Dat meldde het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag.

De man werd maandagochtend rond 5.30 uur neergeschoten, nadat hij op politiemensen had gevuurd. Hij overleed korte tijd later aan zijn verwondingen.
Politieagenten wilden de man na een achtervolging aanhouden op de Kloveniersburgwal waarbij hij zich verzette. Tijdens een worsteling wist hij het dienstwapen van een agent te pakken te krijgen en schoot daarmee. Gealarmeerde collega's van de agent schoten de verdachte vervolgens neer toen die zich bleef verzetten. De agenten bleven ongedeerd.
Samen sterk in de hulpverlening!


nn24

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Uit de blog van AT5:
Het staat vol met "deskundig" commentaar, desondanks durfde een getuige haar verhaal te vertellen. Hier haar verslag van het gebeurde:

Ik werd vannacht rond half zes wakker van een knal en daaropvolgend luid geschreeuw. Vanuit mijn geopende raam zag ik dat bij mij in de Zandstraat vier agenten bovenop een man zaten en hoorde hen roepen dat de man moest loslaten. Ze deden er alles aan om het wapen af te pakken dat hij blijkbaar van een van hen had ontfutseld maar hij liet niet los. Ik hoorde namelijk een van de agenten vragen wie z'n wapen miste en het duurde even voordat het duidelijk werd van wie dat wapen was. De man werd hard geslagen met de wapenstok maar deze bleef zich verzetten en liet het wapen nog altijd niet los. Daarop werd hem verteld dat als hij het niet los zou laten dat zij gericht zouden schieten en nog altijd hield hij het wapen vast en verzette zich. vervolgens hoorde ik in korte tijd drie schoten, of deze allen door de politie zijn gelost of dat de dader zelf ook nog heeft geschoten kon ik niet opmaken.
Van wat ik kon zien en horen heeft de politie er veel aan gedaan om de man zich te laten overgeven en kon den zij uiteindelijk niet anders dan de man uitschakelen om hem aan te houden en daarbij hun eigen veiligheid te waarborgen.
Het lichaam van de man werd verplaatst naar de straat omdat hij tussen een muur en een motor lag en men door had dat hij gereanimeerd moest worden en men daarvoor meer ruimte nodig had. Een agent bleef hem aanroepen om hem bij kennis te houden en vervolgens paste men hartmassage toe tot de ambulance arriveerde, hetgeen enkele minuten duurde.
Het is natuurlijk ...

bron@AT5.NL


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
nog een:

onlooker       1 reacties              21-05-2012 | 16:32 uu
De rennende man werd na afschud manoeuvres en wilde achtervolging uiteindelijk man door DRIE motoragenten klem gereden net van de hoek Kloverniersburgwal / Zandstraat. Daarna niet precies te zien wat er gebeurde ik meen dat een agent hem probeerde te pakken. Daana geschreeuw "laat los, laat los", vervolgens "pistool". Toen een schot, daarna geschreeuw weer een paar keer "laat los, laat los" daarop volgden twee snelle schoten direct achter elkaar. De verdachte is waarschijnlijk op zeer korte aftstand, ik schat de afstand tussen de 2 en 4 meter, neergeschoten. Daarna arriveerde politie op fietsen en hollende agenten en een ambulance. Etc,etc.

Dit is trouwens de link die werkt, de ander is email: http://www.at5.nl/artikelen/81430/politie-schiet-man-neer-in-centrum  O0