Veilig te water gaan

Auteur Topic: Veilig te water gaan  (gelezen 2663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Gepost op: 29 juni 2012, 10:12:43
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, volgende week heb ik examen, en bij het doorlezen van de eisen viel me iets op.

Éen van de eisen is; "Het uitvoeren van 3 manieren van veilig te water gaan."

Ik vraag me af of het hierbij om "bekend" of "onbekend" water gaat. Voor bekend water zijn dit bijvoorbeeld;
- Kopsprong
- Zittend te water gaan.
- Schredesprong.

Maar welke 3 zijn te gebruiken bij onbekend water? Of word er over bekend water gesproken?


Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2012, 11:01:44
Bij onbekend water kan je je in het water laten zakken, bijvoorbeeld bij een kademuur. Dit is het enige moment bij een redding dat je voor je eigen veiligheid het oogcontact met de drenkeling mag verliezen.

Tweede manier is het water in lopen, kan enkel bij glooiingen. Tast wel de bodem af, die kan snel aflopen!

Een derde manier is gaan zitten en, wederom bij een glooiing , met je gezicht naar de drenkeling het water in schuifelen (zittend te water gaan). Deze manier is veiliger, maar trager dan de tweede.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2012, 11:05:30
Haha nog een reactie van Harm ook nog!

Word hier dan gesproken over bekend water, want t water inlopen in t zwembad? Lijkt me geen goed idee xD
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2012, 11:09:21
Zittend te water gaan kan bij bekend water, maar hoeft niet omdat je de bodem ziet (tenzij deze laag is, maar dan handel je volgens onbekend water) Bij bekend water heb je ook nog de kadesprong, danwel uitgevoerd met redvest (PvB-opdracht voor Junior Lifeguard). Deze pas je toe bij hoge kademuren en een diepe bodem (vaargeulen, sluizen). Je springt dan als een rechte lat het water in met je neus dichtgeknepen en je andere arm over je dichtknijpende pols zodat je armen dicht bij het lichaam blijven. Dit kan je ook met redvest aan doen, dan houd je je armen strak tegen je vest aan.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2012, 11:10:41
Ik heb het bij het water inlopen ook over een glooiing, zoals op een strand of een slootkant. Hier moet je dus bedacht zijn op het snel dieper worden en zwinnen waarbij je enkelbreuken of erger kan oplopen.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2012, 11:14:51
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, volgende week heb ik examen, en bij het doorlezen van de eisen viel me iets op.

Éen van de eisen is; "Het uitvoeren van 3 manieren van veilig te water gaan."

Ik vraag me af of het hierbij om "bekend" of "onbekend" water gaat. Voor bekend water zijn dit bijvoorbeeld;
- Kopsprong
- Zittend te water gaan.
- Schredesprong.

Maar welke 3 zijn te gebruiken bij onbekend water? Of word er over bekend water gesproken?

Ik ken je lesstof niet maar ik denk dat er meerdere variabelen zijn m.b.t. het veilig te water gaan :

-Het verschil in temperatuur,als de watertemperatuur erg laag is moet je nmm wat voorzichtiger te water gaan dan bij hogere watertemperaturen.
-De kleding/schoeisel etc. die/dat je aan hebt bij het te water gaan.
-De spoed waarmee je te water moet gaan,kun je het water vooraf even verkennen op bijvoorbeeld stroomsterkte,neren,scheepvaart etc.
-De helderheid/doorzichtigheid/"gezondheid" van het betreffende water.

 Bij onbekend water moet je altijd rekening houden met zaken die onder water niet thuis horen
zoals restanten van palen,fietsen,gestort grof puin,oud ijzer etc.
Ook stranden kunnen er mooi uitzien,iets verderop in het water kunnen wel heel scherpe rotsriggeltjes etc. zitten,bijv. op de Canarische Eilanden en als je er dan enthousiast in rent dan...

Dus mijn advies doe in onbekend water altijd voorzichtig.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2012, 11:31:09
De variabelen die je beschrijft zijn er zeker, maar deze worden al meegenomen in het verschil onbekend of bekend of überhaupt het water in gaa.

Temperatuur: Bij een redding ga je met de kleren het water in die je aanhebt, je trekt vanwege de snelheid niets (behalve dikke gewatteerde winterjas) uit. Mocht het water koud zijn dan kan je daar je zwemslag op aanpassen, qua manier van te water gaan maakt het niet veel uit. Bij te koud water wacht je hulp van de brandweer af en probeer je contact te maken, of een reddingsboei toe te gooien.

Kleding / schroeisel: Zie hierboven, in princiepe houd je alles aan (tenzij het het zwemmen echt onmogelijk maakt, te bate van je eigen veiligheid. Een spijkerbroek kan je opblazen en als drijvendhoudend hulpmiddel gebruiken, schoenen beschermen je tegen de bodem. Maar ook al heb je schoenen aan, dan kan je nog niet springend een gracht in, de fiets die daar ligt wint:)

De spoed waarmee je te water moet gaan: Deze methoden zijn ontwikkeld voor een redding, met dus de meeste spoed. Wel moet je bij een redding eerst het gebied in kaart hebben voor je een redding inzet

De helderheid van het water: bij al het buitenwater in Nederland is de bodem niet zichtbaar, dus spreken we over onbekend water. Springen of duiken mag alleen in zwembaden.

Tijdens een geplande redding heb je uiteraard beschikking over overlevingspakken, redvesten, boten en andere dingen die je keuze beïnvloeden, maar dit maakt de redding makkelijker, je moet wel de punten overdenken.

En bedankt voor het advies, zoals bij elke hulpverleningsdienst staat ook in de Reddingsbrigade veiligheid op #1:)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li