Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer

Auteur Topic: Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer  (gelezen 24185 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #60 Gepost op: 26 juni 2012, 10:44:01
In iedergeval ging de afwikkeling van het incident chaotisch, ondanks de inzet van de VC Harderwijk. De kustwacht roept op een gegeven moment vertwijfeld uit tegen de Evert Floor: "waar moeten die mensen nou heen, ik krijg allemaal verschillende lokaties door, van de brandweer, de reddingsbrigade, ambulance en van de politie".

Dat zou nou juist zo'n Comando Plaats Incident moeten voorkomen, toch?

Misschien moet hier dan meer op getraind worden. Maar zoals je zei verliep het ghaotisch. En dit was nou niet echt de situatie om te gaan oefenen en foutjes te maken


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #61 Gepost op: 26 juni 2012, 12:50:24
Misschien moet hier dan meer op getraind worden. Maar zoals je zei verliep het ghaotisch. En dit was nou niet echt de situatie om te gaan oefenen en foutjes te maken

Niet mee eens: het SAR proces is goed verlopen (onder operationele leiding van de Kustwacht) en er zijn dan ook geen slachtoffers te betreuren.(met dank aan alle ingezette eenheden O0)
De afwikkeling echter liep chaotisch en dat is eigenlijk vreemd want juist aanlandingsplaatsen zijn cf de SAMIJ regeling van te voren al af gesproken en bekend; ze staan immers niet voor niets op papier.
Maar zoals eerder in mijn vorige reactie vermeld staat er bij deze locatie geen categorie A bij en die is juist bij dit soort incidenten met veel 'slachtoffers' wel benodigd.
Meer trainen heeft dus in dit geval geen nut maar wel het aangeven van een goede A categorie aanlandingsplaats in de SAMIJ regeling die dus bij alle partijen bekend moet zijn.
Dan voorkom je discussies tijdens incidenten als deze waarbij meerdere partijen betrokken zijn. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 26 juni 2012, 13:23:03
A lokaties ten spijt, als je burgers laat bepalen waar op verschillende plaatsen iedereen het handigst afgezet gaat worden loopt het fout. Niet de bekenden/begeleiders/familie/slachtofers gaan bepalen waar het circus heen moet, maar het CoPI. Als er allemaal lijntjes naar de kustwacht lopen met verschillende tegenstrijdige informatie, wat is dan de toegevoegde waarde van een CoPI?


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #63 Gepost op: 26 juni 2012, 15:50:51
Dat zou nou juist zo'n Comando Plaats Incident moeten voorkomen, toch?
offtopic: Ja, dat is een van de aandachtspunten van een CoPI. Je moet echter niet vergeten dat je alleen kunt coördineren als je genoeg informatie hebt. Bij een incident als dit heb je een hele lange chaosfase, dat is gewoon een feit. Dat ligt niet aan de kundigheid van de mensen maar aan de mate van informatieoverdracht.
Denk niet dat als er een CoPI is, alles meteen geregeld is. Bij elk incident heb je een chaosfase, alleen de duur van de chaosfase verschilt.

ontopic: een VC is een alternatief voor de COH, maar geef mij maar een echte COH. In een incident met scheepvaart is zo'n VC misschien best wel handig omdat je dan ineens met iedereen kan praten en niet alleen met de mensen op C2000.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 26 juni 2012, 17:21:18
offtopic: Ja, dat is een van de aandachtspunten van een CoPI. Je moet echter niet vergeten dat je alleen kunt coördineren als je genoeg informatie hebt. Bij een incident als dit heb je een hele lange chaosfase, dat is gewoon een feit. Dat ligt niet aan de kundigheid van de mensen maar aan de mate van informatieoverdracht.
Denk niet dat als er een CoPI is, alles meteen geregeld is. Bij elk incident heb je een chaosfase, alleen de duur van de chaosfase verschilt.

ontopic: een VC is een alternatief voor de COH, maar geef mij maar een echte COH. In een incident met scheepvaart is zo'n VC misschien best wel handig omdat je dan ineens met iedereen kan praten en niet alleen met de mensen op C2000.

Nou er werd weinig gebruik gemaakt van de analoge frequenties...


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #65 Gepost op: 26 juni 2012, 19:15:23
Geluidsfragmenten, Henk?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #66 Gepost op: 26 juni 2012, 20:36:24
Geluidsfragmenten, Henk?

Ja heb ik wel, maar je hoort de schepen niet. De antenne staat noordwest en niet oost. Ik ga het wel plaatsen, want je hoort leuk als voorbeeld dat de Evert Floor aan het slepen is en de sleep op aanraden verzoek van de kustwacht ergens "veilig" (je moet je wel indekken natuurlijk) voor anker moet leggen. Als ze geluk hadden, lagen ze eerste rang. Ik kwam er voorbij op weg naar Defqon1 om af te breken en vond het jammer dat ik geen tijd had om te blijven kijken en nog wat foto's te maken. Zag er wel spectaculair uit, Hé, ik zie de bovenkant van een zeilboot. Hé, nog een... en nog een!   :o


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #67 Gepost op: 26 juni 2012, 20:51:56
ontopic: een VC is een alternatief voor de COH, maar geef mij maar een echte COH. In een incident met scheepvaart is zo'n VC misschien best wel handig omdat je dan ineens met iedereen kan praten en niet alleen met de mensen op C2000.

VC alternatief voor de COH?
De Commando Haakarm-container is een mobiele overlegvoorziening, geen verbindingsvoertuig...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 26 juni 2012, 21:13:48
VC alternatief voor de COH?
De Commando Haakarm-container is een mobiele overlegvoorziening, geen verbindingsvoertuig...
Tja, maar als bijna het enige wat je gebruikt c2000 is, kun je net zo goed in een transporter gaan zitten.

Als ik aan een VC denk, zie ik er een zoals we bij de canal parade hadden, met een giga mast en een doom camera op 15 meter hoogte... WIFI, mobiel trunking portonetwerk, sat-telefoon...

Maarja dat wordt goed betaald... :-\


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #69 Gepost op: 26 juni 2012, 21:16:19
Ik kan er overheen hebben gelezen hoor, maar waar staat deze auto? Hij was echt zeer snel ter plaatse, tegelijkertijd met brandweer Harderwijk, dus hij is ook zeer vlot gealarmeerd (bij eerste melding Schip in nood)

p2kflex
16:10:42 24-06-12GROUP-1PRIO 1 Ongeval Schip in Nood : : Veluwemeer Vaarweg : Harderwijk 7091 7232 9715
0804963BRW Veluwe West (Harderwijk) (....)


Bron: Heb hem zelf zien rijden, reed net voorbij het Aquaduct thv de Hardersluis waarna het voertuig uit de richting van de Ganzenweg richting de Harderdijk ging.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl