Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer

Auteur Topic: Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer  (gelezen 24197 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #50 Gepost op: 25 juni 2012, 18:47:34
Daarnaast vraag ik mij nog af wat het gebruik van blauwblauw moet bijdragen en of er met prio 1 is gereden en of de chauffeur daar wel in getraind was? Dat kost ook een hoop geld voor 1 voertuig.
Als zij met een 4x4 strandjeep mogen rijden met toeters, mag je ook op een vrw (mits geschikt rijbewijs etc etc) rijden. Daar is - voor zover ik weet -  geen onderscheid in voor voertuigen qua OGS opleiding. Als je als agent in een Touran 'lest' met toeters mag je immers ook meteen een VW transporter met toeters rijden  O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 25 juni 2012, 19:13:13
Als zij met een 4x4 strandjeep mogen rijden met toeters, mag je ook op een vrw (mits geschikt rijbewijs etc etc) rijden. Daar is - voor zover ik weet -  geen onderscheid in voor voertuigen qua OGS opleiding. Als je als agent in een Touran 'lest' met toeters mag je immers ook meteen een VW transporter met toeters rijden  O0
Klopt niet helemaal De brandweer maakt een onderscheidt tussen brandweervoertuigen licht en brandweervoertuigen zwaar. En het zou mij niets verbazen als ze de VC onde zwaar rekenen ivm de opbouw en zwaarte van het voertuig. ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #52 Gepost op: 25 juni 2012, 20:05:47
Daar doel ik niet eens op. De RB Veluwemeer had vooralsnog geen eigen voertuigen met OGS. Dit is de eerste. Zou speciaal hiervoor minimaal 1 lid een cursus hebben gevolgd?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #53 Gepost op: 25 juni 2012, 20:10:14
Bij de reddingsbrigade wordt je opgeleid in de auto van de vereniging. Het bestuur moet ook de chauffeurs aanwijzen die met het voertuig mogen rijden. Een vc mag je met b rijbewijs rijden, het is wel wat meer als een nissan micra. Je kan mensen opleiden bij een andere brigade.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #54 Gepost op: 25 juni 2012, 23:09:16
Als toevoeging op het bovenstaande; voor het gebruik van OGS is er wel een verplichte landelijke cursus vanuit Reddingsbrigade Nederland. Voor het rijden met voorrangsvoertuigen is dus deze cursus verplicht, naast de opleiding die je lokaal krijgt. Voor deze lokale opleiding zijn/worden er landelijk competenties vastgesteld vanuit RN.


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #55 Gepost op: 26 juni 2012, 00:10:51
Klopt niet helemaal De brandweer maakt een onderscheidt tussen brandweervoertuigen licht en brandweervoertuigen zwaar. En het zou mij niets verbazen als ze de VC onde zwaar rekenen ivm de opbouw en zwaarte van het voertuig. ;)
VC was brandweer licht. blijft onder de 3500 kg.


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #56 Gepost op: 26 juni 2012, 00:27:14
@Hageneesch.  Inzet ivm meerdere omgeslagen zeilboten op het Veluwemeer en 7 personen te water.  De VC van de reddingsabrigade Veluwemeer is ingezet op verzoek  en heeft gedient als Copi ruimte ivm grip 1 situatie.  Incident was vlak bij reddingsbrigadepost.

Door snelle inzet en samenwerking van meerdere diciplines heeft dit geleid tot snelle redding van alle personen.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #57 Gepost op: 26 juni 2012, 02:55:08
@Hageneesch.  Inzet ivm meerdere omgeslagen zeilboten op het Veluwemeer en 7 personen te water.  De VC van de reddingsabrigade Veluwemeer is ingezet op verzoek  en heeft gedient als Copi ruimte ivm grip 1 situatie.  Incident was vlak bij reddingsbrigadepost.

Door snelle inzet en samenwerking van meerdere diciplines heeft dit geleid tot snelle redding van alle personen.
Opgeroepen als CoPI ruimte.. Vanuit wie vraag ik me dan af? Je hebt toch nog altijd de COH (of CPH, net wat je wil :D). Afijn, het kan.. wel krapjes.

Maar als hij hier ter plaatse komt op verzoek ivm een benodigde CoPI ruimte en er zijn 7 personen te water. 7 personen te water lijkt me toch ook wel flink werk aan de winkel voor de heren van de reddingsbrigade, als de VC dan enkel als CoPI ruimte heeft gediend vraag ik me toch wel af wat de meerwaarde van dat ding is.

Voor evenementen een prima "mobiele post" en goed voor een lokaal netwerk of iets in die richting, dat is zeker zo.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 26 juni 2012, 08:17:35
In iedergeval ging de afwikkeling van het incident chaotisch, ondanks de inzet van de VC Harderwijk. De kustwacht roept op een gegeven moment vertwijfeld uit tegen de Evert Floor: "waar moeten die mensen nou heen, ik krijg allemaal verschillende lokaties door, van de brandweer, de reddingsbrigade, ambulance en van de politie".

Dat zou nou juist zo'n Comando Plaats Incident moeten voorkomen, toch?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #59 Gepost op: 26 juni 2012, 09:53:56
In iedergeval ging de afwikkeling van het incident chaotisch, ondanks de inzet van de VC Harderwijk. De kustwacht roept op een gegeven moment vertwijfeld uit tegen de Evert Floor: "waar moeten die mensen nou heen, ik krijg allemaal verschillende lokaties door, van de brandweer, de reddingsbrigade, ambulance en van de politie".
Dat zou nou juist zo'n Comando Plaats Incident moeten voorkomen, toch?

Inderdaad en hier zijn juist ook vaste aanlandingsplaatsen voor aangewezen. Maar nu is omschreven aanlandingsplaats conform de SAMIJ regeling ook niet echt overtuigend en roept vanzelf discussie op. Mischien dat als hier een goede A locatie voor wordt gevonden dit volgende keer voorkomen kan worden? ::)