Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer

Auteur Topic: Nieuwe VC Reddingsbrigade Veluwemeer  (gelezen 24684 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #80 Gepost op: 27 juni 2012, 14:28:25
Dat is ook meteen de reden dat de brandweeer alle VC's afstoot. Ze zijn overbodig geworden.  :)
Alle? ahum.. brabant zuid-oost blijft ze nog altijd graag gebruiken! Hun taken pakket wordt zelfs uitgebreid, dus ik zou niet te hard roepen dat alle VC's afgestoten worden ;)


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #81 Gepost op: 27 juni 2012, 16:05:26
Alle? ahum.. brabant zuid-oost blijft ze nog altijd graag gebruiken! Hun taken pakket wordt zelfs uitgebreid, dus ik zou niet te hard roepen dat alle VC's afgestoten worden ;)

Inderdaad, wij in Za-Wa krijgen deze zomer zelf een nieuwe VC... (Weliswaar een ander soort voertuig, maar nog wel met dezelfde eigenschappen en bedoelingen!)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #82 Gepost op: 27 juni 2012, 16:34:12
Naja laten we voor het gemak even alle VC's van BZK aanhouden. Dat bedoelde ik eigenlijk.  O0 Alleen niet gezegd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #83 Gepost op: 28 juni 2012, 15:50:19
KWC heeft C2000 en kan zonodig gewoon gekoppeld worden met een incidentsgespreksgroep of een gespreksgroep voor de leden van het COPI, dan is de VC weer onnodig.

Die discussie hebben we hier al 10x gevoerd, maar dat is dus niet waar! Het kenmerkende verschil tussen land- en waterhulpverlening is de rol van burgerhulp. Waar je op het land iedereen achter het lintje zet, steekt op het water iedere schipper die in de buurt is een helpende hand toe. Sterker nog: dit is iedere schipper verplicht vanuit BPR en internationale scheepvaartwetten. Aangezien al die burgerschippers niet over C2000 beschikken, moet marifoon het leidende communicatiekanaal zijn. Want anders mis je het als COPI dus gewoon als een passerend jachtje iemand aan boord haalt en netjes over de marifoon meldt naar welke haven zij het slachtoffer brengen....

Of je daar een hele VC voor nodig hebt vraag ik me af, maar iemand zal dit berichtenverkeer moeten uitluisteren en terugmelden aan de COPI???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #84 Gepost op: 28 juni 2012, 20:49:38
De vraag is waar is de grens tussen land en water??.????
9910001


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #85 Gepost op: 28 juni 2012, 21:37:47
Eerst opmerkingen over de striping van, of liever belettering, van het voertuig. Zie ik op de website van RBVM dat de belettering van hun boten ook niet conform de eisen van RN is. In plaats van de BPC staat er een regionummer op een oranje boot. Kan iemand me uitleggen of hierover overleg is geweest met RN?
Want dan wil ik op onze oranje boot ook een regionummer (hebben we al, met een C2000 porto met hetzelfde nummer). Alleen mogen wij het regionummer er van RN niet opplakken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 29 juni 2012, 00:42:54
De vraag is waar is de grens tussen land en water??.????

Op het binnenwater is de grens waar de landdiensten (lees brandweer) leidend zijn 50 meter uit de kust, ik geloof de lengte van de lijn waar een (brandweer) duiker aan zit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kustwacht ook een rol speelt. En dan krijg je weer een verschil in inzicht wat een incident is, man over boord of hoort daar ook motorpech bij.

De scheiding is niet meer zo scherp als hij vroeger was. Wat wel blijft is de marifoon als eerst aangewezen verbindingsmiddel voor op het water. (zwembaden uitgezonderd)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #87 Gepost op: 29 juni 2012, 17:45:45
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de kustwacht ook een rol speelt. En dan krijg je weer een verschil in inzicht wat een incident is, man over boord of hoort daar ook motorpech bij.

Motor pech valt bij de kustwacht inderdaad gewoon onder een (SAR) incident.(met het gehele protocol wat er bij hoort)