April 2005 brand in wolkenkrabber

Auteur Topic: April 2005 brand in wolkenkrabber  (gelezen 40286 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 7 april 2005, 20:00:21
Aangezien ik de komende 2 dagen niet of nauwelijks op het forum aanwezig ben,een iets eerdere update voor deze casus.  ;)
update 2
De brandweer heeft fors opgeschaald,er staan nu 4x TAS 1x RV en een HV en de OVD.
Aanrijdend zijn de ademluchtcontainer,de VC en de Comandohaakbak.
De politie is met 3 eenheden terplaatse,en proberen uit alle macht de directe omgeving van het gebouw leeg te maken van publiek.Maar kampen dus met ernstig handen te kort,aangezien zij ook de mensen uit de toren moeten zien op te vangen.

De ambulancedienst is met 3 ambulances terplaatse, de OVDG is aanrijdend en heeft de CPA opdracht gegeven 1x SIGMAeenheid op te roepen.

De eerst verkennende aannvalsploegen hebben de brandweerlift ingebruik genomen,en zijn in het gebouw

4.   Bij het verkennen op de verdieping blijkt dat de sprinklerinstallatie inderdaad niet geactiveerd is. De verkenning kan niet doorgezet worden omdat het te heet is, totaal geen zicht en de brandhaard niet gelokaliseerd kan worden. De gebouwbeheerder is bij de beveiliging gekomen en weet te vertellen dat de sprinklerafsluiter op de verdieping tijdelijk is dichtgezet omdat er werkzaamheden aan de sprinkler moesten plaatsvinden.
5.   In het trappenhuis op de 24e verdieping wordt de monteur gevonden door mensen die weg vluchten. De melding komt via een mobiele telefoon bij de CPA binnen. Rond zijn neus en mond zit zwarte roet. Zijn haar is verschroeit en de kleren op zijn rug en armen zijn weg gebrand. Hij weet te vertellen dat hij bezig is geweest met het aanbrengen van een nieuwe luchtkanalen en sturingen voor de luchtbehandeling en dat daarvoor de sprinklerleidingen verlegd moesten worden. De sprinklerleidingen zijn tijdelijk afgedopt. Waar zijn collega gebleven is weet hij niet.
6.   Vanuit de woonlagen komen veel 112 meldingen over een zware rooklucht. Het personeel van de bovenste 6 verdiepingen belt naar de beveiliging dat er een zware rooklucht hang. Ook in de kantoren is een rooklucht waarneembaar. De automatische brandmelders van de brandmeldinstallatie gaan op steeds maar meer verdiepingen in alarm.
Bij het openmaken van de schachten op de 27e verdieping blijkt dat de schachtdeuren, vermoedelijk voor werkzaamheden, op de 29e open staan de rook en hitte gaan de schachten in. De BHV(k) organisatie van het kantoorpand is niet meer gegarandeerd omdat er al verscheidene mensen naar huis zijn. De BHV(b) organisatie van de bovenste 6 verdiepingen is wel operationeel. De BHV(b) organisatie meld dat ze 40 mensen hebben die in een rolstoel zitten en die niet via de trappenhuizen geëvacueerd kunnen worden

vragen

*waar gaat het SIGMA zich opstellen?
*wat te doen met al die soms verwarrende 112 meldingen?
*wat heeft er nu prioriteit?
*hoe gaat de algehele opschaling uitzien?

Zo een hele kluif,succes allemaal  ;D

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #51 Gepost op: 7 april 2005, 22:23:00
Doe mij dan een tweede peloton ME piepen die de afzettingen gaan bijstaan...bureau's zijn nu bijna leeggestroomd en onderweg richting PD, ook de politietakeldoos prio 1 onderweg om ruimte te maken, 2e wordt opgestart, net als de VC1 van de politie, die is onderweg naar het HB om centralisten op te halen.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 7 april 2005, 22:39:10
Doe mij dan een tweede peloton ME piepen die de afzettingen gaan bijstaan...bureau's zijn nu bijna leeggestroomd en onderweg richting PD, ook de politietakeldoos prio 1 onderweg om ruimte te maken, 2e wordt opgestart, net als de VC1 van de politie, die is onderweg naar het HB om centralisten op te halen.

En wat gaat er gebeuren met de gebouwen in de buurt binnen de afzetting?

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #53 Gepost op: 7 april 2005, 22:40:02
En wat gaat er gebeuren met de gebouwen in de buurt binnen de afzetting?
Dat hoor ik graag van de brandweer...die kunnen dat beter inschatten dan ik ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 7 april 2005, 23:12:07
We laten een Sigma team en een GNK aanrukken. Op veilige afstand wordt een ruimte gezocht in de directe omgeving waar we patienten kunnen opvangen en bejhandelen.

De GNK bestaat uit het Ambu-team, SIGMA en MMT.  8)
Ik blijf het net zo lang herhalen tot jullie er van dromen! ;) ;D

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #55 Gepost op: 8 april 2005, 00:10:38
De GNK bestaat uit het Ambu-team, SIGMA en MMT.  8)
Ik blijf het net zo lang herhalen tot jullie er van dromen! ;) ;D

Christian

Als je nu zo goed weet te vertellen hoe het in elkaar steekt, doe dan eens gezellig aan de casus mee... ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #56 Gepost op: 8 april 2005, 00:22:42
Ik wil toch wel wat meer ambulances aanrijdend hebben dan de drie die er nu zijn. Ik weet niet wat er opgeroepen is, maar opschaling lijkt me niet overbodig.
De monteur komt neem ik aan met de anderen mee naar buiten... hij krijgt in eerste instantie zuurstof en wat mij betreft 2 infusen (evt. in de enkel ivm brandwonden op de armen en in de hals?), koeling dmv burnshield. Het zal wel sederen en intuberen worden, dus het is maar goed dat het MMT al zo lekker op weg is. :D
Verder blijft redding (dus ontruiming) de prioriteit hebben. Hoe we die mensen daar allemaal weg krijgen lijkt me een mooie uitdaging voor de brandweer... wij wachten ze wel op. ;)
Opstellen van de GNK... hebben we niet ergens een groot parkeerterrein in de buurt waar het hele feest terecht kan? ???

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #57 Gepost op: 8 april 2005, 10:19:47
Is het een idee om een mamoetkraan te laten aanrijden met z'n bakkie waarin mensen kunnen?

Die zijn wel wat groter dan de HW/AL en misschien kun je hem gebruiken voor de redding?

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 8 april 2005, 11:07:10
Als teamleider van het SIGMA krijg ik allerlei waanideeën en zie ik de beelden weer voor mij van New York. Als het aan mij ligt blijf ik zo vermogelijk weg van de toren.  :-\

Gezien het mogelijk aantal slachtoffers wil ik liever geen tent opzetten maar een grotere ruimte in de buurt krijgen voor opvang van de gewonde slachtoffers.  Ook met spoed de haakarmbak van het GNK ter plaatse ivm extra burnshields en zuurstof.

De niet gewonden slachtoffers, die al naar buiten komen, zo spoedig mogelijk met bussen weg brengen naar een geschikte opvangplek. Is de gemeente al ingeschakeld voor de Opvang en Verzorging? Mogelijk ook de O&V teams van het Rode Kruis oproepen. Hier zitten ook mensen tussen die ervaringen hebben met de opvang van de minder valide medemens.

Martin
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #59 Gepost op: 8 april 2005, 11:25:00
Inmiddels ook gearriveerd en bezig met het maken van de foto's, verzameld zich al aardig mat materiaal en mensen en de scanner gelovend, moet er nog veel meer komen.

Politie heeft me laten lopen, moet zeggen dat er nog niet echt veel agenten zijn, wel aardig wat sirene's te horen dus dat aantal zo zo wel toenemen. Blijf ik zolang maar een beetje in de buurt van de brandweerauto's. Hoor ook over het grote afzet gebied ivm gevaar en besluit dat ik m'n eigen veiligheid niet over het hoofd moet zien.

We zullen afwachten hoe dit zich gaan ontwikkelen.

(zover ik nu kan zien ben ik nog de enige, dat scheelt in ieder geval weer  ;D ;D)