April 2005 brand in wolkenkrabber

Auteur Topic: April 2005 brand in wolkenkrabber  (gelezen 40278 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 9 april 2005, 14:55:01
*waar gaat het SIGMA zich opstellen?
Zo dicht bij mogelijk, indien dit geen gevaar op levert, dus op een veilige afstand.

*wat te doen met al die soms verwarrende 112 meldingen?
DeMeldingen doorgeven aan de OVD of VC-2 en die uit laten zoeken wat/waar/hoe/ etc...

*wat heeft er nu prioriteit?
-Gebouw evacueren en zorgen dat er zo weinig mogelijk mensen gewond raken.
-Wegen zo veel mogelijk vrij houden voor spoed-verkeer of transporten voor de ambulance(Motorrijders politie vrij houden voor begeleidingen.)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 9 april 2005, 19:38:20
Oven offtopic maar voor de duidelijkheid.

De GNK (geneeskundige combinatie) bestaat voor zover ik weet uit 1 SIGMA-team, 1 AMBU-team, 1 MMT, en 1 haakarmbak. Correct me if I'm wrong! :)

Haakarmbak rukt niet standaard uit.

GNK=(sigma, ambuteam en MMT)
Indien nodig komt ook de haakarmbak.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #72 Gepost op: 10 april 2005, 11:16:18
We houden op dit moment een motorkapoverleg om duidelijkheid te krijgen over de te bepalen inzet en strategie die we gaan gebruiken!!  ;)
Je hoort zo meer . :D
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #73 Gepost op: 10 april 2005, 19:20:56
Je hoort zo meer . :D

Hoe groot is die motorkap? ;D ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 10 april 2005, 20:06:53
Nou,om toch wat druk op het motorkapoverleg te zetten gaan we toch nu maar een updat geven  ;D
update

de brandweer is begonnen met de brandbestrijding,en het zoeken naar slachtoffers,wel verloopt de communicatie moeizaam en zijn er grote problemen met de aanvoer van bluswater.Konstant kampen ze met wegvallende druk.

De politie is nog aan het opschalen,en zijn drukdoende met de directe omgeving schoon te vegen.Wel zijn er een aantal pers mensen die nogal lastig zijn,en menen dat zij bij het pand mogen blijven ivm hun perskaart.

Er zijn nu 8 ambulances terplaatse,en er zijn nog 3 aanrijdend vanuit een andere regio.Verder is het MMT onderweg.
het SIGMA team en OVDGhebben een gebouw gevonden op 150meter afstandwaar ze de slachtoffers heen brengen.

Binnen in het gebouw wordt de situatie er niet beter op,
   De ramen van de 29e verdieping breken waardoor er grote glasscherven/geveldelen naar beneden komen. De brand laait op. Bovenop het gebouw is een rookpluim zichtbaar. Dit is de rook die door de natuurlijke trek door de schacht naar boven gezogen wordt. De ruiten op de 30 verdieping sneuvelen na verloop van tijd ook.
   De mensen van de boven liggende verdiepingen raken in paniek. Op de regionale omroep en landelijke radio wordt in het nieuws gemeld dat er brand is uitgebroken in het gebouw Venus. De ontruimingsinstallatie in het totale gebouw wordt geactiveerd. Er zijn alleen Nederlandse teksten beschikbaar. Er is nog steeds niet bekend wie aanwezig is in de woningen. Boven de brand gaat ineens de verlichting uit door kortsluiting in de E-schacht. De verlichting wordt in de trappenhuizen overgenomen door de decentrale noodverlichting. De overdruk in het trappenhuis stopt er mee omdat de voeding ook door de schacht loopt. Hij heeft geen functie behoud omdat de schacht als veilige ruimte gezien werd

vragen
*wat doen we met de nog gebrekkige communicatie?
*hoe gaan we de bluswatercappaciteit verbeteren?
*wat gaan we doen aan de pers,die meer en meer info willen?

en verder

Buiten ontstaat een felle discussie tussen een aantal gebruikers en de beheerder van het pand,de gebruikers twijfelen aan de veiligheid van het pand.Er zijn vaak automatische alarmen geweest,en die zijn altijd als niet relevant afgedaan door de beheerder.De gebruikers eisen nu een verklaring.

-de beheerder wil ook graag weten wat hij met het bereikbaarheidsboek kan gaan doen,hij staat daar een beetje te staan

succes allen!!

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #75 Gepost op: 10 april 2005, 21:20:39
Ik ga hier geen brandweertechnische uitspraken doen, daarvoor heb ik te weinig verstand van zaken.
Wat ik nog wel wil weten is hoe het tot nu toe zit met de slachtoffers. Voor zover mij bekend hebben we slechts de ene monteur met brandwonden en inhalatietrauma beneden. Klopt dit? Of heb ik nog wat slachtoffers gemist? ???

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #76 Gepost op: 10 april 2005, 22:29:05
Omdat ik niet de tijd heb gehad voor update 2, wil ik daar nog even op ingaan. Om het beeld toch compleet te maken.
vragen

*waar gaat het SIGMA zich opstellen?
*wat te doen met al die soms verwarrende 112 meldingen?
*wat heeft er nu prioriteit?
*hoe gaat de algehele opschaling uitzien?

Het SIGMA team moet een opstelplaats van minimaal 500 meter hanteren tot het object. Het liefst uit de wind. Misschien dat buiten de 500 meter ook wel een mooi object staat wat veel slachtoffers kan bergen (sporthal, Kerk oid)

Voor de verwarrende 112 meldingen zal een extra centralist moeten worden opgeroepen zodat de meldkamer ook nog andere meldingen kan blijven aannemen, verder moet daarbij bijgehouden worden wat de meldingen zijn.

Prioriteit heeft nu communicatie op gang brengen, en verkenning uitvoeren. (met warmtebeeeldcamera). Een beeld krijgen hoeveel mensen er nog binnen zijn.

Ik ga verder opschalen, ik wil nu toch ook nog een peleton erbij hebben, samen met het ondersteuningspeleton. Dan is de Compagnie compleet. Deze twee peletons kunnen zich opstellen op 1000 meter.
Politie moet daarbij in een straal van 1000 meter het gebied gaan afgrendelen. Het betekent geen verkeer er meer in, enkel eruit. In een cirkel van 300 meter moet alles direct geevacueerd worden. Veel eenheden erbij!! Verder moet een vaste aanrijroute gecreeerd worden voor de hulpdiensten.

En voor de nieuwe Update.
vragen
*wat doen we met de nog gebrekkige communicatie?
*hoe gaan we de bluswatercappaciteit verbeteren?
*wat gaan we doen aan de pers,die meer en meer info willen?

Mijn vraag: Waar is de communicatie gebrekkig? van de bevelvoerders naar OvD. of van OvD naar OvD. of naar CTPI waar loopt het voornamelijk op mis?

Ik denk dat er met spoed een monteur ter plaatse moet komen om het af te stellen, Waterpeil in de kelder moet gecheckt worden. Misschien moet een grootschalig watertransport opgebouwd worden om de kelder bij te vullen. Ook moet het dieselniveau gecheckt worden en mogelijk aangevuld.

Pers opvangen op 1000 meter (natuurlijk niet bij de uitgangsstelling). Persvoorlichter moet een persconferentie organiseren op locatie. De uitzendingen moeten ook de burgers verder informeren.

Tot slot de breikbaarheidskaarten worden door de OvD, die op de begane grond aanwezig is, in ontvangst genomen. Daarna moeten eventueel kopieen naar de OvD op logisteke etage (27).
Brandwacht 1e klas + WVD

Paul SEH

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 10 april 2005, 22:50:50
Oven offtopic maar voor de duidelijkheid.

De GNK (geneeskundige combinatie) bestaat voor zover ik weet uit 1 SIGMA-team, 1 AMBU-team, 1 MMT, en 1 haakarmbak. Correct me if I'm wrong!  :)
Dit kan per regio verschillen.

Paul SEH

• Gast
Reactie #78 Gepost op: 10 april 2005, 22:57:28
De monteur is opgevangen. De patient krijgt zuurstof, 2 infusen en de brandwond wordt gekoeld met burnshield. Hij is nu al onderweg naar het ziekenhuis.

De 112 meldingen worden er door de 112 centrale zoveel mogelijk uitgefilterd. De rest gaat door naar de VC wagen. CVD-G is ook opgeroepen en al onderweg.
Ook de ziekenhuizen in de regio bereiden zich al voor op wat komen gaat.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #79 Gepost op: 10 april 2005, 23:35:29
Het duurde ff maar we gaan toch verder opweg deze inzet te voltooien  :)

Er zijn inmiddels al div. meldingen dat het sprinkler systeem het niet doet/hapert.
Het grootwater transportsysteem moet met spoed tp komen om het tekort aan bluswater van zowel de voertuigen als de sprinklers op te vangen.

Op het gebied van de communicatie weet ik niet waar het probleem zit, misschien meer uitleg hierover!!
We moeten er zsm in zien te slagen een beeld te krijgen van de omvang van de brand en de aantal mensen die nog in het gebouw zijn.

Het brughoofd moet snel ingericht worden, we kunnen wel mensen naar boven sturen maar zonder een goede communicatie brengen we meer mensen in gevaar dan in veiligheid!!!

Het brughoofd moet 5 verdiepingen onder de brand gecreëerd worden, daar moeten bijstaan
1x ovd voor contacten naar ovd bij bedieningspaneel beneden  
2x mensen die de ademlucht registratie doen van de mensen die naar de brand gaan
Er moet gezorgd worden voor aanvoer/afvoer van ademluchtflessen en mensen voor de aflos.

Er moet wel voor gezorgd worden dat het niet te druk wordt bij het bruggenhoofd en in de trappenhuizen, dit omdat er ook mensen van de trappen gebruik maken om te evacueren.

Misschien is het een optie om het leger/politie in te schakelen om met behulp van helikopters mensen die naar het dak van het gebouw zijn gevlucht te kunnen weghalen.

In de E-schacht moeten op de begaandevloer meerdere overdrukventilatoren komen te staan dit ivm het uitvallen van de aanwezige, anders zit de schacht zo vol met rook.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B