April 2005 brand in wolkenkrabber

Auteur Topic: April 2005 brand in wolkenkrabber  (gelezen 40309 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

WimvdZ

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 3 april 2005, 17:13:03
Ik zou voor een dergelijke uitruk direct middelalarm maken ivm de grote risico's, belangrijk is wel dat de centralist contact krijgt met het gebouw voor nadere informatie omtrent verdieping van de autom.melder. en of de BHV al op onderzoek cq nadere informatie heeft. en of de sprinkler al afgaat?
Vraag gelijk of het HBHV de brandweer opvangt bij de ingang.  
Overwegingen via de bereikbaarheidskaarten mbt bluswater, maar zeer zeker ook als de BHV aan het ontruimen is dat voor het pand geen chaos met mensen ontstaat, met deze overweging uit voorhand in ieder geval 1 ambulance waarschuwen, en politie waarschuwen voor de begeleiding van de ontruimden personen en omstanders op ruime afstand te houden zodat aanvullende diensten in een later stadium er nog doorheen kunnen. Bij deze hoogte en er springen ramen bij brand kan het vallend glas voor so zorgen in de ruime omgeving.
Ovd direct ter plaatse laten komen met een warmtebeeld camera.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 3 april 2005, 19:49:41
update 1
de eerste eenheid 1xTAS en RV zijn inmiddels onderweg,de politie laat weten dat zij geen tijd hebben dus niet terplaatsen komen.
De BHV is niet op volle sterkte,aangezien er al diverse mensen naar huis zijn.
het brandmeldpaneel bevindt zich op de begane grond bij de receptie.
Tsja,en de bereikbaarheidskaarten moeten ook ergens zijn,maarja waar ook alweer?

2.   Tijdens het aanrijden geeft de AC door dat het niet lukt om contact te krijgen met het object. Bij het ter plaatse komen blijkt dat er een handbrandmelder geactiveerd is op de 29e verdieping. De beveiliging weet niet wat er aan de hand is. Wel weten ze dat er twee monteurs bezig zijn met werkzaamheden aan de luchtbehandelingsinstallatie. Ze vermoeden dat hij per ongeluk de hand melder heeft ingedrukt. Ze denken niet dat er brand is want de sprinklerinstallatie is niet geactiveerd.

3.Bij het, via de brandweerlift en via de inzetverdieping, ter plaatse komen op de 29e verdieping blijkt dat er inderdaad brand is. Er hangt op de verdieping een zeer zware rook. Er is vanaf de verdieping door de hoogte en het gebouw geen portofoonverkeer mogelijk met de pompbediende. Er kan alleen gecommuniceerd worden dmv het noodtelefoontoestel.

vragen

*wordt er opgeschaald?
*zoja,wat komt er terplaatse?
*hoe gaan we de communicatie opstarten?

firemanr

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 3 april 2005, 20:04:28
Heb ik iets gemist of is er geen droge stijgleiding.... :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 3 april 2005, 20:08:05
Heb ik iets gemist of is er geen droge stijgleiding.... :-\
zeker wel,in de beide trappenhuizen  ::) ;)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #24 Gepost op: 3 april 2005, 20:21:44
Nu er daadwerkelijk brand blijkt te zijn, lijkt een ambulance standby geen overbodige luxe.
Paul, wakker worden! Ga je met me mee? Werk aan de winkel. ;)

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #25 Gepost op: 3 april 2005, 22:31:53
Goed.....

Je geeft aan dat er zeer zware rook is. Dat in combinatie met de hoogte van het pand en dus de hoeveelheid luchtkanalen zeker een reden om op te schalen naar grote brand al dan niet zeer grote brand. De sprinkler werkt ook niet echt mee want die is nog niet afgegaan....kortom de brand heeft genoeg tijd gehad om zich uit te breiden ;)
We zijn voorlopig nog 2 monteurs kwijt, want die heb ik niet gezien!Laat de ambu's maar deze kant op komen dan!
We laten 3 a 4 tassen deze kant op komen, gevolgt door een hv met een wbcamera. Ook wil ik graag de AB deze kant op en lijkt het me niet onverstandig om de vc/cp ook te laten komen.
Communicatie wordt lastig...dus dat wordt bellen of via ut mobieltje of voor de daarvoor bestemde telefoons

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #26 Gepost op: 3 april 2005, 23:47:43
Gezien de brandmelding van de 29e verdieping afkomstig is, en daadwerkelijk brand betreft zou ik opschalen naar een Grip 2.
 Ivm de grootschalige evacuatie van de enkele honderden mensen uit het gebouw, zowel het hoofdgebouw als de aanbouw moet worden leeggehaald en de vermissing van sowieso 2 werklieden.  

Wat komt er TP,

•   Meerdere TS’en, Redvoertuigen, Hv, Ovd-b, CAFS, Dompelpomp unit, VC, Ademlucht unit enz enz
•   Meerdere Ambulances, MMT, Ambu team, Sigma team en Ovd-g
•   Meerdere Politie eenheden en een Ovd-p

Ik zou de Cafs (Compressed Air Foam System)   laten komen, dit is een zéér goede blusmethode/blusstof voor branden in hoge gebouwen.

De dompelpomp unit zou ik laten komen om evt aan te kunnen sluiten op de externe voeding voor de sprinklers mochten de 2 pompen van het gebouw zelf het niet aankunnen of defect zijn omdat ze het nu nog niet doen.

Communicatie,

Er moet ook een paar verdiepingen onder de verdieping waar het brand een “bruggenhoofd” worden gecreëerd.

De evt communicatie zou kunnen  verlopen dmv een communicatie rooster,

100 ovd Algemeen
101 Coördinator beneden bij receptie waar de bediening en de BMI zit van het gehele gebouw
102 Coördinator Boven bij Bruggenhoofd.

Dit moet volgens mij wel een goede manier zijn om rustig en overzichtelijk te communiceren en opdrachten te geven.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #27 Gepost op: 4 april 2005, 08:31:46
He, das balen. gaat m'n tijd om m'n tentamen ethiek te leren.

Maar omdat er berichten komen (al zijn ze vaag) dat er daadwerkelijk brand is, toch maar even gaan kijken.

Het is zo'n 8 minuten hard fietsen dus dat komt goed. laat ik wel effe m'n 70-300 mm lens meenemen. Altijd makkelijk voor zo'n groot gebouw.  ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 4 april 2005, 09:59:32
Voorlopig lijkt me 1 a 2 ambu's en de ovd-g voldoende vwb de witte kolom.

Op basis van nadere berichten komen pas MMT en sigma ter plaatse.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 4 april 2005, 10:52:54
Voorlopig lijkt me 1 a 2 ambu's en de ovd-g voldoende vwb de witte kolom.

Op basis van nadere berichten komen pas MMT en sigma ter plaatse.

Ben ik het niet mee eens, kijk maar eens terug wat er op de bovenste 6 verdiepingen bezig is, daar zijn een berg mensen binnen en je weet niet hoe het daar mee gaat aflopen!
Zoveel mogelijk beschikbare ambulances oproepen, GNK-C alarmeren evenals de OvDG en CvDG en het ambulancebijstandsplan in werking stellen.

Christian