April 2005 brand in wolkenkrabber

Auteur Topic: April 2005 brand in wolkenkrabber  (gelezen 40306 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

brw_sluis

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 4 april 2005, 22:38:46
zouden we hier geen SIGMA team inzetten of iig stanby zetten ?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 5 april 2005, 09:02:27
Op dit moment is er nog geen enkele info over slachtoffers.
Van belang is dat de brandweer aangeeft hoe de situatie binnen is. Vervolgens kan dan een inschatting gemaakt worden van het aantal slachtoffers met inhalatietrauma.
In afwachting van ovd-g zal de pleeg van de 1e ambu zich zsm bij het ctpi moeten voegen voor overleg.
Naar aanleiding daarvan kan de witte kolom verder opgeschaald worden.

RAdeR

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #42 Gepost op: 5 april 2005, 13:15:32
Politie inmiddels ook tp, wordt nu vanalles vrijgemaakt, alle verkeerscontroles en papierwerk gaat wachten, en we gaan een afzetting creeeren ruim om het gebouw heen, OvdP  overlegt met B over de afstand, zal een 500/600 meter worden. Calamiteitenwagen met hekken gaat rijden onder motorbegeleiding, motorrijders blijven daarna tp voor de overige begeleidingen van brandweer en of ambulances,  Korpschef ikg ivm te verwachten grote inzet, kadiwagens ook eruit, en de piketpelotons ME piepen inclusief beredenen en hondegeleiders

Meer motorrijders bij andere regios regelen, en eventueel  bijstand ME een voorwaarschuwing geven ivm aflossingen later...

tis ff druk op het RIC, maar het rijdt nu allemaal...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

WimvdZ

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2005, 19:17:33
Het lijkt mij toch verstandig bij zoveel mensen binnen zo snel mogelijk het Sigma te waarschuwen, zeker gezien de opkomsttijd!
ME verwacht je eigenlijk niet zo snel maar om alle belangstellenden op afstand te houden zullen deze waarschijnlijk helaas nodig zijn, de brand is door de hoogte in de verre omgeving te zien en trekt daardoor zeer veel kijkers aan. Voor degenen die de reconstructie van de Koningskerk in Haarlem al hebben gezien weten dat ook hier de politie met honden ingezet moest worden vanwege de opdringerige omstanders.
Verder is het nu naar mijn idee afwachten op de verkenning en de info van de warmtebeeld camera waarna ingeschat kan worden waar de brand zich precies bevindt, hoe groot de brand is en welke ruimtes/ verdiepingen door rookverspreiding zijn ingesloten.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #44 Gepost op: 5 april 2005, 23:24:50

ME verwacht je eigenlijk niet zo snel maar om alle belangstellenden op afstand te houden zullen deze waarschijnlijk helaas nodig zijn, de brand is door de hoogte in de verre omgeving te zien en trekt daardoor zeer veel kijkers aan. Voor degenen die de reconstructie van de Koningskerk in Haarlem al hebben gezien weten dat ook hier de politie met honden ingezet moest worden vanwege de opdringerige omstanders.
ME is ook vooral een snelle uitbreiding van politiecapaciteit...en inderdaad het kan best uit de hand lopen met eigenwijze omstanders ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #45 Gepost op: 6 april 2005, 08:47:23
ME is ook vooral een snelle uitbreiding van politiecapaciteit...en inderdaad het kan best uit de hand lopen met eigenwijze omstanders ;)

En pers  :P

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #46 Gepost op: 6 april 2005, 21:03:59

brw_sluis

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 6 april 2005, 21:10:45

firemanr

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 7 april 2005, 00:50:33
Even een "paar" praktische zaken regelen (als OvD) die ontzettend belangrijk zijn voor het slagen van de brandweerinzet!

• Via één van de bevelvoerders een manschap regelen die de brandweerlift gaat bedienen. In de brandweerstand is de lift namelijk alleen vanuit de kooi te bedienen, en dat betekent dat "iedereen" er met de lift vandoor kan gaan. Deze "liftboy" of "liftgirl" krijgt opdracht om de liftkooi absoluut niet te verlaten, per lokale porto beschikbaar te blijven en na elke rit naar boven (25e) weer direct terug te keren naar de begane grond.

Het lijkt een detail.... maar als je dit niet goed voor elkaar hebt kunnen we het wel shaken...... ;)

• Boven de (vermoedelijke) brandverdieping hebben we te maken met 120 woningen (over 24 verdiepingen verdeeld). Gezien het tijdstip en het vrijdagmiddag voor Sinterklaas "gebeuren" ga ik uit van zo'n 150 personen die zich nog in deze woningen kunnen bevinden.

Daarnaast hebben we 475 personen (gasten en personeel) die ook boven de brandverdieping bevinden (bovenste 6 lagen). Oja, ik vrees dat een kleine 100 daarvan ook nog eens gehandicapt zijn.....

Volgens de bouwkundige gegevens die bekend zijn zou brand- en rookverspreiding naar andere verdiepingen niet plaats kunnen vinden (door brand- en/of rookwerkende scheidingen).

Natuurlijk moet de daadwerkelijke rookverspreiding nog gecontroleerd en ingeschat worden. Maar ik besluit wel direct om het ontruimingsalarm bij alle woningen af te laten gaan (dit zijn ook de verdiepingen direct boven de 29e). Later gaan we de ontruiming controleren met brandweerploegen.

De bovenste lagen met 475 personen laat ik in deze eerste fase nog even zitten. Ontruiming van deze groep zal niet eenvoudig zijn en gezien de afstand tot de (vermoedelijke) brandverdieping hebben we nog even de tijd om de noodzaak te onderzoeken en een veilige ontruimingsroute te bepalen.

• Even een reactie op Peter en Ronald. Gelukkig hebben we te maken met een natte blusleiding gevoed door eigen pompen. Stel je voor dat je een droge blusleiding over 28 verdiepingen moet vullen met je TS............ dat geeft al zo'n 9 bar verlies door de hoogte (1 bar per 10 meter).....  :-\ ;)

Gegeven is dat er met de pompen van het gebouw met 1200 liter per minuut geblust kan worden. We kunnen dus met 6 stralen lagedruk maximaal afleggen.

Ik laat in ieder geval direct controleren of de pomp werkt en er druk is op de natte blusleiding op de verdieping waar wij vandaan gaan werken.

• De keuze van de verdiepingen voor de brandweerinzet (procedure complexe gebouwen) is zeer belangrijk. Daarbij moeten we iets verder gaan dan één bruggenhoofd op één verdieping.
    Gelukkig zijn het kantoorverdiepingen die vast goed te gebruiken zijn door de brandweer ;) ;D

Ik maak bewust een onderscheid tussen een commando post op de 26e verdieping en een logistieke post op de 25e verdieping. Zo kunnen op de 25e verdieping alle inzetploegen zich verzamelen, en kunnen daar de (medische) verzorging, reserve ademlucht etc. geregeld worden.

Op de 26e verdieping in de commando post zal de inzet in het gebouw verder gestuurd worden. Hier zal ook de registratie van alle ploegen die omhoog gaan en terugkomen plaatsvinden.

Door deze constructie kan je beter regelen dat iedereen die ingezet wordt op de 26e de inzetopdracht krijgt en geregistreerd wordt. Op de 25e zal het na enige tijd te druk worden om het overzicht te houden etc.

(bovenstaande is een leermoment van een OvD-trainingsweek in Engeland in 2001.... die blijft dan wel hangen ;) ;D)

Oja, de bediener van de brandweerlift krijgt opdracht om alleen maar heen en weer te pendelen tussen de begane grond en de 25e verdieping. Vanaf de 25e verdieping gaan wij als brandweer met de trap!

• Opschalen..... ehhh... zeker maar dan iets anders dan mijn voorgangers. Op grond van deze informatie (daadwerkelijk brand op 100 meter hoog met grote rookontwikkeling) en mogelijk meer dan 600 personen in de gevarenzone, schaal ik direct op naar zeer grote brand (4 TS'en + ondersteunende voertuigen) en vraag ik direct ook een peloton (o.a. 4 TS'en) erbij. Daarmee laat ik via 'vrije instroom' een volledige compagnie ter plaatse komen.

Nodig?  Ik dacht het wel, denk behalve het blussen van de brand alleen maar even aan het controleren van al die verdiepingen met woningen als daar enige vorm van rookontwikkeling blijkt te zijn.

En mijn "plan plus" is als volgt :
    Zodra ik informatie krijg of er zelf achter kom, dat er een reëel gevaar dreigt voor de bovenste horeca verdiepingen, laat ik direct een 2e compagnie alarmeren voor bijstand!

• Commandostructuur :
    De brandweerinzet binnen wordt aangestuurd vanaf de 26e door de 1e OvD. Die krijgt assistentie van een 2e OvD (liefst een preventist die het gebouw kent) en een plotter. Ook een gebouwbeheerder of hoofd TD wil ik graag op de 26e erbij hebben.

Ik vraag om een 3e OvD om op de begane grond leiding te geven aan de eenheden. Er wordt een uitgangsstelling afgesproken op tenminste 500 meter afstand van het gebouw.

De HOvD zal het COPI gaan inrichten en voor de multidisciplinaire afstemming zorgen. Waar dat COPI gevestigd zal worden? Verdieping 1 lijkt mij wel praktisch omdat de Bobo's dan niet te ver hoeven te lopen  ;) ;D en omdat op een kantoorverdieping vaak voldoende faciliteiten zijn (bellen, kopiëren, vergaderen etc).

Zo, tot zover even mijn plaatje......

Ehhh... ik ga nu die videoband van die mooie film uit 1971 maar even opzoeken (The Towering Inferno) dan kan ik mij goed voorbereiden op de rest van deze klus.

groeten,
René de Caluwé

Wat in vredesnaam kun je hier nu nog aan toevoegen ??? ???

;D

Paul SEH

• Gast
Reactie #49 Gepost op: 7 april 2005, 18:06:23
Gezien de situatie en al datgene wat er nu bij de brandweer en de politie wordt opgeschaald, breidt de medische hulpverlening ook verder uit.
We laten een Sigma team en een GNK aanrukken. Op veilige afstand wordt een ruimte gezocht in de directe omgeving waar we patienten kunnen opvangen en bejhandelen.
MMT krijgt ook een vooraankondiging. Deze zijn binnen enkele minuten ter plaatse. Natuurlijk is de OVD-G ook aanwezig.