Spoed of niet, dat is de vraag!

Auteur Topic: Spoed of niet, dat is de vraag!  (gelezen 17565 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #60 Gepost op: 27 april 2012, 17:42:32
Ik denk namelijk dat direct inzet vanuit Huis/werk toch sneller zal blijven dan een vaste club vrijwilligers die ook weer van een bepaalde locatie moeten uitrukken.

Dus de community first responder.
Waarom zou dit niet kunnen, als het bij de brandweren wel lukt.
Het vrijwillig, maar niet vrijwblijvend systeem lijkt me voor dergelijke projecten een uitkomst, en je heb geen grote groepen nodig als bij de brandweer.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #61 Gepost op: 28 april 2012, 10:54:08
Dus de community first responder.
Waarom zou dit niet kunnen, als het bij de brandweren wel lukt.
Het vrijwillig, maar niet vrijwblijvend systeem lijkt me voor dergelijke projecten een uitkomst, en je heb geen grote groepen nodig als bij de brandweer.

Dat zou zo kunnen zijn. Dit soort projecten kunnen best vaste grond krijgen als het van begin af aan goed geregeld en helder is en de inzetten niet beperkt blijven tot 1 keer per jaar mee doen aan een grootschalige oefening. Momenteel blijkt het al lastig te zijn om veel SIGMA eenheden in stand te houden, daar gaat het veelal om de aansturing van bovenaf, mindering in de financien, inzetcriteria en het aantal daadwerkelijke inzetten, afname aantal vrijwilligers en afname enthousiasme. ..

ls men het CRF model wil implementeren is het goed om te rade te gaan in het Verenigd Koninkrijk waar er ervaring mee opgedaan is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #62 Gepost op: 28 april 2012, 11:26:12
Heel interessante discussie, maar kunnen we deze scheiden van de vraag spoed of niet?
Het gaat mij met name om de vraag of je wel of niet met spoed naar het ziekenhuis moet rijden met je patient.
Dat staat los van de aanrijtijden naar de patient toe, dan is er nl al professionele zorg aanwezig.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #63 Gepost op: 28 april 2012, 18:21:03
Dat zou zo kunnen zijn. Dit soort projecten kunnen best vaste grond krijgen als het van begin af aan goed geregeld en helder is en de inzetten niet beperkt blijven tot 1 keer per jaar mee doen aan een grootschalige oefening. Momenteel blijkt het al lastig te zijn om veel SIGMA eenheden in stand te houden, daar gaat het veelal om de aansturing van bovenaf, mindering in de financien, inzetcriteria en het aantal daadwerkelijke inzetten, afname aantal vrijwilligers en afname enthousiasme. ..

ls men het CRF model wil implementeren is het goed om te rade te gaan in het Verenigd Koninkrijk waar er ervaring mee opgedaan is.

Mede om deze redenen is er een onderzoek geweest naar een zogenaamd "Sigma-flex" constructie.
Achterliggende gedachte was om het aantal daadwerkelijke inzetten voor de Sigma leden te vergroten waardoor het enthousiasme mogelijk op niveau zou blijven cq zou stijgen. Zie onderstaande topic.
 
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51416.0

Maar helaas, het Sigma-flex verhaal LIJKT als een nachtkaarsje uit te gaan.... :'(
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #64 Gepost op: 9 mei 2012, 15:25:52
Ik lees dat veel mensen zeggen: "wat maken die paar minuten nu uit onder OGS"... Zelf werk ik in oost groningen, als je bv een rit neemt van Ter-apel naar UMCGroningen zonder spoed is dat 1uur, met spoed 35 minuten. Dus minimaal 25 minuten tijd winst!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #65 Gepost op: 9 mei 2012, 19:45:06
Ik lees dat veel mensen zeggen: "wat maken die paar minuten nu uit onder OGS"... Zelf werk ik in oost groningen, als je bv een rit neemt van Ter-apel naar UMCGroningen zonder spoed is dat 1uur, met spoed 35 minuten. Dus minimaal 25 minuten tijd winst!

Ok, daar zit inderdaad duidelijk winst maar ook dan geldt dat maar voor beperkte indicaties. Daarnaast is er in de randstad natuurlijk in veel mindere mate sprake van deze afstanden en moet je jezelf afvragen of het daar dan wel voordeel heeft.

Ik vind overigens bijna 50% winst wel veel in je reistijd, ook zonder OGS kan je wat vlotter rijden  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 10 mei 2012, 12:21:45
Rijden met OGS betekend wel dat je een voorrangsvoertuig bent, maar dat betekend toch lang niet altijd dat je het gaspedaal zo diep mogelijk moet intrappen.   Die tijd ligt toch al allang achter ons, ik ken alleen ambu chauffeurs die dat ook heel goed kunnen inschatten.  Dus je kan tijdwinst nemen, door langs files, opstoppingen etc te rijden.  busbanen te nemen etc..

Ik dacht dat ik dat al een keer eerdere geschreven had, maar kan het niet terugvinden..   Tussen A1 "bloedspoed" en A1 "Beheerst" zit nog een hele wereld van vakmanschap van chauffeurs.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #67 Gepost op: 13 mei 2012, 21:53:18
Ok, daar zit inderdaad duidelijk winst maar ook dan geldt dat maar voor beperkte indicaties. Daarnaast is er in de randstad natuurlijk in veel mindere mate sprake van deze afstanden en moet je jezelf afvragen of het daar dan wel voordeel heeft.

Ik vind overigens bijna 50% winst wel veel in je reistijd, ook zonder OGS kan je wat vlotter rijden  ;)

In de Randstad is een groot scala aan verkeerslichten en andere verkeersremmende infrastructuur en -invloeden aanwezig,  afstand is relatief als je rijdt.....  reistijd, dat is wat geldt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #68 Gepost op: 17 mei 2012, 22:03:14


Ik vind overigens bijna 50% winst wel veel in je reistijd, ook zonder OGS kan je wat vlotter rijden  ;)

Hellaas, zonder OGS kun je nauwelijks doorrijden, op N wegen is het behoorlijk druk en je hebt altijd wel een vrachwagen voor je. Verder heb ik een aantal stoplichten op de route die soms wel 5minuten op rood staan :( . Tevens zit op de nieuwe ambu's geen vtag meer die je zelf aan kan zetten, deze gaat nu autom. aan als je onder OGS rijdt.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #69 Gepost op: 20 mei 2012, 22:04:21
Hellaas, zonder OGS kun je nauwelijks doorrijden, op N wegen is het behoorlijk druk en je hebt altijd wel een vrachwagen voor je. Verder heb ik een aantal stoplichten op de route die soms wel 5minuten op rood staan :( . Tevens zit op de nieuwe ambu's geen vtag meer die je zelf aan kan zetten, deze gaat nu autom. aan als je onder OGS rijdt.
Even op constante stroomdraad aansluiten en probleem opgelost.....