Snelheid in België

Auteur Topic: Snelheid in België  (gelezen 9690 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

R.C.

  • BHVer.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Gepost op: 14 februari 2005, 16:55:56
Wie kan mij vertellen wat de maximum snelheden zijn voor vrachtwagens in België.
Voor Duitsland mag ook trouwens.
Dit na aanleiding van een verkregen boete in België.

Groetjes Ron broer van Bianca (Bammetje).




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2005, 17:30:19
De snelheden weet ik niet, ik heb me wel laten vertellen dat je rustig 180 km/u kunt rijden, stomdronken, zonder rijbewijs, in een onverzekerde auto.
De pakkans is toch 0,00001%. Of het ondertussen al wat beter is weet ik niet, maar het schijnt echt heel erg geweest te zijn...
Arts  www.alphalog.nl


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2005, 17:36:17
De snelheden weet ik niet, ik heb me wel laten vertellen dat je rustig 180 km/u kunt rijden, stomdronken, zonder rijbewijs, in een onverzekerde auto.
De pakkans is toch 0,00001%. Of het ondertussen al wat beter is weet ik niet, maar het schijnt echt heel erg geweest te zijn...
Lijkt me tegenwoordig niet zo verstandig, de paksnelheid ligt nu ook maar op 6 km te veel...
Dus 126 km/uur geeft al een prent. :-X


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2005, 18:00:33
Wat Ron nou eigenlijk wil weten is het volgende.
Een collega van hem heeft een boete gekregen omdat ie met een vrachtauto 80 had gereden .
Waar hij dus meende dat ie ook 80 mocht.
Toen werd er dus beweerd op die boete dat ie maar 60 mag rijden daarom is er het een en ander onduidelijk .
Dus wie weet het precies uit te leggen?
Zoeken op internet heeft niet veel opgeleverd.
gr Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2005, 18:07:15
Max.snelheid vrachtwagens in
- België: 90 km/uur
- Alle andere Europese landen (EEG): 80km/uur
Let wel: dit zijn max.snelheden op de snelweg. Tenzij anders aangegeven!

In Duitsland is op gewone wegen buiten de bebouwde kom voor vrachtwagens een max.snelheid van 60 km/uur!

Hee Nils en weet je toevallig ook die in de bebouwde kom in Belgie? ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Krent

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2005, 14:39:57
Voor Belgie gelden de volgende snelheden voor vrachtverkeer >3,5 ton:

Op snelwegen max. 90 km/uur tenzij anders aan gegeven.
Op RN wegen max. 90 km/uur mits er 2 rijstroken per rijrichting zijn en dat de rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn door bv een groenstrook of geleiderail.
Binnendoor buiten de bebouwde kom max. 60 km/uur.
In de bebouwde kom (binnen de witte plaatsnaamborden) geldt een max. van 50 km/uur tenzij anders aangegeven.

In Duitsland:
Op de autobahn geldt een max. van 80km/uur
Binnendoor op de "bundesstrasse" geldt een max.  van 60km/uur maar een snelheid van max. 69 km/uur wordt over het algemeen gedoogd.
Binnendoor op een zogenaamde ''schnellstrasse" max. 80 km/uur. De "Schnellstrasse" wordt aangeven dmv een blauw vierkant bord met daar een witte personenauto. Hetzelfde bord waarmee in nederland een "autoweg" wordt aangegeven.

Gr. Krent


R.C.

  • BHVer.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 77
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2005, 12:58:51
Hier heb ik teminste wat aan.
Heel hartelijk bedankt allemaal.
Ron.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2005, 19:23:47
Meer info over de verkeerswetgeving in Belgie:

www.wegcode.be Erg goeie site!
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


LindaB

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2005, 18:12:13
De snelheden weet ik niet, ik heb me wel laten vertellen dat je rustig 180 km/u kunt rijden, stomdronken, zonder rijbewijs, in een onverzekerde auto.
De pakkans is toch 0,00001%. Of het ondertussen al wat beter is weet ik niet, maar het schijnt echt heel erg geweest te zijn...

Zeg dat niet te snel... Mijn vriend rijd ook op de vrachtwagen. Hij is een keer gepakt door een motoragent... Was wel heel lullig. Hij had een normalen personenauto voor zich en toen ze vlak bij het stoplicht waren sprong deze op oranje. De auto in de ankers en mijn vriend kon kiezen, erlangs schieten of volop die auto knallen. Hij heeft voor het eerste gekozen en kreeg toen een boete omdat hij door rood reed!!! Hij zei al, de volgende keer knal ik hem wel in de auto!


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2005, 18:34:59
Ik zal het je sterker vertellen. Ik Belgie kun je zelfs een boete krijgen voor door het oranje te rijden.

Belgen moet een heel slim volk zijn want ik kan nog steeds niet aanvoelen wanneer zo'n stoplicht op oranje gaat springen.

En over pakkans 0.00001% ... VERGEET het maar.
Controles zijn heel veel aangescherpt en ze flitsen tegenwoordig vanaf 120 (gecorrigeerd) in plaats van 135 km/h
Bijv. de E40 antwerpen <--> gent staan ze ongeveer de helft van de keren dat ik er rijd te flitsen.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h