Via een journalist werd ik gewezen op dit topic waarin wordt verwezen naar een tweet die ik heb gestuurd aangaande de P2000 alarmering van de ambulancedienst in de regio ZHZ. Mijn streven is om binnenkort op de site van de RAV ZHZ (
www.adzhz.nl) een nieuwsitem te plaatsen aangaande dit onderwerp. Maar eerst zal ik hier even kort reageren om misverstanden te voorkomen.
De aanpassing komt niet door een klacht van een ambulancebemanning aangaande een specifieke fotograaf/spotter. Toegegeven; bij de meeste meldingen valt er voor een fotograaf weinig te zien, en onze klanten zijn ook niet altijd even blij met een aantal fotografen in de straat. Overigens houden veruit de meeste fotografen een gepaste afstand.
Nee, de aanpassing komt voort uit het feit dat de mobiele data terminals in de ambulances alle relevante informatie ontvangen en real-time synchroniseren. Ook de adresinformatie en navigatie wordt zo naar de ambulance gestuurd. De adresinformatie in P2000 is dus wezenlijk overbodig. En aangezien het in veruit de meeste gevallen monodisciplinaire meldingen binnenshuis betreft kunnen we hier een grote slag maken in de verbetering van de privacy van onze patiënten. (We krijgen met enige regelmaat klachten/vragen over de adresinformatie die mensen van zichzelf op internet terugvinden op P2000 sites)
Vroeger werd er in onze regio geen gebruik gemaakt van P2000, maar alleen van C2000 en telefonie t.b.v. de alarmeringen. Dit is echter alsnog ingevoerd toen de regio ZHZ in 2010 gedurende enkele weken vanuit Rijnmond werd aangestuurd. Derhalve het 'uit nood geboren'. Het was niet opportuun om vanuit de meldkamer Rijnmond met verschillende alarmeringsmethodieken te gaan werken. Omdat de alarmering op zich goed beviel hebben we deze daarna in stand gehouden.
Nu is echter de technische vooruitgang dermate dat dit niet langer noodzakelijk is.
Het MMT wordt overigens gealarmeerd vanuit de regio waar deze is gevestigd. Zo wordt de Lifeliner 2 altijd vanuit Rijnmond gealarmeerd. En dat gaat altijd via P2000.
Het valt te begrijpen dat jullie hier minder blij mee zijn; maar in het geval van noemenswaardige incidenten zal het P2000 persalarm van de politie ook uitgaan.
Hopelijk is dit stukje informatie verhelderend voor jullie.
Met vriendelijke groet,
Jacco van Wingerden
teammanager GMC/MKA Zuid-Holland Zuid
verpleegkundige RAV Zuid-Holland Zuid