Verwoeste Fritsenburght was bijna verkochtKAPEL-AVEZAATH - De Fritsenburght in Kapel-Avezaath, dat deze week nog verder door brand werd verwoest, was bijna verkocht. Dat zegt eigenaar Frits Fritsen. ,,We zijn al bij de notaris geweest voor het voorlopig koopcontract en op 29 mei zou het definitief zijn. Dat was afhankelijk van de aanbetaling."
"Dit is niet te geloven. De koper heeft nu vakantie in Frankrijk en belde op. Hij had het gelezen op de website. Hij weet niet meer wat-ie doen moet, hij twijfelt. Hij zou het ook weer willen opbouwen.''
Fritsen, sinds ruim vier jaar woonachtig in België, klinkt aangeslagen. Vorig jaar augustus brandde zijn kasteel ook al. Lange tijd wilde hij zijn kasteel weer opbouwen, maar daar zag hij toch maar van af. Nu ook de restanten voor het grootste deel zijn verwoest, is hij de wanhoop nabij. ,,Het lijkt wel de mafia. Ik vertrouw niemand meer, de buren niet, de gemeente niet. Die hebben me ook lang aan het lijntje gehouden, toen ik het weer wilde opbouwen. Maar ik zit weer mooi met de gebakken peren. Het was voor 1,2 miljoen verzekerd en ik heb zo'n acht ton verlies. Het zal nu wel weer verzekeringswerk worden.''
Saillant detail: ook bij de eerste brand van vorig jaar was sprake van een verkoop. Die zou op de middag van de brand plaatshebben. Ook toen ging het moderne kasteel in de ochtenduren in vlammen op. De politie ging destijds uit van brandstichting, maar heeft nooit een dader kunnen achterhalen. Advocaat Maarten Meuwese denkt niet dat er nog een overeenkomst is. ,,Nu ging het om een keurige koper, alles was bijna rond. We gaan de verzekering maar weer aan het werk zetten.''
Bron:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/11102162/Verwoeste-Fritsenburght-was-bijna-verkocht.ece