Een beetje achtergrond informatie welk ik ook al op een ander forum had gedeeld :
Er kan op dit moment geen gas op het net worden gezet (bij volledige afwezigheid) voor dat je zeker weet dat of alle kranen gesloten zijn of er overal gasgebrekskleppen zitten.
De kleppen zitten hier duidelijk niet (of niet overal) en zal men dus alle kranen moeten sluiten om te voorkomen dat er ongecontroleerde uitstroom in de woningen plaats vindt (door het pannetje soep, een onbeveiligd toestel oid) .
Wijk aan zee is een behoorlijk vakantie dorp volgens mij dus de kans dat ze veel bewoners thuis treffen is laag. Ik vermoed dat men met de politie langs de huizen gaat om toegang te verschaffen. (de ander optie is buiten de aansluitleiding opgraven maar dat zie ik ze in flats nog niet doe =)).
De Oorzaak van het ontbreken/ weg vallen van de gasdruk in de zomer is vaak een overschot aan gas. De afname is dan minimaal en als een regelaar (die de gasdruk van het transportnet met een hogere druk, naar het distrubutie net met een lager druk over zet) iets doorlaat zal de druk in het net zo ver stijgen dat de veiligheden van de regelinstallatie aanspreken.
Door het aanspreken van de veiligheden wordt de gastoevoer gesloten en de situatie veilig gemaakt. Zou dit niet gebeuren dan is het mogelijk dat op enig moment de transportdruk ( 1, 4 of 8 bar) op het distributie net en op de gasmeter komt te staan. Hier voor is dit net niet gemaakt en zullen er gaslekken ontstaan of ergere zaken.
Trouwens Tata steel ( corus, hoogovens) zit niet op het gasnet van Stedin. En hebben een eigen aansluiting(-en?) bij gasunie. Ook hebben zij een eigen gasinfrastructuur lopen over hun terreinen.
Revalidatie centrum Heliomare heeft een eigen aansluiting op de 8 bar van Stedin dus deze hebben ook gewoon gas.
Als ik me het goed herinner is er naar Wijk aan Zee 1 hogedruk leiding van uit Beverwijk/ Heemskerk waarop 2 districtstations zijn aangesloten..
Het 100mbar net in W.A.Z is een gesloten netje zonder koppelingen naar andere lage druk netten (er is daar niks..
)