Beste 024,
Ik wil toch even reageren op jouw stelling over het reanimeren in een verpleeghuis.
In verpleeghuizen geldt over het algemeen voor de bewoners een niet-reanimeren beleid.
Daarom is het personeel ook niet opgeleid om te reanimeren.
Echter krijgen veel (helaas niet allemaal) van die bejaarde bewoners ook wel eens bezoek van familie (niet zo vaak als eigenlijk zou moeten).
Kinderen van de bejaarde bewoners hebben over het algemeen toch ook een gemiddelde leeftijd bereikt van rond de 50 jaar en die kunnen dan ook tijdens een bezoek aan moeder/vader plots reanimatiebehoeftig worden.
Om nog maar te zwijgen van het personeel, dat regelmatig uit her-intreders bestaat.
Zullen we die mensen dan maar meteen afschrijven omdat de oproep uit een verpleeghuis komt?
Ruud
Ik heb het helemaal nergens gehad over dat we mensen maar moeten afschrijven. Ik begin onderhand doodziek te worden van het slappe gelul van mensen die alles maar proberen goed te praten. Het gaat hier om zorginstellingen, een verpleegtehuis is wat anders dan een dorpshuis. Verpleegtehuizen ontvangen veel geld waarmee ze goede zorg moeten leveren, dat er zorgmanagers zijn die zorgen voor meer winst en een riant eigen salaris is prima, echter moeten ze ook zorgen voor voldoende (getraind) personeel. Als je er een karikatuur van wilt maken zit er in de avond een zorgbestuurder op de bank met een jaarinkomen van een paar ton, de ziekenverzorgende met een 0-urencontract zit zonder inkomen, het verpleegtehuis kampt met een zorgelijke vorm van onderbezetting zodra meerdere personeelsleden een reanimatie moet uitvoeren en de brandweer komt het even oplossen. Immers als een paar brandweermannen bezig zijn met reanimeren is de rest van het verpleegtehuis personeel beschikbaar voor de overige patienten.
Als ik op zaterdag met een defecte koplamp bij de Volvo dealer kom dan lopen er verkopers. Echter is er ook een monteur aanwezig omdat ze weten dat er ook klanten met een Volvo kunnen komen met een technisch probleem. De monteur heeft ook een cursus of aanvullende instructie ontvangen van zijn werkgever over hoe hij een lamp kan wisselen bij het nieuwste model Volvo. We vinden dat allemaal heel normaal, als de dealer dat niet doet dan noemen we het een "......-bedrijf".
Als het gaat om onze gezondheid zijn we schijnbaar minder kritisch. Het is heel normaal dat er verpleegtehuizen zijn waar personeel schijnbaar niet weet hoe ze moeten reanimeren of dat er verpleegtehuizen zijn waar te weinig personeel aanwezig in de avonduren.
Leg mij eens uit waarom personeel in een verpleegtehuis niet hoeft te kunnen reanimeren? In Nederland bestaat er geen enkel verpleeg-/verzorgingstehuis waar je kan stellen dat er een niet-reanimeren-beleid van toepassing is. Het niet-reanimeren-beleid kan alleen gelden voor een individuele patient, nimmer voor het gehele tehuis. Zelfs als er 99 patienten liggen waarbij er sprake is van een niet-reanimeren-verklaring terwijl er 1 patient ligt die wel gereanimeerd dient te worden behoort de zorginstelling in staat te zijn om een reanimatie op te starten.