Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 26692 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #110 Gepost op: 25 september 2013, 14:31:12
Over ballonbeademing is al veel geschreven.
Discussie daarover kan in http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=17636


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #111 Gepost op: 25 september 2013, 14:32:33
Citaat van: wjr307 link=msg=1204327 date=1380111767
Jep is bekend alleen die hebben wij dus niet wij hebben het ambu+ (ofzo) masker wat menig agent ook aan zn koppel heeft hangen. Meende dat men in de regio nog wel bezig is met overleggen of wij z'n ambu_ballon krijgen op de FRB auto's maar tot op heden is dit niet het geval. Maar heb hem al meerdere malen in mn handen gehad en ook al een keer van verpleegkundige overgenomen.

Overleg met wie? Het is geen voorbehouden handeling waardoor iedereen het ding mag gebruiken. Het is gewoon een kwestie van die dingen bestellen en op het brandweervoertuig kwakken. Daarna gebruik je ze gewoon als je bij een reanimatie wordt opgeroepen door de ambulancedienst.

Als de ambulancechef of de broeders hier grote problemen mee hebben dan moeten ze zelf maar zorgen dat ze het beter doen en ze op tijd bij iedere patient zijn. Als ze dat niet kunnen moeten ze de first responders van de brandweer gewoon even wat bijspijkeren waardoor deze hulpverleners acceptabel genoeg met de ballon een patient kunnen beademen in geval van een reanimatie-alarm.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #112 Gepost op: 25 september 2013, 14:37:42
Citaat van: wjr307 link=msg=1204327 date=1380111767
Jep is bekend alleen die hebben wij dus niet wij hebben het ambu+ (ofzo) masker wat menig agent ook aan zn koppel heeft hangen. Meende dat men in de regio nog wel bezig is met overleggen of wij z'n ambu_ballon krijgen op de FRB auto's maar tot op heden is dit niet het geval. Maar heb hem al meerdere malen in mn handen gehad en ook al een keer van verpleegkundige overgenomen.

Even een citaat over kapbeademing uit een andere discussie daarover er bij gepakt. Gaat over waterhulpverleners en het geven van zuurstoftherapie. Is vergelijkbaar met brandweermensen die een ambuballon vasthouden.

Citaat van: Expert link=msg=1045827 date=1338990390
... kapbeademing door iemand zonder voldoende training is echt levensgevaarlijk. Je bent onbekwaam en daarmee onbevoegd bezig. Maakt niet uit wie je bent. Een opleiding van een halve dag raakt kant nog wal om in jouw termen te spreken. Je doet maar wat, want wat je doet, is op die manier gewoon zinloos. Dan kun je net zo goed gelijk stoppen en hoef je eigenlijk niet eens beginnen.

En ik herhaal mijn woorden nogmaals. Helemaal voor jou. Ik heb er geen enkele moeite mee dat leken, zoals jij, die onder bijzondere omstandigheden hulp moeten verlenen, worden getraind om risicovolle handelingen zoals kapbeademing uit te voeren. Hierover moet je eerst eens heel goed nadenken als organisatie. Wat is nou eigenlijk je doel en hoe wil je dat bereiken? Vervolgens kijk je aan welke voorwaarde je dan zou moeten voldoen en vraag je advies aan mensen met inhoudelijk kennis van zaken. Gezamelijk maak je daarna een plan van aanpak. Een plan van aanpak voor de korte termijn en een plan op lange termijn. Na een vastgestelde periode stel je vast of je het gestelde doel hebt kunnen bereiken of dat er bijsturing noodzakelijk is. Kijk.., en dan overzie je het grote plaatje. Dan neem je echte verantwoordelijkheid en dan ben je zinvol bezig. Pas dan kan je beleid borgen in je organisatie en zo bereik je uiteindelijk een bepaalde kwaliteit.

Dus training okay, maar dan wel goed en degelijk zodat ook echt wat kunt. Geen geneuzel in de marge, maar gewoon met een helder plan van aanpak met voldoende oog voor borging. Mooier kan ik het niet voor je maken.

Expert.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #113 Gepost op: 25 september 2013, 15:11:52
Ik deel de mening van Expert ook, echter in de context van deze discussie kan je stellen dat je een brandweerman met "first responder taak" die in opdracht van de ambulancedienst uitrukt naar een reanimatie wel kunt trainen waardoor het gebruik van de ambuballon mogelijk moet zijn.

Dit kan ook als bijvoorbeeld het Rode Kruis kan realiseren dat SIGMA leden deze "first responder taken" van de brandweer overnemen. Iets wat ik liever zie omdat de brandweer dan de tijd van haar vrijwilligers beter kan besteden (brandweerspecifieke training).

Voor je dit doet moet je zorgvuldig afbakenen dat het alleen gaat om inzetten bij reanimatie in opdracht van de ambulancedienst, er moet sprake zijn van een degelijke training waarbij de wetenschappelijke vereniging van anesthesiologen betrokken is.

Men weet dat het onwaarschijnlijk is dat in Nederland overal en altijd sprake kan zijn van een snelle ambulancehulpverlening. Als de brandweer of Rode Kruis in staat zijn om als organisaties dit op te vangen dan moet het mogelijk zijn om te komen tot het door forumlid Expert gewenste goede plan van aanpak met voldoende oog voor borging.

Ik moet ook niets hebben van EHBO-clubjes of idioten die op eigen houtje aan de slag gaan met ambuballon en zuurstof. Ik beschouw de brandweer en Rode Kruis niet als idioten maar als belangrijke organisaties waarmee men probleemloos dit soort zaken kan uitwerken.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #114 Gepost op: 25 september 2013, 21:27:42
Citaat
Ik rij zo nu en dan ook wel eens in een mooie oranje auto als firstresponder voor de RAV c.q. VR, dan rijden we naar aanzienlijk meer dan een reanimatie... Valpartijen, verkeersongelukken, hypo's/hyper's, cardiale zaken, noem het maar op. Dit in nauw overleg met de MKA en betrokken ambulancebemanning(en).

Gisteravond ben ik dit topic voor het eerst tegen gekomen en telde toen nog maar 3 pagina's. Vanavond nog maar eens kijken en we zitten al op pagina 6. Zojuist pagina's 3 tm 6 eens door gelezen en ik moet zeggen dat mijn mond bij elke pagina steeds verder open valt van verbazing.

Allereerst ben ik persoonlijk van mening dat wanneer er ergens iemand reanimatiebehoeftig is en er dus sprake is van een medische noodsituatie dit primair een taak is voor de ambulancezorg.

Dat het in de meeste veiligheidsregio's gebruikelijk is om bij een reanimatie de politie en/of de brandweer of zelfs burgerhulpverleners mee te alarmeren om vast te starten met een adequate BLS i.c.m. een AED kan ik nog volgen. We zijn het er in eerdere topics wel over eens geworden dat dit de overlevingskansen of de kans op zo min mogelijk rest-schade nou eenmaal vergroot. Ik vind het wel wenselijk dat dit alleen gebeurd in situaties waarbij het eerste ambulancevoertuig niet binnen zeer korte tijd aanwezig kan zijn door bijvoorbeeld een lange aanrijtijd.

Het feit dat het in sommige regio's blijkbaar de standaard is geworden dat de brandweer bij elke reanimatie maar uitrukt ongeacht of er voor de aankomst van de brandweer reeds 2 ambulances ter plaatse zijn vind ik echt onzinnig.

Ik zie op dit forum regelmatig filmpjes voorbij komen dat er ergens een reanimatie gaande is en er inmiddels als 2 ambulances en een rapid responder ter plaatse zijn en dan denkt nou mooi georganiseerd. Vervolgens komt er nog even vrolijk een autospuit (soms wel twee) compleet met een 6 koppige blusploeg prio 1 de straat binnen die vervolgens allemaal ook nog even een huis binnenstormen omdat zij nou eenmaal ook gealarmeerd waren voor deze reanimatie. Wat ik dan niet begrijp is waarom deze brandweerwagen niet is gecanceld. Er waren immers al 2 ambulances en een rapid eenheid ter plaatse. Communiceren de 2 meldkamers van de ambulance en de brandweer dan helemaal niet of 1 van beide al ter plaatse is.

Ik vind het prima dat er politie of brandweer mee gestuurd word om een reanimatie op te starten maar ik vind het totaal geen toegevoegde waarde hebben om indien de ambulance(s) al ter plaatste is/zijn vrolijk prio 1 door te komen omdat ze nu eenmaal toch gealarmeerd zijn. Cancel dan de inzet en stuur ze onder dankzegging weer terug naar de kazerne om weer inzetbaar te zijn voor brandweertaken.

De reden waarom er in  sommige gebieden een first responder brandweer is ontstaan  zullen we nooit helemaal helder krijgen denk ik. Of dit nu komt omdat ambulances een te lange aanrijtijd hebben of omdat er rav's zijn die het wel ''makkelijk'' vinden. Feit blijft dat een first responder brandweer zich naar mijn mening alleen bezig dient te houden met een BLS reanimatie i.c.m. een AED. Allerlei verlangens om met ambu-ballonnen of zuurstof of andere ALS-zorg te gaan klussen lijken mij persoonlijk niet wenselijk voor first responders brandweer.

Zoals 024 al aangaf zijn FRB-mensen feitelijk niet meer medisch geschoold dan een willekeurige reanimatiehulpverlener en 3-8 reaniamties op jaarbasis hoeft je nog niet bekwamer te maken dan iemand die al 2 jaar niemand heeft gereanimeerd.

Ik vind het ook schokkend en de omgekeerde wereld om te lezen dat een tweede ambulance word afgemeld (die waarschijnlijk al 10 minuten met een A1 urgentie onderweg was) omdat er 2 ''professionele'' ketenpartners bereid zijn gevonden om tijdens het spoedvervoer van de patiënt
mee te rijden 1 om te masseren en 1 om de ander vast te houden?

Dat er zelfs een veiligheidsregio is waarbij een MOB-brandweer prio 1 de straat op word gestuurd om enkel en alleen een vacuümmatras te brengen vind ik echt om je dood voor te schamen. Doet me denken aan een situatie net over de grens waar de brandweer word gealarmeerd om een wervelplank te komen brengen voor de ambulance. Is toch niet uit te leggen bij een aanrijding: we waren op weg om een matrasje te brengen. Werkelijk absurd.

Dat ik dan op een vrije dag met mooi weer op de boulevard of in de omliggende straten een auto van de reddingsbrigade tegen kan komen die prio 1 onderweg is naar verkeersongevallen, diabeten,valpartijen en andere ambulance inzetten vind echt helemaal van de gekken. Ik dacht dat de strandwachten er waren om mensen uit het water te redden, vermiste kinderen weer bij hun ouders te bezorgen en eventueel op het strand eerste hulp te verlenen. Het is veel te ver doorgeslagen dat er 2 strandwachten in een auto mee rijden/ mee gestuurd worden op allerlei ambulancemeldingen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Als de politie, de brandweer en de ambulance zich nou eens ging richten op hun eigen primaire taken dan zou dit de kwaliteit zeker ten goede komen. Elkaar assisteren indien gewenst natuurlijk. Maar elkaar primaire taken over gaan nemen om zo het aantal inzetten en het daarbij horende budget veilig te kunnen stellen is wat mij betreft niet wenselijk.

Als we hier aan gaan beginnen moeten we ons misschien door de MKA maar eens laten koppelen bij alle OMS-meldingen van de brandweer. Er zijn immers situaties denkbaar waarbij de ambu eerder ter plaatse kan zijn dan de autospuit van de brandweer, beetje op de knopjes van de brandmeldcentrale drukken en misschien  als er echt brand is vast een blussing inzetten met een brandblusser die toch al in de ambulance aanwezig is. Misschien dan meteen maar kogelwerende vesten in de ambu en allebei een dienstwapen kunnen we ook voor door politiemeldkamer meerijden bij een gewapende overval. Deze laatste alinea uiteraard lezen met een sarcastische ondertoon   ;)).


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #115 Gepost op: 26 september 2013, 00:15:01
Citaat van: icare link=msg=1204433 date=1380137262

Ik zie op dit forum regelmatig filmpjes voorbij komen dat er ergens een reanimatie gaande is en er inmiddels als 2 ambulances en een rapid responder ter plaatse zijn en dan denkt nou mooi georganiseerd. Vervolgens komt er nog even vrolijk een autospuit (soms wel twee) compleet met een 6 koppige blusploeg prio 1 de straat binnen die vervolgens allemaal ook nog even een huis binnenstormen omdat zij nou eenmaal ook gealarmeerd waren voor deze reanimatie. Wat ik dan niet begrijp is waarom deze brandweerwagen niet is gecanceld. Er waren immers al 2 ambulances en een rapid eenheid ter plaatse. Communiceren de 2 meldkamers van de ambulance en de brandweer dan helemaal niet of 1 van beide al ter plaatse is.

Wij rijden hier ook met een -en soms ivm tweezijdig aanrijden met twee- tankautospuit(en) mee op een reanimatie. Vaak wordt er vanuit de AC direct een multi-gespreksgroep toegekend, waar ook de ambulance in zit. Vanuit de ambulance komen er zelden tot nooit berichten, wij geven bij aankomst indien nodig wat meer specificaties (rijroute, of de AED schokt e.d.).

Via de meldkamer krijgen we ook regelmatig informatie door; soms alleen dat de reanimatie door omstanders of politie is aangevangen, soms dat de AED schokt en soms dat er al ambu('s) en politie ter plaatse zijn. Het komt zelden voor dat er al twee ambulances zijn voor aankomst van de brandweer, maar dan nog wordt wel eens de inzet van de brandweer gevraagd ivm masseren als de LUCAS niet ingezet kan worden. In principe wordt er dus altijd prio 1 doorgereden, tenzij het nader bericht er aanleiding toe geeft om niet meer ter plaatse te komen -zoals een reanimatiemelding in het ziekenhuis..... e050 ;D

Citaat van: icare link=msg=1204433 date=1380137262
De reden waarom er in  sommige gebieden een first responder brandweer is ontstaan  zullen we nooit helemaal helder krijgen denk ik. Of dit nu komt omdat ambulances een te lange aanrijtijd hebben of omdat er rav's zijn die het wel ''makkelijk'' vinden. Feit blijft dat een first responder brandweer zich naar mijn mening alleen bezig dient te houden met een BLS reanimatie i.c.m. een AED. Allerlei verlangens om met ambu-ballonnen of zuurstof of andere ALS-zorg te gaan klussen lijken mij persoonlijk niet wenselijk voor first responders brandweer.


Het gaat niet per sé om te lange aanrijdtijden, want volgens de wet mag een ambulance er 15 minuten over doen. Op het moment dat mijn vrijwillige post een melding van een reanimatie krijgt kunnen we binnen 15 minuten heel wat omliggende plaatsen bereiken. Daar staan echter ook brandweerkazernes en dus is onze aanrijdtijd vaak een stuk korter; ik heb situaties meegemaakt waar al twee ambulances ter plaatse waren, maar ook waar we bijna een kwartier hebben moeten wachten.

Wij hebben ook zuurstof op de auto. Eén keer toegediend bij een reanimatie waar het slachtoffer weer bij was, maar voor de rest vooral handig (en soms noodzakelijk) voor rookinhalaties, slachtoffers bij verkeersongevallen of zeer zwaargewonde personen. Wel gemerkt dat in die situaties het slachtoffer merkbaar 'rustiger' wordt en de ambulance ook heel blij is met de actie. Het is echt niet zo dat ik graag uitruk naar reanimaties, maar als je het verschil kan maken is dat toch wel de 'drive'!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #116 Gepost op: 26 september 2013, 00:35:03
Citaat van: 024 link=msg=1204180 date=1380095158
Zet de namen van deze instellingen in de omgeving Arnhem maar op het publieke forum als jij zeker weet dat er sprake is van een standaard niet-reanimatiebeleid voor alle patienten tenzij de arts in het dossier schrijft dat er wel gereanimeerd dient te worden.

Als je het niet zeker weet behoor je je te onthouden van dergelijke uitspraken.

Eeuhm 024, normaal ben ik het best eens met je uitspraken maar van alle verpleeghuiszorg instellingen waarbij ik als verpleegkundige aanwezig ben geweest gold een standaard ntbr beleid (over de bewoners dan he) tenzij anders aangegeven en vastgelegd. als je wilt kan ik je deze best als pm toesturen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #117 Gepost op: 26 september 2013, 09:13:54
Citaat van: cavia link=msg=1204472 date=1380148503
Eeuhm 024, normaal ben ik het best eens met je uitspraken maar van alle verpleeghuiszorg instellingen waarbij ik als verpleegkundige aanwezig ben geweest gold een standaard ntbr beleid (over de bewoners dan he) tenzij anders aangegeven en vastgelegd. als je wilt kan ik je deze best als pm toesturen.

Je mag mij een PM sturen; of je stuurt een melding naar IGZ aangezien dit in strijd is met meerdere vigerende richtlijnen.

In de context van dit topic is er zelfs sprake van een 112-melding gericht aan de ambulancedienst, deze melding kan ook komen van een bezoeker in het tehuis. De ambulanceverpleegkundige zal de reanimatie starten, zelfs als er een niet-reanimatiebeleid is afgesproken maar het niet schriftelijk wordt overgedragen.

Een verpleegtehuis kan de boel wel omdraaien door explicitiet schriftelijk vast te leggen dat er wel gereanimeerd moet worden, echter is dat overbodig.

De Wet op de Geneeskundige Behandelings Overeenkomst stelt dat medische behandelingen alleen mogen plaatsvinden met toestemming van de patient. In een acute situatie zoals bij een hartstilstand gaat men uit van de veronderstelde toestemming, tenzij er met de patient (of vertegenwoordiger van patient) gesproken is over een niet-reanimatieverklaring.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #118 Gepost op: 26 september 2013, 09:17:54
Citaat van: Danny722 link=msg=1204465 date=1380147301
Wij hebben ook zuurstof op de auto. Eén keer toegediend bij een reanimatie waar het slachtoffer weer bij was

"Absoluut geen zuurstof tijdens de reanimatie en de volle mep zuurstof er op bij ROSC", zegt de spuitgast ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #119 Gepost op: 26 september 2013, 09:30:38
Citaat van: 024 link=msg=1204492 date=1380179874
"Absoluut geen zuurstof tijdens de reanimatie en de volle mep zuurstof er op bij ROSC", zegt de spuitgast ;)

Je ne snappé pas? :D

Dit was een geval waarbij iemand op straat onwel geworden was en twee toevallig passerende artsen en een politiewagen die om de hoek stond het slachtoffer weer bij kennis hadden bij onze aankomst. Op verzoek van de aanwezige artsen toen zuurstof gegeven... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding