Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 26687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #120 Gepost op: 26 september 2013, 09:40:20
Citaat van: 024 link=msg=1204492 date=1380179874
"Absoluut geen zuurstof tijdens de reanimatie en de volle mep zuurstof er op bij ROSC", zegt de spuitgast ;)
Zuurstof wordt binnen de brandweer voornamelijk door de duikteams gebruikt, en dan ook nog alleen voor eigen gebruik. Zij zijn er ook voor opgeleidt om het te kunnen gebruiken. ;)
En dan een enkel geval zoals mijn collega Danny aangeeft. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #121 Gepost op: 26 september 2013, 09:42:16
Citaat van: Danny722 link=msg=1204494 date=1380180638
Je ne snappé pas? :D

Dit was een geval waarbij iemand op straat onwel geworden was en twee toevallig passerende artsen en een politiewagen die om de hoek stond het slachtoffer weer bij kennis hadden bij onze aankomst. Op verzoek van de aanwezige artsen toen zuurstof gegeven... ;)

Dan heb je geen zuurstof gegeven bij een reanimatie aan een slachtoffer die weer bij was. Mogelijk ging het om een reanimatiemelding, echter ging het om iemand die geen hartstilstand had maar gewoon tegen de keien gekletterd is.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #122 Gepost op: 26 september 2013, 09:44:50
Citaat van: Danny722 link=msg=1204465 date=1380147301
Wij rijden hier ook met een -en soms ivm tweezijdig aanrijden met twee- tankautospuit(en) mee op een reanimatie. Vaak wordt er vanuit de AC direct een multi-gespreksgroep toegekend, waar ook de ambulance in zit. Vanuit de ambulance komen er zelden tot nooit berichten, wij geven bij aankomst indien nodig wat meer specificaties (rijroute, of de AED schokt e.d.).

Via de meldkamer krijgen we ook regelmatig informatie door; soms alleen dat de reanimatie door omstanders of politie is aangevangen, soms dat de AED schokt en soms dat er al ambu('s) en politie ter plaatse zijn. Het komt zelden voor dat er al twee ambulances zijn voor aankomst van de brandweer, maar dan nog wordt wel eens de inzet van de brandweer gevraagd ivm masseren als de LUCAS niet ingezet kan worden. In principe wordt er dus altijd prio 1 doorgereden, tenzij het nader bericht er aanleiding toe geeft om niet meer ter plaatse te komen -zoals een reanimatiemelding in het ziekenhuis..... e050 ;D

Het gaat niet per sé om te lange aanrijdtijden, want volgens de wet mag een ambulance er 15 minuten over doen. Op het moment dat mijn vrijwillige post een melding van een reanimatie krijgt kunnen we binnen 15 minuten heel wat omliggende plaatsen bereiken. Daar staan echter ook brandweerkazernes en dus is onze aanrijdtijd vaak een stuk korter; ik heb situaties meegemaakt waar al twee ambulances ter plaatse waren, maar ook waar we bijna een kwartier hebben moeten wachten.

Wij hebben ook zuurstof op de auto. Eén keer toegediend bij een reanimatie waar het slachtoffer weer bij was, maar voor de rest vooral handig (en soms noodzakelijk) voor rookinhalaties, slachtoffers bij verkeersongevallen of zeer zwaargewonde personen. Wel gemerkt dat in die situaties het slachtoffer merkbaar 'rustiger' wordt en de ambulance ook heel blij is met de actie. Het is echt niet zo dat ik graag uitruk naar reanimaties, maar als je het verschil kan maken is dat toch wel de 'drive'!

Wil dit inderdaad ook bevestigen heb zelden tot nooit gehad dat er al 2 laat staan 3 ambu's ter plaatse zijn. Zodra de ambu te plaatse is stormen we ook niet naar binnen maar melden we ons en vragen we of we ze nog van dienst kunnen zijn. Indien niet gaan we weer huiswaarts. 9/10 vragen ze echter direct de massage over te nemen dat de verpleeg en chauffeur de overige handelingen kunnen verrichten.

In onze regio (GLM) is het zelfs zo dat als een ambu ter plaatse is en men komt in een reanimatie naast de 2e ambu ook de FRB wordt geallarmeerd. Don't shoot the messenger :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #123 Gepost op: 26 september 2013, 11:14:39
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1204158 date=1380070133
Ligt u al een aantal jaren onder een steen, de brandweer en de ambulancedienst vallen tegenwoordig beide onder de veiligheidsregio die zorg moet dragen voor de veiligheid van mens en omgeving in het werkgebied.

Dus die brandweercommandant is al verdrongen door een manager die de taak heeft om zorg en veiligheid op maat te leveren, tegen zo gering mogelijke kosten, en dat kan betekenen dat er oproepkrachten, in de vorm van brandweervrijwilligers, worden ingezet om bepaalde taken zoals reanimatie te doen.
De verpleeg- en bejaardentehuizen maken, als commerciële marktpartij waar winstoptimalisatie en kostenreductie belangrijk zijn, natuurlijk gebruik van het feit dat als er gereanimeerd moet worden dat de brandweer en ambulance deze oproepkrachten kunnen leveren, en nog gratis ook.


Aangezien er in Doha meerdere Nederlandse brandweerofficieren werkzaam zijn en jij het nodig vond om je af te vragen of ik onder een steen heb gelegen heb ik je betoog  per email aan deze heren verzonden. Ik weet inmiddels dat ik niet onder een steen heb gelegen; de brandweercommandant is niet verdrongen door de manager. De brandweercommandant bestaat nog steeds in de repressieve dienst, echter zijn er ook brandweerofficieren met een gelijke rang die werkzaam zijn in een beheersmatige brandweerfunctie.

De heren die mijn email van een passend antwoord voorzien hebben stellen dat een reanimatie uitvoeren geen wettelijke brandweertaak is. De ambulancedienst is geen overheidsdienst maar een private partij die via een aanbesteding het exclusieve recht heeft verworven om de ambulancezorg in een regio te mogen uitvoeren. De ambulancedienst moet echter wel haar wettelijke taken vervullen. Een reanimatie kunnen uitvoeren zonder hulp van brandweer of politie hoort tot die verplichtingen, binnen 15 minuten aanwezig zijn behoort ook tot de plichten.

Dat brandweer en ambulancedienst onder dezelfde veiligheidsregio vallen stelt nimmer dat de brandweer gratis moet gaan uitrukken als blijkt dat de winnaar van de aanbesteding voor een vergunning om ambulancezorg in de regio te leveren ingebreke blijft.

In beginsel is de brandweer niet beschikbaar voor het reanimeren van mensen anders dan bij brand of ongeval. Hiervoor dient de brandweer te verwijzen naar de ambulancedienst of huisartsenpost.

Maakt de ambulancedienst in toch gebruik van de diensten van de brandweer (bijvoorbeeld omdat de ambulancechauffeur overige handelingen kan verrichten zodra een brandweerman de hartmassage overneemt) dienen daarvoor de tarieven van de verordening brandweerrechten geheven te worden. Hierdoor voorkomt men dat een private partij die ingebreke blijft (de RAV) op een oneigenlijke wijze winstoptimalisatie kan bereiken door het inzetten van (overheids)brandweerpersoneel en -materieel (gefinancieerd uit publieke middelen) i.p.v. eigen personeel en materieel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #124 Gepost op: 26 september 2013, 11:30:10
Citaat van: icare link=msg=1204433 date=1380137262
Dat ik dan op een vrije dag met mooi weer op de boulevard of in de omliggende straten een auto van de reddingsbrigade tegen kan komen die prio 1 onderweg is naar verkeersongevallen, diabeten,valpartijen en andere ambulance inzetten vind echt helemaal van de gekken. Ik dacht dat de strandwachten er waren om mensen uit het water te redden, vermiste kinderen weer bij hun ouders te bezorgen en eventueel op het strand eerste hulp te verlenen. Het is veel te ver doorgeslagen dat er 2 strandwachten in een auto mee rijden/ mee gestuurd worden op allerlei ambulancemeldingen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Veel succes dan de volgende keer als je het terrein in moet met je sprinter O0 Het cliché dat wij alleen op zwemmers letten en kinderen terugbrengen is inmiddels wel een beetje achterhaalt. We rijden op vrijwel alles op en rond het strand in samenwerking met de betrokken diensten, normaalste zaak van de wereld langs de kust. Ook assistentie bij vechtpartijen, suicidalen, duinbranden, het opruimen van explosieven behoort tot de mogelijkheden.

Komen wij daar dan om allerlei medische trucjes uit te halen? Nee. We komen daar puur voor het inschatten van de situatie en de eerste opvang, assistentie aan jullie en om daarnaast de hulpverlening op het strand te organiseren. Dat is soms een vak apart.

Maargoed daar gaat het hier niet over ;)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #125 Gepost op: 26 september 2013, 12:33:42
Citaat van: -Joost- link=msg=1204514 date=1380187810
Veel succes dan de volgende keer als je het terrein in moet met je sprinter O0 Het cliché dat wij alleen op zwemmers letten en kinderen terugbrengen is inmiddels wel een beetje achterhaalt. We rijden op vrijwel alles op en rond het strand in samenwerking met de betrokken diensten, normaalste zaak van de wereld langs de kust. Ook assistentie bij vechtpartijen, suicidalen, duinbranden, het opruimen van explosieven behoort tot de mogelijkheden.

Komen wij daar dan om allerlei medische trucjes uit te halen? Nee. We komen daar puur voor het inschatten van de situatie en de eerste opvang, assistentie aan jullie en om daarnaast de hulpverlening op het strand te organiseren. Dat is soms een vak apart.

Maargoed daar gaat het hier niet over ;)

Ondersteuning bieden op het strand als First Responder is iets anders dan rijden naar een aanrijding op de Strandweg :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #126 Gepost op: 26 september 2013, 12:56:33
Citaat van: RemRoof link=msg=1204522 date=1380191622
Ondersteuning bieden op het strand als First Responder is iets anders dan rijden naar een aanrijding op de Strandweg :)

Soms nog wel verder weg dan de "strandweg", maar nogmaals daar gaat het hier niet over...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #127 Gepost op: 26 september 2013, 13:00:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1204522 date=1380191622
Ondersteuning bieden op het strand als First Responder is iets anders dan rijden naar een aanrijding op de Strandweg :)

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. De ambulancezorgaanbieders hebben middels een aanbesteding een exclusief recht verkregen om in de regio de ambulancezorg uit te voeren.

Onlangs had een ziekenhuis een goedkoper alternatief gevonden door een andere aanbieder besteld ambulancevervoer te laten uitvoeren, dit is verboden omdat het in strijd is met de recht van de RAV.

Op zich is het al opmerkelijk omdat men pocht over de marktwerking terwijl het pseudo-marktwerking is, niemand anders kan gaan concureren met de RAV zelfs niet als ze het goedkoper en beter kunnen.

Andersom mag schijnbaar wel, de RAV hoeft eigenlijk niets na te komen omdat ze de brandweer of desnoods de reddingsbrigade de bagger laten opruimen van het eigen falen. Als je dit topic leest is het evident dat het in praktijk op straat een vreemd zootje is en de ambulance er niet is of dat men de zorg overlaat aan goedwillende brandweermannen of desnoods aan de reddingsbrigade. Op papier poetsen managers het weg met gegoochel met cijfers zoals te lezen valt in het topic over het DIA project in Hollands Midden.

Wat mij betreft heeft de reddingsbrigade helemaal niets te zoeken in het dorp, het is prima om de ambulancedienst te assisteren (bijvoorbeeld transport over het strand) het is fout als het gaat om de ambulancetaak over te nemen of tijdelijk waar te nemen omdat de ambulancedienst niet op tijd ter plaatste kan komen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #128 Gepost op: 26 september 2013, 13:04:59
Citaat van: 024 link=msg=1204527 date=1380193208
Wat mij betreft heeft de reddingsbrigade helemaal niets te zoeken in het dorp, het is prima om de ambulancedienst te assisteren (bijvoorbeeld transport over het strand) het is fout als het gaat om taak over te nemen of tijdelijk waar te nemen omdat de ambulancedienst niet op tijd ter plaatste kan komen.

Daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens. Als we in de buurt zijn wil ik best even kijken bij een melding en ons "dingetje" daar doen tot het gele busje er staat of even een ambu begeleiden naar de juiste locatie in de kuststrook. Het wordt een stuk vervelender als de vraag komt of je even bij een verkeersongeval wil gaan kijken en er vervolgens geen ambu beschikbaar is als je d'r een vraagt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #129 Gepost op: 26 september 2013, 13:10:55
Citaat van: -Joost- link=msg=1204528 date=1380193499
Daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens. Als we in de buurt zijn wil ik best even kijken bij een melding en ons "dingetje" daar doen tot het gele busje er staat. Het wordt een stuk vervelender als de vraag komt of je even bij een verkeersongeval wil gaan kijken en er vervolgens geen ambu beschikbaar is als je d'r een vraagt.

Precies, als je bij toeval getuige bent van een verkeersongeval of omdat je op die prachtige P2000 websites leest dat er dichtbij je strandje een ongeval plaats heeft gevonden staat het je uiteraard vrij om iets te doen.

Het wordt anders als de meldkamer ambulancezorg verzoekt om even ter plaatse te gaan. Op papier is zoiets simpel af te dekken met een goedkope rotsmoes dat ze even "collega's van de reddingsbrigade" gevraagd hebben om een kijkje te nemen, het ligt voor de hand dat ze al tijdens het verzoek wisten dat er helemaal geen ambulance beschikbaar is. Het komt er op neer dat het ze worst is dat vrijwilligers van de reddingsbrigade ineens met een verkeersongeval zitten en het maar moeten uitzoeken tot er een keer hulp komt van de ambulanceverpleegkundige. Heel erg slecht voor de burgers en onbetamelijk om zo om te gaan met leden van een reddingsbrigade.

Het begint te lijken op de "NS methode"; als ze weten dat een trein vertraging op gaat lopen dan halen ze de hele trein maar uit de dienstregeling omdat een trein die nooit vertrekt ook geen vertraging kan oplopen.