Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 26691 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #130 Gepost op: 26 september 2013, 13:31:24
Citaat van: -Joost- link=msg=1204514 date=1380187810
Veel succes dan de volgende keer als je het terrein in moet met je sprinter O0 Het cliché dat wij alleen op zwemmers letten en kinderen terugbrengen is inmiddels wel een beetje achterhaalt. We rijden op vrijwel alles op en rond het strand in samenwerking met de betrokken diensten, normaalste zaak van de wereld langs de kust. Ook assistentie bij vechtpartijen, suicidalen, duinbranden, het opruimen van explosieven behoort tot de mogelijkheden.

Komen wij daar dan om allerlei medische trucjes uit te halen? Nee. We komen daar puur voor het inschatten van de situatie en de eerste opvang, assistentie aan jullie en om daarnaast de hulpverlening op het strand te organiseren. Dat is soms een vak apart.

Maargoed daar gaat het hier niet over ;)

Idd hier gaat het niet over maar dat is way to much, idd schoenmaker blijf bij je leest, de reddingsbrigade is hier helemaal niet voor opgeleid. Niet aan beginnen, ik zie ze al staan met hun slippertjes of op blote voeten bij een duinbrand, ik neem aan dat deze opmerking dan ook niet serieus is.


Zuurstof dat niet meer mag worden toegediend door de brandweer lijkt ook achterhaald, want ondanks dat Peter zegt dat alleen de duikers dit krijgen voor eigen gebruik adviseert de betreffende ambu instructeur gewoon zuurstof toe te dienen bij een reanimatie, kleine flow uiteraard.

Ik weet het dit topic gaat hier niet over, maar de opmerkingen wilde ik wel maken omdat ze hier zijn langsgekomen.


guest12562

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 26 september 2013, 13:50:32
Citaat van: Frank. link=msg=1204542 date=1380196060
Kom maar met een verbodsartikel... Want wat niet is verboden is toegestaan (artikel 1 wetboek van strafrecht). De reddingsbrigade staat namelijk gewoon genoemd als organisatie met een dringende taak die ter uitvoering daarvan gebruik mogen maken van OGS. Zie de regeling OGS 2009, artikel 1, tweede lid, onder k.

(PS, verzoek tot afsplitsing is gedaan bij het mod-team.)

Terecht die afsplitsing  O0

Wat betreft je opmerking, ik ga mijn licht hierover op doen, want blijkbaar zijn er dus verschillen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #132 Gepost op: 26 september 2013, 13:52:18
Citaat van: 024 link=msg=1204534 date=1380194308
Beste Golly,

Moet ik dit opvatten dat je het rijden met blauwe lampen door de reddingsbrigade als het meest verontrustende beschouwt van alles wat je hier kan lezen?

Nee hoor, Joost werkt voor de RB waar wij mee samenwerken, dus was puur een interesse vraag. :)

Ik sluit me helemaal aan bij het betoog van 024 betreffende het afschuiven van verantwoordelijkheden door ambulancediensten op (al dan niet vrijwillige) partners in veiligheid.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #133 Gepost op: 26 september 2013, 13:55:21
Voor de discussie over gebruik OGS door reddingsbrigades: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64029.0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #134 Gepost op: 26 september 2013, 13:56:30
Citaat van: Breathe link=msg=1204536 date=1380195084

Voor zover ik weet mag de reddingsbrigade niet eens met blauw rijden laat staan OGS.

Zuurstof dat niet meer mag worden toegediend door de brandweer lijkt ook achterhaald, want ondanks dat Peter zegt dat alleen de duikers dit krijgen voor eigen gebruik adviseert de betreffende ambu instructeur gewoon zuurstof toe te dienen bij een reanimatie, kleine flow uiteraard.

Als je dit topic doorleest dan kan je rustig de conclusie trekken dat gaan drammen over een zwaailichtje marginaal geleuter is.

Ik heb nergens gezegd dat zuurstoftoedoening door de brandweer niet zou mogen, ik bestempel het wel als onverantwoord. Het is prachtig als een ambulance instructeur een kleine flow zuurstof toedienen adviseert bij een reanimatie. Ik adviseer maximale flow tijdens de reanimatie en bij ROSC geen zuurstof of maximaal 21% zuurstof. Als men beschikt over bewakingsapparatuur kan men titreren (94-98% saturatie).

Simpel gezegd de ambulancedienst moet niet staan te ouwehoeren tegen brandweermannen over hoe ze zuurstof moeten gebruiken, de ambulancedienst moet zorgen dat ze er zelf zijn in geval van een reanimatie.

Doe de groeten maar aan je ambulance instructeur.


guest12562

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 26 september 2013, 14:07:43
Citaat van: 024 link=msg=1204549 date=1380196590
Als je dit topic doorleest dan kan je rustig de conclusie trekken dat gaan drammen over een zwaailichtje marginaal geleuter is.

Ik heb nergens gezegd dat zuurstoftoedoening door de brandweer niet zou mogen, ik bestempel het wel als onverantwoord. Het is prachtig als een ambulance instructeur een kleine flow zuurstof toedienen adviseert bij een reanimatie. Ik adviseer maximale flow tijdens de reanimatie en bij ROSC geen zuurstof of maximaal 21% zuurstof. Als men beschikt over bewakingsapparatuur kan men titreren (94-98% saturatie).

Simpel gezegd de ambulancedienst moet niet staan te ouwehoeren tegen brandweermannen over hoe ze zuurstof moeten gebruiken, de ambulancedienst moet zorgen dat ze er zelf zijn in geval van een reanimatie.

Doe de groeten maar aan je ambulance instructeur.

Sterker nog het zou wel eens onverantwoord kunnen zijn, maar daar is inmiddels een ander topic over en volgens mij kun je hierover gewoon op dit forum over discussiëren.  

Volgens mij zeg ik niet dat jij dat zegt, maar ik ken de opmerkingen wel.
Prima dat je met allerlei medische termen de discussie wil doodslaan, maar het gaat er mij om dat er juist wordt gezegd dat je juist wel zuurstof toe moet dienen want daar help je de patiënt alleen maar mee. Terwijl er vaak door de brandweer leiding spastisch over werd gedaan, op straat gaat dit wel anders.

Gelukkig hebben we hier niet te klagen over de ambulance dienst, vaak snel ter plaatsen of zelfs soms eerder om het medische gedeelte van het incident te begeleiden en waar nodig wij ondersteunen.

Ik zou trouwens niet weten van wie ik de groeten moet doen. Wil de naam van de instructeur wel noemen, maar weet niet of hij dit op prijs stelt, want dan kun je het zelf doen.  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #136 Gepost op: 26 september 2013, 14:15:25
Citaat van: Breathe link=msg=1204554 date=1380197263
Prima dat je met allerlei medische termen de discussie wil doodslaan, maar het gaat er mij om dat er juist wordt gezegd dat je juist wel zuurstof toe moet dienen want daar help je de patiënt alleen maar mee.

Dit betwist ik ook omdat ik de discussie niet wens dood te slaan. Ik probeer medische terminologie zoveel mogelijk te vermijden omdat ik weet dat men op dit forum het op prijs stelt dat teksten begrijpelijk zijn voor iedereen. Alleen medisch managers ambulancezorg mogen onbegrijpelijke wartaal doorspekt met een cijferbrij posten als ze uitleggen wat DIA precies is.

Mogelijk doel je op het woord saturatie of titreren, het siert je dan om even te vragen wat dat precies is. Op die manier kan de discussie gewoon verder gaan en kan ik (of iemand anders een nadere toelichting geven). Met saturatie bedoel ik de zuurstofverzadiging, het percentage zuurstof dat aanwezig is in het bloed. Als de gemeten waarde bijvoorbeeld 90 is dan weet men dat men iets meer zuurstof moet geven. Het opvoeren van de zuurstof tot je een waarde bereikt die ligt tussen de genoemde 94 en 98 noemt met titreren.

Het staat je vrij om de naam van de ambulancemedewerker te noemen en de regio waar hij werkzaam is. Het is 2013 en een normale zaak om artsen aan de hoogste boom te spijkeren dus waarom niet met dit soort ambulancebroerders.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #137 Gepost op: 26 september 2013, 16:14:59
Het noemen van naam en toenaam of te wel het schenden van iemands privacy is volgens het forumreglement niet toegestaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #138 Gepost op: 26 september 2013, 16:24:40
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1204594 date=1380204899
Het noemen van naam en toenaam of te wel het schenden van iemands privacy is volgens het forumreglement niet toegestaan.

Dan noemt hij toch gewoon de ambulanceregio en noem ik de naam wel van de medisch manager ambulancezorg (eindverantwoordelijk en publieke functie).


guest12562

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 26 september 2013, 17:21:13
Citaat van: 024 link=msg=1204559 date=1380197725
Dit betwist ik ook omdat ik de discussie niet wens dood te slaan. Ik probeer medische terminologie zoveel mogelijk te vermijden omdat ik weet dat men op dit forum het op prijs stelt dat teksten begrijpelijk zijn voor iedereen. Alleen medisch managers ambulancezorg mogen onbegrijpelijke wartaal doorspekt met een cijferbrij posten als ze uitleggen wat DIA precies is.

Mogelijk doel je op het woord saturatie of titreren, het siert je dan om even te vragen wat dat precies is. Op die manier kan de discussie gewoon verder gaan en kan ik (of iemand anders een nadere toelichting geven). Met saturatie bedoel ik de zuurstofverzadiging, het percentage zuurstof dat aanwezig is in het bloed. Als de gemeten waarde bijvoorbeeld 90 is dan weet men dat men iets meer zuurstof moet geven. Het opvoeren van de zuurstof tot je een waarde bereikt die ligt tussen de genoemde 94 en 98 noemt met titreren.

Het staat je vrij om de naam van de ambulancemedewerker te noemen en de regio waar hij werkzaam is. Het is 2013 en een normale zaak om artsen aan de hoogste boom te spijkeren dus waarom niet met dit soort ambulancebroerders.

Bedankt voor de uitleg, weet wel iets van de termen alleen niet exact, omdat ik niet medisch onderlegd ben.
Vraag mij wat over de vakinhoudelijk kennis over de brandweer en ik laat mij gelden  ;)

Laten we dus vooral verder gaan met de discussie over de reanimatie in het verpleegtehuis.