Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 26077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #140 Gepost op: 26 september 2013, 19:46:33
Citaat van: Breathe link=msg=1204536 date=1380195084
Idd hier gaat het niet over maar dat is way to much, idd schoenmaker blijf bij je leest, de reddingsbrigade is hier helemaal niet voor opgeleid. Niet aan beginnen, ik zie ze al staan met hun slippertjes of op blote voeten bij een duinbrand, ik neem aan dat deze opmerking dan ook niet serieus is.

Je kan het niet serieus nemen, ik voer alleen maar uit wat een aantal bestuurders, gmk centralisten en chefs van mij verlangen. Daar horen de bovenstaande zaken ook bij. Ik kan wel een paar uur praten over hoe dit verloopt en wat mijn mening daarover is, daar is dit niet de plek voor. Het ligt waarschijnlijk een stuk genuanceerder dan jij het voor je ziet, maar er zijn uiteraard aandachtspunten waar aan gewerkt moet worden. De koffie staat echter altijd klaar ;)

Ik ben blij dat ik voor de belastingcenten die ik kost (geen vetpot, maar een leuk zakcentje voor een student) een grotere toegevoegde waarde heb dan de eerste de beste idioot met een verrekijker en reddingsboei.

Bij deze stel ik voor dit onderwerp af te sluiten en weer verder te gaan met de kernonderwerpen hier.

Zou een brandweerman mij kunnen uitleggen wat de training is die hij of zij ontvangt om zuurstof te kunnen c.q. mogen toedienen?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #141 Gepost op: 26 september 2013, 20:49:30
Citaat van: -Joost- link=msg=1204635 date=1380217593
...

Zou een brandweerman mij kunnen uitleggen wat de training is die hij of zij ontvangt om zuurstof te kunnen c.q. mogen toedienen?

Ben geen brandweerman :P Maar ik heb begrepen dat een aantal regio's worden opgeleid door de RAV (interessant...) en een aantal regio's worden opgeleid volgens DAN (jou wel bekend denk ik zo).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #142 Gepost op: 26 september 2013, 21:20:26
Goed stuk! In HM rukken alleen FR uit als we sneller dan een ambu kunnen zijn. Als er al 1 ambu ter plaatse is, worden wij meestal niet meer gealarmeerd.

Wij rukken slechts uit met 3 of 4 man. Een voor de AED, een voor het zuurstof en de 3e voor portofoon en reanimeren. Die 4e man is de chauffeur. Als wij bericht krijgen dat wij niet nodig zijn gaat de prio er vanaf en rijden we, als we in de buurt zijn, even door om de adrenaline te laten zakken en even horen/kijken wat er aan de hand is/was. Daarbij gaan we het pand of zoiets geeneens binnen. En dan snel terug als de ambu ons niet nodig heeft voor hand- en spandiensten.

Ik verbaas me er ook over dat er regio's zijn waar een 2e ambu wordt afbesteld als er FR ter plaatse zijn. In Hollands Midden komt de 2e ambu altijd door en neemt uiteindelijk altijd het werk van de FR over.

Ik mag zeggen dat de samenwerking tussen ambu en FR in HM goed en prettig is. Ook de nader berichten van ieder wordt door de ander gerespecteerd. Helaas is de politie in HM een uitzondering. Wij maken het geregeld mee dat de politie tot aan 10 minuten na het nader bericht "geen reanimatie" nog met toeters en bellen ter plaatse komen met gierende banden. Er komt een dag dat ze hier iemand doodrijden terwijl de reanimatie geen reanimatie blijkt te zijn en dit door ambu of FR wordt doorgegeven aan de GMK.

Citaat van: icare link=msg=1204433 date=1380137262
Gisteravond ben ik dit topic voor het eerst tegen gekomen en telde toen nog maar 3 pagina's. Vanavond nog maar eens kijken en we zitten al op pagina 6. Zojuist pagina's 3 tm 6 eens door gelezen en ik moet zeggen dat mijn mond bij elke pagina steeds verder open valt van verbazing.

Allereerst ben ik persoonlijk van mening dat wanneer er ergens iemand reanimatiebehoeftig is en er dus sprake is van een medische noodsituatie dit primair een taak is voor de ambulancezorg.

Dat het in de meeste veiligheidsregio's gebruikelijk is om bij een reanimatie de politie en/of de brandweer of zelfs burgerhulpverleners mee te alarmeren om vast te starten met een adequate BLS i.c.m. een AED kan ik nog volgen. We zijn het er in eerdere topics wel over eens geworden dat dit de overlevingskansen of de kans op zo min mogelijk rest-schade nou eenmaal vergroot. Ik vind het wel wenselijk dat dit alleen gebeurd in situaties waarbij het eerste ambulancevoertuig niet binnen zeer korte tijd aanwezig kan zijn door bijvoorbeeld een lange aanrijtijd.

Het feit dat het in sommige regio's blijkbaar de standaard is geworden dat de brandweer bij elke reanimatie maar uitrukt ongeacht of er voor de aankomst van de brandweer reeds 2 ambulances ter plaatse zijn vind ik echt onzinnig.

Ik zie op dit forum regelmatig filmpjes voorbij komen dat er ergens een reanimatie gaande is en er inmiddels als 2 ambulances en een rapid responder ter plaatse zijn en dan denkt nou mooi georganiseerd. Vervolgens komt er nog even vrolijk een autospuit (soms wel twee) compleet met een 6 koppige blusploeg prio 1 de straat binnen die vervolgens allemaal ook nog even een huis binnenstormen omdat zij nou eenmaal ook gealarmeerd waren voor deze reanimatie. Wat ik dan niet begrijp is waarom deze brandweerwagen niet is gecanceld. Er waren immers al 2 ambulances en een rapid eenheid ter plaatse. Communiceren de 2 meldkamers van de ambulance en de brandweer dan helemaal niet of 1 van beide al ter plaatse is.

Ik vind het prima dat er politie of brandweer mee gestuurd word om een reanimatie op te starten maar ik vind het totaal geen toegevoegde waarde hebben om indien de ambulance(s) al ter plaatste is/zijn vrolijk prio 1 door te komen omdat ze nu eenmaal toch gealarmeerd zijn. Cancel dan de inzet en stuur ze onder dankzegging weer terug naar de kazerne om weer inzetbaar te zijn voor brandweertaken.

De reden waarom er in  sommige gebieden een first responder brandweer is ontstaan  zullen we nooit helemaal helder krijgen denk ik. Of dit nu komt omdat ambulances een te lange aanrijtijd hebben of omdat er rav's zijn die het wel ''makkelijk'' vinden. Feit blijft dat een first responder brandweer zich naar mijn mening alleen bezig dient te houden met een BLS reanimatie i.c.m. een AED. Allerlei verlangens om met ambu-ballonnen of zuurstof of andere ALS-zorg te gaan klussen lijken mij persoonlijk niet wenselijk voor first responders brandweer.

Zoals 024 al aangaf zijn FRB-mensen feitelijk niet meer medisch geschoold dan een willekeurige reanimatiehulpverlener en 3-8 reaniamties op jaarbasis hoeft je nog niet bekwamer te maken dan iemand die al 2 jaar niemand heeft gereanimeerd.

Ik vind het ook schokkend en de omgekeerde wereld om te lezen dat een tweede ambulance word afgemeld (die waarschijnlijk al 10 minuten met een A1 urgentie onderweg was) omdat er 2 ''professionele'' ketenpartners bereid zijn gevonden om tijdens het spoedvervoer van de patiënt
mee te rijden 1 om te masseren en 1 om de ander vast te houden?

Dat er zelfs een veiligheidsregio is waarbij een MOB-brandweer prio 1 de straat op word gestuurd om enkel en alleen een vacuümmatras te brengen vind ik echt om je dood voor te schamen. Doet me denken aan een situatie net over de grens waar de brandweer word gealarmeerd om een wervelplank te komen brengen voor de ambulance. Is toch niet uit te leggen bij een aanrijding: we waren op weg om een matrasje te brengen. Werkelijk absurd.

Dat ik dan op een vrije dag met mooi weer op de boulevard of in de omliggende straten een auto van de reddingsbrigade tegen kan komen die prio 1 onderweg is naar verkeersongevallen, diabeten,valpartijen en andere ambulance inzetten vind echt helemaal van de gekken. Ik dacht dat de strandwachten er waren om mensen uit het water te redden, vermiste kinderen weer bij hun ouders te bezorgen en eventueel op het strand eerste hulp te verlenen. Het is veel te ver doorgeslagen dat er 2 strandwachten in een auto mee rijden/ mee gestuurd worden op allerlei ambulancemeldingen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Als de politie, de brandweer en de ambulance zich nou eens ging richten op hun eigen primaire taken dan zou dit de kwaliteit zeker ten goede komen. Elkaar assisteren indien gewenst natuurlijk. Maar elkaar primaire taken over gaan nemen om zo het aantal inzetten en het daarbij horende budget veilig te kunnen stellen is wat mij betreft niet wenselijk.

Als we hier aan gaan beginnen moeten we ons misschien door de MKA maar eens laten koppelen bij alle OMS-meldingen van de brandweer. Er zijn immers situaties denkbaar waarbij de ambu eerder ter plaatse kan zijn dan de autospuit van de brandweer, beetje op de knopjes van de brandmeldcentrale drukken en misschien  als er echt brand is vast een blussing inzetten met een brandblusser die toch al in de ambulance aanwezig is. Misschien dan meteen maar kogelwerende vesten in de ambu en allebei een dienstwapen kunnen we ook voor door politiemeldkamer meerijden bij een gewapende overval. Deze laatste alinea uiteraard lezen met een sarcastische ondertoon   ;)).




Waarom rijd je tweezijdig aan als FR? Wij zitten altijd direct op hetzelfde kanaal als de ambu's trouwens.

Citaat van: Danny722 link=msg=1204465 date=1380147301
Wij rijden hier ook met een -en soms ivm tweezijdig aanrijden met twee- tankautospuit(en) mee op een reanimatie. Vaak wordt er vanuit de AC direct een multi-gespreksgroep toegekend, waar ook de ambulance in zit.

Wij (First Responder Brandweer Hollands Midden) worden door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden opgeleid op als FR uit te rukken. Dit omdat wij onder hun verantwoordelijkheid optreden. Wij worden getraind zuurstof toe te dienen, eventueel aangevuld met beademing.

Citaat van: -Joost- link=msg=1204635 date=1380217593
Zou een brandweerman mij kunnen uitleggen wat de training is die hij of zij ontvangt om zuurstof te kunnen c.q. mogen toedienen?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #143 Gepost op: 26 september 2013, 21:32:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1204666 date=1380223226
...

Wij (First Responder Brandweer Hollands Midden) worden door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden opgeleid op als FR uit te rukken. Dit omdat wij onder hun verantwoordelijkheid optreden. Wij worden getraind zuurstof toe te dienen, eventueel aangevuld met beademing.

Zie hier. Opgeleid door de RAV. Maar met DIA is dit uiteindelijk niet meer nodig...toch? Overigens werken jullie onder verantwoordelijkheid van de RAV (private partij met winstoogmerk)volgens jouw verhaal, dus de kosten worden ook verhaald bij de RAV?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #144 Gepost op: 26 september 2013, 21:54:23
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1204666 date=1380223226
Wij (First Responder Brandweer Hollands Midden) worden door Regionale Ambulance Dienst Hollands Midden opgeleid op als FR uit te rukken. Dit omdat wij onder hun verantwoordelijkheid optreden. Wij worden getraind zuurstof toe te dienen, eventueel aangevuld met beademing.

Beademen met een pocketmask met aansluiting voor zuurstof?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #145 Gepost op: 26 september 2013, 23:39:48
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1204666 date=1380223226
Ik mag zeggen dat de samenwerking tussen ambu en FR in HM goed en prettig is. Ook de nader berichten van ieder wordt door de ander gerespecteerd. Helaas is de politie in HM een uitzondering. Wij maken het geregeld mee dat de politie tot aan 10 minuten na het nader bericht "geen reanimatie" nog met toeters en bellen ter plaatse komen met gierende banden. Er komt een dag dat ze hier iemand doodrijden terwijl de reanimatie geen reanimatie blijkt te zijn en dit door ambu of FR wordt doorgegeven aan de GMK.

Ik heb die ervaring precies andersom met de brandweer. Hoe vaak je ook roept dat er geen brand is of geen vliegtuigcrash (meegemaakt!) toch komt het hele circus met prio 1 door. Is denk ik toch een stukje communicatie.

De CPA is over het algemeen karig met het delen van informatie ivm het medisch beroepsgeheim. Begrijpelijk maar daarom kan het zijn dat de centralist CPA in zijn GMS intikt "geen reanimatie" maar dit niet te zien is aan de politiezijde.

In Flevoland werkt alleen Almere met de brandweer bij reanimaties. Ik begrijp van de ambulancebroeders dat dit nog geen denderend succes is. Deels omdat de uitvoert niet optimaal is (6 brandweermannen, 2 agenten en 2 ambulances die zich in een kamertje over het slachtoffer ontfermen tot brandweerpersoneel dat aan ongevraagd aan knopjes gaat zitten). Men ziet liever of 4 man brandweer of 4 man politie maximaal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #146 Gepost op: 27 september 2013, 07:57:25
Wel apart die verschillen overal,hier gaan max 4 brandweer mensen rijden op reanimatie 2x ambulance, politie kom alleen als reanimatie op de openbare weg is. en volgens de ambulance dienst[koude kant] is het hier wel een succes[ja dat begrijp ik ;)]
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #147 Gepost op: 27 september 2013, 16:58:31
Ja nog steeds nodig met DIA, gewoon ivm de lange tijd die ambu's er over doen tp te komen. Wij kunnen binnen 4 á 7 minuten soms ter plaatse zijn, ambu's vanaf 10 maar soms tot 15 minuten.

De kosten zijn voor de brandweer.

Citaat van: RemRoof link=msg=1204668 date=1380223957
Zie hier. Opgeleid door de RAV. Maar met DIA is dit uiteindelijk niet meer nodig...toch? Overigens werken jullie onder verantwoordelijkheid van de RAV (private partij met winstoogmerk)volgens jouw verhaal, dus de kosten worden ook verhaald bij de RAV?

RemRoof

Ja we hebben 2 maskers. Eén voor alleen zuurstof toe te dienen en één om zuurstof te kunnen geven én te beademen. AED uiteraard compateble met plakkers van de RAD.

Citaat van: 024 link=msg=1204675 date=1380225263
Beademen met een pocketmask met aansluiting voor zuurstof?

Dat kan ik mij voorstellen door de slechte ervaringen die de brandweer heeft gehad met de politie. Bij een auto te water bv melden dat er niemand in de auto zit en de brandweer terug kan en dan blijkt er iemand onder de auto in de sloot te liggen. Of de brand is kan toch gevaar enz enz. Dus de brandweer rijdt hier bij een prio 1 melding (brand, ongeval, waterongeval enz) altijd prio 2 even door.

C2000 en de nieuwe meldkamers werden altijd voorgespiegeld als het ultieme in samenwerking bij de hulpdiensten. Die merk ik wel tussen Brandweer en Ambulance maar niet bij de politie. Hoe moeilijk kan het zijn dat een centralist in GMS of gewoon mondeling aan een politiemedewerker doorgeeft dat het geen reanimatie betreft of dat de brandweer al ter plaatse is!? Hier trekt de politie zich er in ieder geval niets van aan. Collega's die "te laat" waren voor de uitruk naar de reanimatie zien en horen de politie vele minuten na het nader bericht "niets aan de hand" nog met signalen door komen. Dat gaat een keer fout! Als bij de brw de meldkamer aangeeft dat de prio 1 er af mag doen we dat ook.
 

Citaat van: DiNozzo link=msg=1204694 date=1380231588
Ik heb die ervaring precies andersom met de brandweer. Hoe vaak je ook roept dat er geen brand is of geen vliegtuigcrash (meegemaakt!) toch komt het hele circus met prio 1 door. Is denk ik toch een stukje communicatie.

De CPA is over het algemeen karig met het delen van informatie ivm het medisch beroepsgeheim. Begrijpelijk maar daarom kan het zijn dat de centralist CPA in zijn GMS intikt "geen reanimatie" maar dit niet te zien is aan de politiezijde.

In Flevoland werkt alleen Almere met de brandweer bij reanimaties. Ik begrijp van de ambulancebroeders dat dit nog geen denderend succes is. Deels omdat de uitvoert niet optimaal is (6 brandweermannen, 2 agenten en 2 ambulances die zich in een kamertje over het slachtoffer ontfermen tot brandweerpersoneel dat aan ongevraagd aan knopjes gaat zitten). Men ziet liever of 4 man brandweer of 4 man politie maximaal.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #148 Gepost op: 27 september 2013, 17:16:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1204909 date=1380293911
Ja we hebben 2 maskers. Eén voor alleen zuurstof toe te dienen en één om zuurstof te kunnen geven én te beademen. AED uiteraard compateble met plakkers van de RAD.


Hoe ver strekt die borging? De arts verbonden aan de ambulancedienst van deze regio neemt de eindverantwoordelijkheid? Zeg maar dat de arts de brandweerman de opdracht heeft gegeven zuurstof toe te geven en te beademen?

Of blijft het bij een beetje gebabbel met wat vrijblijvende adviezen vanuit de ambulancedienst richting de brandweer en blijft het de eigen verantwoordelijkheid van de brandweerman?

Weten burgers ook waar ze terecht kunnen mocht blijken dat zuurstoftoediening de aanleiding is geweest van gevolgschade. Wie moeten ze voor het hekje slepen, de brandweer, de ambulancedienst, de MMA.

Waar kunnen de burgers terecht, bij de interne klachtenafhandeling van de RAV of moet de patient (familie) een tuchtklacht indienen tegen de MMA (als hij als arts de opdracht heeft gegeven aan brandweermannen om zuurstof te dienen en te beademen). De melding is primair gericht aan de ambulancedienst, zij geven de brandweer de opdracht ter plaatse te gaan en ze hebben de brandweer zuurstof-les gegeven om toe te passen tijdens een medische spoedsituatie.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #149 Gepost op: 27 september 2013, 17:18:12
Wij krijgen altijd netjes en meteen door of de ambu aanrijdend is en waarvandaan. Als de ambu ter plaatse is en meld geen reanimatie gaat direct alles eraf en gaan we retour. Vaak scheelt het echter zo weinig dat we vrijwel direct er al zijn maar als er tijd tussen zit wordt er wel degelijk gecommuniceerd en gaan wij retour als men ons niet nodig heeft.

Bij een ongevallen rijden we echter wel vaak iom AC prio 2 door om bijv. voertuig veilig te stellen (zijn toch al onderweg) op het moment dat dit op de snelweg is kan het natuurlijk zijn dat je omwille van veiligheid (vluchtstrook rijden) iom AC besloot toch prio 1 door te rijden.

Toevallig hadden we laatst een politieagent die met ons meereed (en zijn porto op het pol kanaal open had staan) De agenten ter plaatse gaven direct aan geen beknelling echter pas nadat na 2 min de ambu aangaf geen beknelling gaf de AC aan ons door prio eraf. Bij ons lijkt het er dus op dat de ambu en brw meldkamers wel direct communiceren echter de pol niet.