Nou heb ik me wel eens laten vertellen dat er binnen de brandweer een opleiding bestaat die breder gaat dan een stukje CPR en AED. Dat laatste is leuk voor je reguliere brandweerman, maar van een "firstresponder" die met blauwblauw aan komt scheuren bij een medische melding verwacht ik wel wat meer dan dat.
Ik rij zo nu en dan ook wel eens in een mooie oranje auto als firstresponder voor de RAV c.q. VR, dan rijden we naar aanzienlijk meer dan een reanimatie... Valpartijen, verkeersongelukken, hypo's/hyper's, cardiale zaken, noem het maar op. Dit in nauw overleg met de MKA en betrokken ambulancebemanning(en).
Dan verwacht ik dat ik met een (niet-medisch) professional te maken heeft die fatsoenlijk een ABCDE'tje kan draaien, daar ook naar kan handelen (op z'n tijd een mayotube erin schuiven bijvoorbeeld), fatsoenlijk kan overdragen richting de ALS zorg en daarbij ook kan ondersteunen. In feite kijken we dan dus naar het niveau van de HOC opleiding (opleiding voor SIGMA leden). Naast SIGMA leden zijn er ook vele BLS-hulpverleners, meestal medisch professionals in opleiding, binnen het particuliere domein die (op wisselend niveau) zijn opgeleid in dergelijke zaken.
Helaas is het gebruik van een Ambu ballon een verpleegtechnise handeling waar je elk jaar geschoold in moet blijven. Om elke brandweerman ALS op te leiden is ook niet simpel voor regio's
Ballonbeademing is geen voorbehouden handeling, of je het echter moet willen binnen het BLS domein is een andere vraag. Daar kan de hier aanwezige anesthesioloog je wel wat over vertellen.
Alle brandweermannen scholen in ALS? Laat me niet lachen...
Dat is wel wat meer dan in een ballonnetje knijpen, daar moet je meerdere jaren voor studeren...