Neergestoken agente is 'ongelofelijk sterk'
DEN HAAG - ‘Het is ongelofelijk hoe sterk ze is.’ Mike kan er nog steeds niet bij hoe vitaal zijn vriendin alweer oogt, nadat ze zaterdagochtend in de Naarderstraat in Den Haag is neergestoken. Ze deed daar gewoon haar werk, als agent. ‘Dat is haar lust en haar leven’, zegt moeder Diana.
Ze willen er geen camera's en microfoons bij, maar maandagmiddag vertelt de familie aan journalisten wel het hele verhaal. Zo wordt inmiddels steeds meer duidelijk wat er zich die bewuste nacht in het huis in de Haagse wijk Rustenburg-Oostbroek heeft afgespeeld.
Het is 3.30 uur in de nacht als in de Naarderstraat een politie-actie uit de hand loopt. Een man wordt in zijn huis door een agent neergeschoten, omdat hij weigert zijn mes te laten vallen. Maar hij weet nog de kamer uit te lopen en steekt in het voorbijgaan de agente in haar hals. De man overlijdt, de agente wordt naar het ziekenhuis gebracht.
Mike wordt rond 4.00 uur uit zijn bed gebeld. ‘Ik trek snel een broek aan en loop naar de voordeur. Daar zie ik politie staan. Dan stort je wereld in, ik wist gelijk genoeg.’
In het ziekenhuis wordt een CT-scan gemaakt. Pas als de uitslag daarvan bekend is, belt Mike zijn schoonouders op. ‘Ik wilde niet dat zij in dezelfde onzekerheid naar het ziekenhuis zouden komen als ik’, legt hij uit. ‘Het is hartverscheurend om je meisje daar te zien liggen, om haar zo veel pijn te zien lijden.’
Bij de politie
Al ruim tien jaar wil haar dochter niets liever dan bij de politie, weet moeder Diana. ‘Daar heeft ze nooit over getwijfeld’, vult vader Theo aan. ‘Ze is er altijd voor gegaan.’ In 2007 was het eindelijk zo ver. Ze komt eerst bij de politie in Wassenaar, maar wil uiteindelijk naar een bureau in een wat drukkere wijk. Als ze in april 2011 haar diploma haalt, wordt ze geplaatst bij bureau Zuiderpark. Ze zit er helemaal op haar plek.
Nu, ruim een jaar later, moet ze knokken voor haar leven. ‘Ze heeft keihard gevochten, ze was echt in levensgevaar’, vertelt Mike. Zijn vriendin is met een mes van bovenaf in de hals gestoken. Een belangrijk kruispunt van bloedvaten is geraakt, net als haar longen.
Aan het begin van de ochtend komen ook haar ouders aan in het ziekenhuis. ‘Ineens zien we dokters heen en weer rennen, dat was beangstigend’, herinnert Theo zich. ‘En ik zie hoe mijn eigen dochter met spoed naar de OK wordt gebracht.’
Vechten voor haar leven
In de OK worden de gaten in de longen hersteld. Daarna begint het lange wachten, met als hamvraag of haar lichaam het bloed zal opnemen dat is toegediend. ‘Vier liter’, weet Mike. ‘Ze had ontzettend veel verloren.’
Na de operatie wordt de agente in slaap gehouden. Pas de volgende ochtend laten ze haar langzaam ontwaken. ‘We hebben toen even vijf minuten met haar kunnen praten, dat was zo intensief dat ze meteen weer in slaap viel’, zegt Mike. ‘Maar voor ons was het heel positief, we konden met haar praten!’
Dan gaat het snel de goede kant op. ’s Middags kunnen ze een half uur met haar praten, ’s avonds zit ze op de rand van het bed, maakt grapjes en krijgt ze fysiotherapie. ‘De dokters staan versteld hoe ongelofelijk sterk ze is. En ons geluk kan niet meer op.’
Herinnering
Volgens Mike kan zijn vriendin zich het hele incident nog herinneren. ‘We hebben erover gepraat. Ze zei: “Mike, het was zo eng op straat. Ik was zo bang. Waarom nou ik?” Gelukkig is het geen groot zwart gat, maar ze zal er ook nog wel vaak mee worden geconfronteerd.’
‘Ze stelt de vraag: “Waarom ik?” Maar dat is echt pure pech’, zegt haar moeder. ‘Ze is er ook van overtuigd dat die avond in de Naarderstraat alles volgens het boekje is gegaan, daar bestaat geen twijfel over.’ ‘Ik wil ook dolgraag praten met de agent die heeft geschoten’, gaat haar vader verder. ‘Die jongen moet ondersteboven zijn.’
Van collega’s uit het hele land komen ondertussen steunbetuigingen binnen. ‘Dat is echt onvoorstelbaar, zeker omdat het zo’n grote organisatie is’, zegt vader Theo. ‘We willen iedereen bedanken voor de steunbetuigingen, dat is ontzettend fijn.’
De agente is inmiddels buiten levensgevaar en mocht maandagmiddag van de intensive care af.
Noot van de redactie: Op verzoek van de familie is de naam van de agente weggelaten.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/neergestoken-agente-ongelofelijk-sterk