bron;
www.knrm.nlScheveningen, 14 februari 2005
Vrachtschip Fritind lek voor havenmonding van Hoek van Holland
Maandagavond 14 februari gaf de kapitein van het vrachtschip Fritind door dat het schip snel water maakte. Het schip wat geladen was met maďs was onderweg van Rotterdam naar Averoy. De KNRM reddingboten van reddingstations Scheveningen en Hoek van Holland werden gealarmeerd. Als eerste was het schip de Tor Humbria ter plaatse en dit schip hield stand-by tot de reddingboten ter plaatse waren. Om ongeveer 22.00 uur was als eerste de reddingboot Christien van station Hoek van Holland aanwezig, die direct drie van de zes opvarenden van de Fritind aan boord nam. De Scheveningse reddingboot Jan van Engelenburg hield stand-by. Aan stuurboordkant van de Fritind, ter hoogte van het stuurhuis zaten twee driehoekige gaten waardoor het schip water maakte. Ook een helikopter van Schreinner, de Schreiner 14 werd gevraagd om assistentie te verlenen.
Ondertussen was het water zover gestegen dat het dek gelijk stond met het wateroppervlak.
Inmiddels was ook de RPA 16 van de gemeentelijke Havendienst vanuit Hoek van Holland ter plaatse. Vanaf de KNRM reddingboot de Jan van Engelenburg stapte twee opstappers over met een pomp om te proberen het waterpijl niet verder te later stijgen. Ook waren de sleepboten de Fairplay 23 en de Mont Helena vertokken en onderweg naar de Fritind. De helikopter werd gevraagd standbij te blijven op de Maasvlakte.
De Fritind is een 65 meter lang vrachtschip wat in 1978 bij de werf Foxhol in Nederland is gebouwd. Het schip is eigendom van de Kopervik Ship Management AS in Noorwegen en vaart onder de vlag van de Bahama’s.
Rond 23.00 uur leek de situatie door de extra pomp van de Jan van Engelenburg onder controle en nam de RPA 16 polshoogte om te kijken of de Tritind richting Rotterdam kon worden gesleept. In overleg met het Havencoördinatiecentrum werd besloten dat het schip naar de Calandkade in Europoort kon worden gesleept. Het duurde echter lang voordat er een contract werd gesloten om het schip binnen te slepen. Om kwart over twaalf verslechterde de situatie en werden de beide opstappers van de Jan van Engelenburg vanaf de Fritind gehaald. Nadat het contract tussen de rederij van de Fritind en de Fairplay Towage BV was gesloten bracht de sleepboot Fairplay 23 om kwart voor één de sleepverbinding tot stand. Hierna ging de sleep richting de Waterweg waar het om één uur arriveerde tussen de havenhoofden van Hoek van Holland. De reddingboot Christien bleef bij de sleep tot deze afmeerde aan de Callandkade in de Europoort en de Jan van Engelenburg keerde terug naar Scheveningen.
Zinkende coaster FRITIND bij Hoek van Holland blijft net behouden
Maandagavond 14 februari werden de KNRM reddingstations Hoek van Holland en Scheveningen gealarmeerd voor een coaster met ernstige problemen. Het betrof de 66 meter lange coaster FRITIND die 8 mijl west van Hoek van Holland gaten in de romp had ter hoogte van de machinekamer en water maakte. De Hoekse KNRM reddingboot Christien die om 22.05 uur ter plaatse was heeft onmiddellijk drie matrozen aan boord genomen. Nadat de sleepboot had vastgemaakt en de situatie niet verslechterde is de coaster het Calandkanaal binnengesleept waar de drie matrozen weer aan boord van de Fritind werden gezet. Het schip meerde rond 03.00 uur behouden aan.
Maandagavond 14 februari werden de KNRM reddingstations van Hoek van Holland en Scheveningen om 21.40 uur gealarmeerd voor een coaster met ernstige problemen. In eerste instantie liet het zich ernstig aanzien en de kapitein was bezorgd dat de coaster Fritind zou zinken daar het twee gaten in romp ter hoogte van de machinekamer had. Op zee een Noordwestenwind kracht 6 tot 7 en golven van 3 tot 4 meter die doorstonden van eerdere stormen was ook geen geruststellende gedachte voor de coaster en haar bemanning. De Fritind vaart onder de vlag van de Bahama's en heeft een Noorse eigenaar.
De Hoekse KNRM reddingboot Christien lag om 22.05 langszij de coaster en had om 22.08 drie Russische matrozen overgenomen. De coaster had inderdaad twee driehoekige gaten ter hoogte van de machinekamer aan stuurboord. Hierdoor was een van de brandstoftanks beschadigd en kon er door de golfslag van drie meter water in het schip komen. De coaster had dan ook een slagzij van 3 °tot 5° over bakboord. De Scheveningse reddingboot Jan van Engelenburg heeft om 22.10 uur twee redders met een pomp overgezet om te helpen. Na een korte tijd werd duidelijk dat er geen gevaar was voor onmiddellijk zinken en de situatie redelijk stabiel bleef.
Inmiddels waren er twee sleepboten gearriveerd, evenals een vaartuig van de politie en havendienst. Ondertussen was duidelijk geworden dat er geen water meer binnenkwam en de slagzij niet erger werd. Echter pas om 23.30 uur werd aan de sleper Fairplay 23 toestemming verleend om de coaster op sleep te nemen. Om 00.10 uur heeft de reddingboot Jan van Engelenburg zijn bemanning weer teruggenomen aan boord en is stand-by gebleven tot de sleper met coaster binnen de pieren was. Eenmaal veilig in het Calandkanaal heeft de Hoekse reddingboot Christien de drie Russische matrozen terug gezet op de coaster en de pomp weer mee retour genomen. Voor de reddingbootbemanningen eindigde deze nacht om 02.00 uur, voor de coaster en sleper een uurtje later, Alles behouden aan wal.