reddingsboot inzetverslagen 2005

Auteur Topic: reddingsboot inzetverslagen 2005  (gelezen 43068 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #100 Gepost op: 31 mei 2005, 14:33:01
Zo je had wel even een bakkie bij ons kunnen komen doen je was er nu toch bijna. Ik hoord dat de Hellegat er ook uit ging voor een bootje dat vast zat in het Spijkerboor(brabantse biesbosch).
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #101 Gepost op: 1 juni 2005, 09:27:48
Dat bakkie houden we nog tegoed. Het maakt de Hellegat niet uit waar ze naartoe gaan, als er maar betaald wordt. De zeilrace is dat aankomend weekend?

Groeten Mark. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #102 Gepost op: 1 juni 2005, 10:06:02
yep aankomend weekend, 's ochtend gaan we via de Oude maas, Spui, Haringvliet naar Stellendam. We liggen dan 's avond in Stellendam, en gaan dan zondag weer via terug via de Haringvliet brug.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #103 Gepost op: 2 juni 2005, 12:50:43
Zo, ik was een beetje druk en heb de verslag legging wat laten versloffen, maar hier is weer wat "huisvlijt":


do 5 mei
IN HET ZICHT VAN DE HAVEN
In de namiddag (16.04 uur) bij terugkomst van een vrij rustige bewakingsdag trof de Seeker een vastgelopen zeilboot aan bij de ingang van de Aanloophaven. Zonder verdere  problemen trok de Seeker de zeilboot naar de vaargeul.



Deze foto's zijn gemaakt met mijn Nokia 5410, spatwaterdicht en shockproof, wel zo handig op het water. De tijd en datum staat meteen bij de foto, dus weet je achteraf precies wanneer het ook al weer was.

de volgende:

wo 7 mei LEK GESLAGEN

0m 13.30 kwam bij HOGE een telefonische melding dat een motorboot met één persoon aan boord door een defect aan de stuurinrichtng op de stenen van het eiland Huizer Hoef was lek gevaren. Door een gat in de boeg stroomde het water binnen. Ons advies om de boot op de ondiepte te zetten in het eiland werd opgevolgd. Enkele minuten na de melding waren de Cobra van Jachtservice Huizen en de Seeker van HOGE ter plaatse. Terwijl de schipper van de Cobra -Menno Ledel- het gat in de romp dichtte met een stuk van de flonder en één van z'n sokken bracht de Seeker de pomp in stelling.

Met de Seeker pompend  langszij en de cobra slepend ervoor voeren we naar de haven van Huizen waar de kraan al klaar stond op het lekke scheepje in de singels te hangen. De eigenaar had het bootje in goed vertrouwen, als zijnde in goede staat gekocht, maar de romp bleek op diverse plaatsen bijna doorgeroest.

Ook de reddingsbrigade Blaricum kwam nog even kijken of ze konden assisteren, maar dit bleek niet nodig.  De RB Blaricum wil graag op de hoogte zijn van alles wat er op het Gooi- en Eemmeer gebeurt en luistert dus mee met op kanaal 16 van de marifoon om te horen wat wij te melden hebben. Zo zijn wij altijd verzekerd van assistentie indien nodig.



Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #104 Gepost op: 2 juni 2005, 12:58:58
do 19 mei Hé, die kenden we nog...

Een dag de tijd voor een hulpverlening. Want nadat de Jacoma al eerder vastgevaren met motorpech bij het Muiderzand lag (zie za 19 maart). Jachtservice Huizen had toen de motor weer draaiend gekregen en z'n telefoonnummer achter gelaten voor het geval dat. Nu belden ze met het verhaal dat nu de keerkoppeling in gruzelementen en lag en ze het schip in de Haarlemmer Ringvaart bij Lisse, afgemeerd hadden.

In Haarlem was wel een werf die de zaak weer kon fixen, dus of we de sleep even wilden verzorgen.

Dat was wel een goede oefening, door Haarlem met al z'n smalle bruggetjes een schip van 16 meter!


Op de heenweg kwam De Seeker even voorbij lissebroek een omgeslagen kano tegen, de  kanovaarder was te water geraakt.  Snel werd de drenkeling en de mooie, zelfgemaakte kano aan boord genomen en  naar de wal gebracht. We hebben de ouders van de jongen gebeld die droge kleren kwamen brengen.






Op de terugweg met de Jacoma op sleep kwamen we hem weer tegen:




Wat foto's van de sleep in Haarlem:



Er komt nog meer, maar nu even niet ik ga even weer aan het werk. :(  ;D

Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #105 Gepost op: 2 juni 2005, 18:39:23
vanwaar dat jullie helemaal daar heen varen? daar zijn sleepboten toch voor? ??? misschien is de algemene nederlandse waterwacht wat voor die mensen (ANWB op het water zeg maar)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #106 Gepost op: 3 juni 2005, 00:09:06
Hier nog wat verslagen van ons iets minder recent.

Persoon te water

WILLEMSDORP - 23 april 2005
Wind: NO 2

Tijdens de introductiecursus nieuwe bemanningsleden werd waargenomen dat er een vrouw in het water viel tijdens het wisselen van roeiers in een zee-werry. We zijn er direct naar toe gevaren en lieten een nieuw bemanningslid samen met een ervaren bemanninglid te water voor een redding. De vrouw werd in de boot genomen en afgevoerd naar een motorjacht dat daarbij in de buurt lag. Daarna werd de introductie voortgezet. Voor veel nieuwe bemanningsleden was dit de eerste echt redding.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #107 Gepost op: 3 juni 2005, 00:09:28
3x Scheepsrecht op Bevrijdingsdag 050505

WILLEMSDORP - 5 mei 2005
Wind: NW 4

Op de post werd via Mar. 16 een melding ontvangen van een schipper die zijn hond vermiste. Omdat we reeds de post bezet hadden vanwege het evenement in Zwijndrecht kon de DRB 19 direct uitvaren. Op Mar.16 is contact gezocht met het zeilschip Brigant del Mar. Daarna hebben we ons ingemeld bij het Kustwachtcentrum (KWC). We hebben gezocht op de opgegeven locatie, HD 39, en tevens op de Sassenplaat gekeken, waar wij de hond zagen lopen. Daar werd de opstapper afgezet die de hond is gaan halen. De hond werd herenigd met zijn baasje, welke zeer emotioneel reageerde. Na ontvangst van een donatie zijn we teruggekeerd naar de post. Terug op de post werden we opgeroepen door het KWC voor een motorjacht in problemen. Op verzoek van het KWC zochten we telefonisch contact, waarna we de gegevens kregen. Het betrof een motorjacht op de Nieuwe Merwede ter hoogte van Km. Raai 981. Aldaar hebben we contact gemaakt via een sleepverbinding en het jachtje opgebracht naar Lage Zwaluwe. De eigenaar had zojuist het schip gekocht en was al snel in problemen geraakt. Hij belde met de mobiele telefoon 112, die doorschakelde naar het KWC. Omdat wij reeds contact hadden met het KWC via Mar. 16 konden wij weer snel ingezet worden. Terwijl we dit verslag maken zien we een scheepje met motorstoring ter hoogte van Strijensas. We zijn wederom direct uitgevaren en hebben ons ingemeld op Mar. 40. Ter plaatse hebben we een probleem met de brandstoftoevoer verholpen, waarna ieder zijn weg is gegaan. Drie geslaagde acties en 3x binnen 3 minuten ter plaatse.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 3 juni 2005, 09:31:54
vanwaar dat jullie helemaal daar heen varen? daar zijn sleepboten toch voor? ??? misschien is de algemene nederlandse waterwacht wat voor die mensen (ANWB op het water zeg maar)

Kijk eens bv op de site van de KNRM, 99 % van de inzetten van de reddingsdiensten, (KNRM, brandweer reddingsbrigades, HOGE) bestaat uit werk wat eigenlijk door een berger gedaan zou moeten worden. Om eerder te zijn dan de berger zijn sommige schippers zelfs bereid om over een strekdam proberen te varen.

Hier is de Cobra ( de RIB voor de Jacoma) als berger aktief. Maar de brandweer stelt zich officieel op het standpunt dat iedere vastgevaren en met motorpech liggende schuit een prio één melding is. Daardoor mogen de reddingsbrigades met 80 km per uur naar een vastgelopen motorboot. De Cobra heeft daar enkele dagen geleden toen hij samen met Blaricum naar een boot met motorpech onderweg was een bekeuring van 190 euro voor gehad in het kader van een "ontmoedigingsbeleid". Op de vraag waarom de reddingsbrigades wel snel naar zijn werk mochten varen antwoordden de dienders dat de reddingsbrigade ontheffing snelvaren heeft. Uiteraard is dat laatste onzin.

Wij steunen de cobra wel en als ie een klus heeft waarbij assistentie nodig is helpen wij hem van harte, en als er een sleep gedaan moet worden door motorpech ofzo en wij zijn er als eerste, mag de Cobra die van ons over nemen, kunnen wij weer redden. De reddingsbrigades hier slepen zelfs een boot met een lege accu naar de haven. (waar de Cobra dan alsnog heen moet gebeld door de havenmeester  ;D). De Cobra repareert meestal de boel (net zoals vistuig) en dan gaat de schuit op eigen kracht weer verder. Eigenlijk is dat voor alle partijen beter, maar er is wel weer een nadeel: de redders komen dan niet in de krant.
 
Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #109 Gepost op: 3 juni 2005, 09:38:29
okej dan snap ik em ;D, de Cobra is dat die Rib met dat stuurhuis der op, die zo ontiegelijk hard gaat, hij vaart altijd bij Hindeloopen daar in de buurt, tenminste vorig jaar heb ik em daar gezien
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !