Zoals sommige van jullie weten ben ik met de boot op vakantie geweest!
Toen wij in Enkhuizen lagen en het weer neit zo heel erg best was, heb ik mijn scanner gepakt en binnen een paar minuten kwam er een mayday op 8 mijl ten westen van Lemmer! Duitse mensen, geen goede positie, al met al een moeilijk gedoe!, man begon met praten, station lemmer werd geallermeerd!, even later kwam de vrouw aan het woord, totaal in paniek, wir suchen hilfe, en ze zei steeds maar we varen onder nederlandse vlag, op een gegeven moment kregen ze een positie 4 mijl ten westen van enkhuizen, wij lagen in de zelfde haven (compagnieshaven) als de KNRM boten Watersport KNMV en Rien Verloop! binnen twee minuten stond ik dan ook naast de reddingboot en de eerste opstapper was er al!!!!! de tent ging open, de kabels los, toen de tweede kwam werden de motoren gestart
en richting benzinepomp gevaren om de rest van de bemmaning op te wachten!
nog niet aangekleed maar varen maar
De Rien Verloop ging er toen al pijlsnel vandoor met twee bemanningsleden!
Nadat ze compleet waren werd de haven uitgevaren en koers gezet richting het jacht in problemen!
besloten werd om eerst de vrouw en kinderen aan wal te zetten in de haven om later de man met de boot op te halen! De Rien Verloop werd intussen doorgestuurd naar een scoutinggroep die een boot waren verloren!
Ook die wisten hun positie niet en de oude reddingboot (ex klaas bruinsma en mabel wisse smit) Neeltje Jacoba die ook daar in de haven ligt pijlde het schip snel uit en melde dat op de marifoon!
De watersport was intussen terug met de vrouw
en kinderen en al snel kwamen ze ook terug met de boot en man (+hond)!
Al met al was de druiligere regenachtige dag voor mij toch nog een beetje spannend geworden
En natuurlijk:
gebruik deze fotos niet zonder mijn toestemming AUB
mijn bewondering voor de bemanning van de Rien verloop en de KNMV watersport (en ook voor de kapitein van de neeltje jacoba die met zijn oude schip nog bewees dat nieuwer niet altijd beter is)