Stellendam 13 augustus 2005
Acties KNRM Stellendam.
Op donderdag 11,vrijdag 12 en zaterdag 13 augustus heeft de kustwachtpost Ouddorp weer meerdere malen de bemanningen van de Stellendamse reddingboten moeten alarmeren. Ook de Ouddorpse reddingsbrigade heeft bij één van deze acties haar diensten bewezen.
Het begon op donderdag om 13.00 uur, toen de “Prinses Margriet” werd gealarmeerd voor de acht meter lange motorkruiser “Zeewolf”, thuishaven Scheveningen en onderweg naar Colijnsplaat met 1 persoon aan boord. Het scheepje was hoog en droog op de Ooster terecht gekomen. De reddingboot, die er niet langszij kon komen, is er zo dicht mogelijk naar toe gevaren, heeft twee opstappers over boord gezet, die lopend met de tros er heen zijn gegaan. Vastgemaakt en het bootje van de droogte af getrokken. De “Zeewolf” kon zijn weg weer vervolgen. Bij het heen en weer manoeuvreren is een tros in één van de jet motoren van de “Prinses Margriet” terecht gekomen, waardoor de reddingboot maar van één motor gebruik kon maken. Na overleg met de wal werd besloten direct door te varen naar de werf in Maassluis. Aan de reddingsbrigade werd gevraagd de bemanning gedeeltelijk van boord te halen, waardoor de “Christien”, de reserveboot van de KNRM, bemand zou kunnen worden. Deze boot ligt nog steeds op het station Stellendam. Dit station is daardoor inzetbaar gebleven. De bemanning was 16.30 uur weer op station en de “Prinses Margriet” was 17.30 bij de werf in Maassluis.
De “Christien” werd even later al opgepiept. Om 17.15 alarmeerde de kustwacht de bemanning voor de TH 25 “Pieternella Johanna”, een eurokotter uit Tholen. Dit schip had te kampen met motorpech en werd binnengesleept door de TH 10 “Dirkje”.Onderweg naar Stellendam was de tros al een paar keer gebroken en men was bang dat het in het Goereese Gat weer zou gebeuren. Daarom werd aan de reddingboot gevraagd de sleep te begeleiden. Dat begeleiden was net begonnen toen inderdaad de tros weer brak. De “Christien” nam daarop de TH 25 zelf op sleeptouw en bracht deze naar Stellendam en meerde het vaartuig af in de buitenhaven.
Terwijl deze actie nog niet klaar was kwam de alarmering alweer voor de volgende klus. Het vissersvaartuig werd daarom snel afgemeerd en de “Christien” vertrok direct weer naar zee. Het was nu voor de “TenTen” een 14 meter lang kajuitjacht, met 1 persoon aan boord komende van Griekenland en onderweg naar Hindeloopen. De uit Wuppertal afkomstige opvarende bracht het scheepje voor de eigenaar van Griekenland naar Hindeloopen. De wind was helemaal weggevallen, zodat hij niet meer kon zeilen en hij kreeg motorpech, zodat hij ook niet op de motor verder kon. De boot op sleeptouw genomen en naar Stellendam gebracht. Even na 24.00 uur was de “Christien” weer paraat aan de reddingbootsteiger in de buitenhaven van Stellendam.
De kustwacht piepte de bemanning van de “Christien” weer op de volgende dag, vrijdag 12 augustus om 13.30 uur, nu voor een 14 meter lang kajuitjacht met thuishaven Wemeldinge, van een Belgische eigenaar uit Deurne. Het scheepje was met twee opvarenden onderweg van Denemarken naar Wemeldinge. Na een flinke onweersbui kreeg de reddingboot het verzoek te gaan kijken naar een jacht, waar de bliksem was ingeslagen, waardoor alle elektronica was uitgevallen. Er was alarm geslagen met een mobiele telefoon naar het Kustwachtcentrum. De positie was onduidelijk. De laatst bekende positie was tussen de Ooster en de Steile Hoek boei. Na enig zoeken en het aanklampen van verschillende jachten werd “de Carina” aangetroffen bij BG 2. Een opstapper overgezet om de situatie op te nemen. Het bleek dat ze wel geschrokken waren, maar de situatie onder controle hadden. Alle elektrische apparatuur was uitgevallen, zodat ze niets meer konden bedienen. Ze wilden op de zeilen richting Neeltje Jans en vroegen wel hulp bij het aanlopen van de haven aldaar. De bemanning van de reddingboot vroeg derhalve aan de kustwacht de “Koopmansdank”, de reddingboot van Burghsluis, te alarmeren, zodat die het karwei af zou kunnen maken. Die reddingboot was ongeveer 14.15 uur ter plaatse en zette een opstapper over, waardoor de man van de “Christien” weer terug kon en deze reddingboot kon terugkeren naar haar eigen station.
Groeten Mark.