0703306 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703033 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Gooi en Vechtstreek
0703025 13:46:48 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)
0703306 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Naarden (Reddingsbrigade)
0703033 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Gooi en Vechtstreek
0703025 13:46:12 16-09-05 GROUP HV 3 IJMEER MUID GEEN SPOED BRW Huizen (Reddingsbrigade)
Om 13.43 dus hoorde ik hoe over kanaal 16 een melding gedaan werd over een Bavaria 35 voet die aan lager wal geraakt was bij het eiland 't Hoofd op het IJmeer. De kustwacht gebeld of wij erheen moesten en na een "ga maar" alarm gemaakt. Omdat ik de boot met vooruitziendeblik 's morgens al klaar gemaakt had (op/leeggepomt, sloten eraf, konden we ons al 6 minuten later onderweg melden naar de zeilboot.
Omdat het slecht weer was en wij niet wisten of er wel gevaren kon worden met ons bootje op het IJmeer hebben wij ons van de assistentie verzekerd via 16 van de Johanna Smit, welke onder vrijwel alle omstandigheden kan varen. Om 1459 konden we ons toch ter plaatse melden, bij idd een op de ondiepte stuiterend jacht met 4 opvarenden. Het bleken goede bekenden: De importeur van de Bavaria's welke gelegen is in de jachthaven Marina Muiderzand, die met een paar potentiele kopers "een klein stuurfoutje gemaakt had bij het laveren". Ondertussen kwam ook de Gooijer langszij en de Johanna Smit stoomde inmiddels ook op. De Seeker kon met moeite een verbinding overbrengen en toen die er was moest nog tegen de wind in gedraaid worden. Op laatst lukte dat en konden we gaan trekken. Normaal leggen we een zeilboot "op één wang" door aan de fokkeschoot te trekken, maar dat hoefde niet. Door zoals de Gooijer het noemde "stevige windje"

en de ondiepte werd het schip op het kale tuig al op 20% slagzij gelegd waardoor het bij elke golf even een beetje opgetild werd en beetje bij beetje richting de vaargeul konden trekken.
De Brandweerboot van Bunschoten -dapper ploeterend vanaf het Eemmeer- was inmiddels al tot de Huizer Haven gekomen, maar de assistentie van deze dappere jongens was niet meer nodig, dus konden ze het hele eind weer terug. Tja, als je het snel zegt klinkt IJmeer net als Eemmeer

. Ik heb de kustwacht er nog op geattendeerd maar kreeg als antwoorde dat dat de "schipper z'n eigen verantwoording is en dat is natuurlijk ook zo.
Om 14. 10 waren we met de sleep weer voor de haven waar de boot nu weer op een koper ligt te wachten.
Zo, nu ga ik droge sokken aantrekken.
Henk