reddingsboot inzetverslagen 2005

Auteur Topic: reddingsboot inzetverslagen 2005  (gelezen 43457 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 15 februari 2005, 11:49:03
Hier vind je tussen alle branden en aanrijdingen de inzetverslagen van de waterhulpverlening door KNRM, en andere reddingsdiensten.


Henk




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2005, 12:25:02
maandag 14 februari even voor half acht kwamen bij de kustwacht verschillende meldingen binnen over een rode vuurpijl. Vanuit Edam werd een duidelijke richting gerapporteerd: Zuid. Ook vanaf Monnickendam werd  gepijld: "richting 't water"  :D.

Om  19.43 voeren De Frans Verkade en de Hendrik Jacob uit om de Gouwzee en Kuil van Marken af te zoeken. Toen ook door de KNRM'rs het voornemen werd geuit het IJ af te zoeken omdat dat ook zuid van Edam ligt en gezien het goede zicht op dat moment de afstand tot de vuurpijl en de spotter wel 20 mijl kan bedragen werd door HOGE aangeboden voor dat gebied de reddingsboot Seeker in te zetten. Door de KNRM werd gevraagd een zoekslag van de Hollandse Brug tussen Muiderberg en Almere via het zuiden van het eiland Pampus naar ingang van het IJ te maken. De seeker voer om 20.45 uur uit en was om 20.52 in het zoekgebied aangekomen. De nachtkijker was in het begin goed te gebruiken, maar gaandeweg werd het weer slechter en sneeuwbuien, hagel en een sterke wind bemoeilijkten het zoeken. Toch viel op dat de nachtkijker gebruikt kon blijven worden terwijl je met een zoeklicht alleen de sneeuw verlicht en niets meer ziet. Om 22.15 was het IJ en de omgeving van IJburg afgezocht, niets verontrustend gevonden en meldde de Seeker zich in overleg met de "Frans" weer uit het zoekgebied. We hebben weer wat ervaring opgedaan. Bij het aanroepen van de reddingsboten van de KNRM is het handig als je het kanaal erbij vermeldt waar je op staat. Meerdere marifoonkanalen worden namelijk tegelijk afgeluisterd en niet duidelijk wordt daarbij of je op 67, 16 of 00 roept.

Bij het uitmelden (22.30) gaf de kustwacht aan druk te zijn met een hulpverlening aan een coaster voor Scheveningen, dus wij hebben telefonisch contact gezocht.

Niet alleen moe en voldaan maar ook wel een beetje koud waren we om 22.35 weer uitrukgereed.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2005, 12:26:46
waar blijft het verslag dan van afgelopen nacht van de zinkende boot bij HvH  ;D ;)


Dat was die coaster, ben ik niet bij geweest maar die had twee gaten in z'n romp, misschien komt het verslag hier nog te staan...


Henk


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2005, 12:44:20
bron; www.knrm.nl

Scheveningen, 14 februari 2005
Vrachtschip Fritind lek voor havenmonding van Hoek van Holland


Maandagavond 14 februari gaf de kapitein van het vrachtschip Fritind door dat het schip snel water maakte. Het schip wat geladen was met maďs was onderweg van Rotterdam naar Averoy. De KNRM reddingboten van reddingstations Scheveningen en Hoek van Holland werden gealarmeerd. Als eerste was het schip de Tor Humbria ter plaatse en dit schip hield stand-by tot de reddingboten ter plaatse waren. Om ongeveer 22.00 uur was als eerste de reddingboot Christien van station Hoek van Holland aanwezig, die direct drie van de zes opvarenden van de Fritind aan boord nam.  De Scheveningse reddingboot Jan van Engelenburg hield stand-by. Aan stuurboordkant van de Fritind, ter hoogte van het stuurhuis zaten twee driehoekige gaten waardoor het schip water maakte. Ook een helikopter van Schreinner, de Schreiner 14 werd gevraagd om assistentie te verlenen.
Ondertussen was het water zover gestegen dat het dek gelijk stond met het wateroppervlak.
Inmiddels was ook de RPA 16 van de gemeentelijke Havendienst vanuit Hoek van Holland ter plaatse. Vanaf de KNRM reddingboot de Jan van Engelenburg stapte twee opstappers over met een pomp om te proberen het waterpijl niet verder te later stijgen. Ook waren de sleepboten de Fairplay 23 en de Mont Helena vertokken en onderweg naar de Fritind. De helikopter werd gevraagd standbij te blijven op de Maasvlakte.
De Fritind is een 65 meter lang vrachtschip wat in 1978 bij de werf Foxhol in Nederland is gebouwd. Het schip is eigendom van de Kopervik Ship Management AS in Noorwegen en vaart onder de vlag van de Bahama’s.
Rond 23.00 uur leek de situatie door de extra pomp van de Jan van Engelenburg onder controle en nam de RPA 16 polshoogte om te kijken of de Tritind richting Rotterdam kon worden gesleept.  In overleg met het Havencoördinatiecentrum werd besloten dat het schip naar de Calandkade in Europoort kon worden gesleept. Het duurde echter lang voordat er een contract werd gesloten om het schip binnen te slepen. Om kwart over twaalf verslechterde de situatie en werden de beide opstappers van de Jan van Engelenburg vanaf de Fritind  gehaald. Nadat het contract tussen de rederij van de Fritind en de Fairplay Towage BV was gesloten bracht de sleepboot Fairplay 23 om kwart voor één de sleepverbinding tot stand. Hierna ging de sleep richting de Waterweg waar het om één uur arriveerde tussen de havenhoofden van Hoek van Holland. De reddingboot Christien bleef bij de sleep tot deze afmeerde aan de Callandkade in de Europoort en de Jan van Engelenburg keerde terug naar Scheveningen.




Zinkende coaster FRITIND bij Hoek van Holland blijft net behouden

  
  


Maandagavond 14 februari werden de KNRM reddingstations Hoek van Holland en Scheveningen gealarmeerd voor een coaster met ernstige problemen. Het betrof de 66 meter lange coaster FRITIND die 8 mijl west van Hoek van Holland gaten in de romp had ter hoogte van de machinekamer en water maakte. De Hoekse KNRM reddingboot Christien die om 22.05 uur ter plaatse was heeft onmiddellijk drie matrozen aan boord genomen. Nadat de sleepboot had vastgemaakt en de situatie niet verslechterde is de coaster het Calandkanaal binnengesleept waar de drie matrozen weer aan boord van de Fritind werden gezet. Het schip meerde rond 03.00 uur behouden aan.

 

Maandagavond 14 februari werden de KNRM reddingstations van Hoek van Holland en Scheveningen om 21.40 uur gealarmeerd voor een coaster met ernstige problemen. In eerste instantie liet het zich ernstig aanzien en de kapitein was bezorgd dat de coaster Fritind zou zinken daar het twee gaten in romp ter hoogte van de machinekamer had. Op zee een Noordwestenwind kracht 6 tot 7 en golven van 3 tot 4 meter die doorstonden van eerdere stormen was ook geen geruststellende gedachte voor de coaster en haar bemanning. De Fritind vaart onder de vlag van de Bahama's en heeft een Noorse eigenaar.

 

De Hoekse KNRM reddingboot Christien lag om 22.05 langszij de coaster en had om 22.08 drie Russische matrozen overgenomen. De coaster had inderdaad twee driehoekige gaten ter hoogte van de machinekamer aan stuurboord. Hierdoor was een van de brandstoftanks beschadigd en kon er door de golfslag van drie meter water in het schip komen. De coaster had dan ook een slagzij van 3 °tot 5° over bakboord. De Scheveningse reddingboot Jan van Engelenburg heeft om 22.10 uur twee redders met een pomp overgezet om te helpen. Na een korte tijd werd duidelijk dat er geen gevaar was voor onmiddellijk zinken en de situatie redelijk stabiel bleef.

 

Inmiddels waren er twee sleepboten gearriveerd, evenals een vaartuig van de politie en havendienst. Ondertussen was duidelijk geworden dat er geen water meer binnenkwam en de slagzij niet erger werd. Echter pas om 23.30 uur werd aan de sleper Fairplay 23 toestemming verleend om de coaster op sleep te nemen. Om 00.10 uur heeft de reddingboot Jan van Engelenburg zijn bemanning weer teruggenomen aan boord en is stand-by gebleven tot de sleper met coaster binnen de pieren was. Eenmaal veilig in het Calandkanaal heeft de Hoekse reddingboot Christien de drie Russische matrozen terug gezet op de coaster en de pomp weer mee retour genomen. Voor de reddingbootbemanningen eindigde deze nacht om 02.00 uur, voor de coaster en sleper een uurtje later, Alles behouden aan wal.

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2005, 16:35:22
Hier onder alle verslagen van Reddings Brigade Dordrecht van de maand januari


Melding motorjacht in de brand

AMEIDE – 22 januari 2005
Wind: ZW 4   

Om ongeveer 14:00 uur heeft de schipper van dienst een telefonische melding ontvangen van iemand die meldde dat er een motorjacht in de brand zou liggen ter hoogte van Ameide op de Lek. Er zou zelfs sprake zijn dat er iemand met brandwonden aan boord zou zijn. Onderweg aanvarend richting incident ingemeld bij de GMC voor meer informatie. Deze meldde dat het slachtoffer inmiddels al afgevoerd was en de P 27 ter plaatse is. Op dit bericht Rijkswaterstaat nog in kennis gesteld en teruggekeerd naar de post. Om 14.30 uur terug op de post.

Brand op sleepboot

WILLEMSDORP – 31 januari 2005
Wind: W 5   

Om 18.15 uur gealarmeerd door de GMC met de mededeling dat er een sleepboot in brand zou liggen kruising Hollandsch Diep met de Dordtsche Kil.  Om 18.32 uur is de “DRB 19” vertrokken. Er was niets bekend over gewonden. Bij aankomst van de “DRB 19” was de RWS 18 net ter plaatse. De bemanning van de sleepboot “Zuidpool”, gekoppeld als achterboot aan het transport van de zuiger “Zeeland II”, heeft de brand in de machinekamer zelf onder controle gekregen met behulp van blussers en de dekwas. De blusboot “Zuid-Holland” is nog ter plaatse gekomen voor na-controle. Om 19:15 is de DRB 19 weer teruggekeerd naar de post

Roeiboot omgeslagen

DORDRECHT – 30 januari 2005
Wind: Z 3

Om 10.38 uur gealarmeerd door de GMC met de melding dat er een roeiboot omgeslagen zou zijn voor het Groothoofd. Omdat er verder niets bekend was is er door de GMC groot alarm geslagen. Tijdens het inmelden vanaf post Wantij meldde de Regionale Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat dat het ging om een oud roeibootje, wat gezien de staat waarin het verkeerde, al enkele dagen onbeheerd in het water moest drijven. De “DRB 39” hoefde niet uit te rukken en de gealarmeerde bemanningsleden konden onverrichte zaken huiswaarts keren. Ook de brandweer rukte meteen in na deze melding.

Jachtje met motorstoring bij Moerdijk

Monding Haven Moerdijk - 12 januari 2005
Wind: W 5

Rond 17.00 uur werd de Dordtse Reddings Brigade gealarmeerd door de Gemeenschappelijke Meld Centrale. Deze had van het Kustwachtcentrum in Den Helder een melding gekregen dat er op het Hollands Diep, ter hoogte van de haven Moerdijk, een jacht met motorstoring lag. De DRB 19 van de Dordtse Reddings Brigade was snel ter plaatse. Zij troffen een Beenhakkervletje aan met motorstoring. Aan boord waren twee personen. Het bootje is op sleeptouw genomen door de DRB 19 en afgemeerd voor de sluis bij de Roode Vaart. De P 34 en RWS 17 kwamen ook nog ter plaatse maar hoefden geen werkzaamheden te verrichten.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2005, 16:52:33
Nou Vistuig, druk, druk, druk!

Henk


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2005, 16:53:49
Hier onder alle verslagen van Reddings Brigade Dordrecht van de maand januari


Melding motorjacht in de brand

AMEIDE – 22 januari 2005
Wind: ZW 4   

Om ongeveer 14:00 uur heeft de schipper van dienst een telefonische melding ontvangen van iemand die meldde dat er een motorjacht in de brand zou liggen ter hoogte van Ameide op de Lek. Er zou zelfs sprake zijn dat er iemand met brandwonden aan boord zou zijn. Onderweg aanvarend richting incident ingemeld bij de GMC voor meer informatie. Deze meldde dat het slachtoffer inmiddels al afgevoerd was en de P 27 ter plaatse is. Op dit bericht Rijkswaterstaat nog in kennis gesteld en teruggekeerd naar de post. Om 14.30 uur terug op de post.

Brand op sleepboot

WILLEMSDORP – 31 januari 2005
Wind: W 5   

Om 18.15 uur gealarmeerd door de GMC met de mededeling dat er een sleepboot in brand zou liggen kruising Hollandsch Diep met de Dordtsche Kil.  Om 18.32 uur is de “DRB 19” vertrokken. Er was niets bekend over gewonden. Bij aankomst van de “DRB 19” was de RWS 18 net ter plaatse. De bemanning van de sleepboot “Zuidpool”, gekoppeld als achterboot aan het transport van de zuiger “Zeeland II”, heeft de brand in de machinekamer zelf onder controle gekregen met behulp van blussers en de dekwas. De blusboot “Zuid-Holland” is nog ter plaatse gekomen voor na-controle. Om 19:15 is de DRB 19 weer teruggekeerd naar de post

Roeiboot omgeslagen

DORDRECHT – 30 januari 2005
Wind: Z 3

Om 10.38 uur gealarmeerd door de GMC met de melding dat er een roeiboot omgeslagen zou zijn voor het Groothoofd. Omdat er verder niets bekend was is er door de GMC groot alarm geslagen. Tijdens het inmelden vanaf post Wantij meldde de Regionale Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat dat het ging om een oud roeibootje, wat gezien de staat waarin het verkeerde, al enkele dagen onbeheerd in het water moest drijven. De “DRB 39” hoefde niet uit te rukken en de gealarmeerde bemanningsleden konden onverrichte zaken huiswaarts keren. Ook de brandweer rukte meteen in na deze melding.

Jachtje met motorstoring bij Moerdijk

Monding Haven Moerdijk - 12 januari 2005
Wind: W 5

Rond 17.00 uur werd de Dordtse Reddings Brigade gealarmeerd door de Gemeenschappelijke Meld Centrale. Deze had van het Kustwachtcentrum in Den Helder een melding gekregen dat er op het Hollands Diep, ter hoogte van de haven Moerdijk, een jacht met motorstoring lag. De DRB 19 van de Dordtse Reddings Brigade was snel ter plaatse. Zij troffen een Beenhakkervletje aan met motorstoring. Aan boord waren twee personen. Het bootje is op sleeptouw genomen door de DRB 19 en afgemeerd voor de sluis bij de Roode Vaart. De P 34 en RWS 17 kwamen ook nog ter plaatse maar hoefden geen werkzaamheden te verrichten.


Hoeveel meldingen hebben ze daar ongeveer gemiddeld per jaar???
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2005, 16:55:13
Voor in januari wel ja. per jaar hebben we zo'n 50 hulpverleningen en zo'n dertig uitrukken via de pieper.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2005, 16:56:50
Voor in januari wel ja. per jaar hebben we zo'n 50 hulpverleningen en zo'n dertig uitrukken via de pieper.

Best nog veel  :)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2005, 04:18:38
Grote zoekactie naar man over boord op Noordzee
KNRM Station Egmond aan Zee

EGMOND AAN ZEE - De gehele donderdagochtend zijn 4 KNRM-Reddingboten en 3 helikopters aan het zoeken geweest naar een man over boord van de motortanker Aurora. De reddingboten Koos van Messel van IJmuiden, Adriaan Hendrik van Egmond aan Zee en de beide reddingboten van Den Helder, de Johannes Frederik en Dorus Rijkers zijn ingezet bij deze grootscheepse zoekactie.

De tanker Aurora meldt op donderdag 17 februari omstreeks 05.15u bij het Kustwachtcentrum Den Helder dat het een bemanningslid vermist. De Aurora bevindt zich op dat moment dwars van Texel. Het vermiste bemanninglid is omstreek 03.30u voor het laatst gezien, positie van de Aurora was toen ongeveer 25 mijl west van Egmond aan Zee. Doordat de tijdsduur van vermissing en het tijdstip van laatst gezien twee uur bedraagt wordt er een groot zoekgebied uitgezet.

Het alarm van station Egmond gaat omstreeks 05.30u. De reddingboot Adriaan Hendrik vaart een 10 minuten later uit en zet koers naar de positie 25 mijl west van Egmond. Onderweg krijgen de 4 KNRM reddingboten ieder een eigen zoekgebied welke de koers bestrijkt die Aurora in twee uur tijd heeft afgelegd. Er worden twee helikopters van de Koninklijke Marine ingezet alsmede de G-SAR Helikopter van de offshore-maatschappijen. Ook wordt het scheepvaartverkeer in de buurt gevraagd uit te kijken. Later vervoegd het kustwachtvaartuig Visarend zich ook bij de zoekeenheden. Als de Adriaan Hendrik zoekpatronen aan het maken is krijgt men van de passerende Cruiseferry Queen of Scandinavian koffie en broodjes aangeboden welke dankbaar worden aangenomen.

De man over boord van de Aurora heeft alleen een spijkerbroek en een jas aan verder geen beschermende kleding of zwemvest. Dit maakt de overlevingskans bij deze watertemperatuur van gem. 6 graden heel erg klein. Als alle zoekeenheden hun zoekgebieden hebben afgezocht, het is dan ongeveer 10.45u en zo’n 5 ˝ uur later na de melding, is er niets gevonden. Het kustwachtcentrum besluit mede doordat de man geen zwemvest o.i.d. draagt de zoekactie te beëindigen.

De Adriaan Hendrik staat om 1200u weer afgetankt in het boothuis klaar om uit te varen.