Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen

Auteur Topic: Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen  (gelezen 717475 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1310 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:01:57
Citaat van: Jerommeke link=msg=1193293 date=1376917228
Tsja, ik heb het al eerder geroepen, maar het BLIJFT ook belachelijk dat ze niet gewoon mee doen met de Landelijke Aanbesteding Voertuigen Politie. Ook bij Defensie gaat de geldkraan een stuk stroever open & dicht als voorheen en de LAVP is toch alleen maar goedkoper?!

Waarom, misschien heeft defensie wel een veel betere deal, als via de schimmige aanbestedingsprocedure van de politie.
Hierdoor kon alleen PON  aan de eisen voldoen, dus waarschijnlijk betaald de politie te veel voor haar politievoertuigen.
Want heb jij de contracten van beide aanbestedingen gezien ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1311 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:24:14
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1193329 date=1376924517
Waarom, misschien heeft defensie wel een veel betere deal, als via de schimmige aanbestedingsprocedure van de politie.

Die aanbesteding is door de minister goedgekeurd en er zijn geen afwijkingen geconstateerd... Toch?!

Wat ik bedoel te zeggen, het werk van de KMar wijkt qua politietaken volgens mij niet dermate veel af dat een Touran 2.0tdi/dsg en de Transporter T5GP niet voldoen. Meeliften op de aanbesteding (net zoals brandweer & ambulancediensten dat doen) of gewoon exact dezelfde voertuigen voor de KMar. Geldt trouwens ook voor de Douane...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #1312 Gepost op: 20 augustus 2013, 12:42:26
Citaat van: RS6 link=msg=1193264 date=1376908493
Mooie voertuigen.
Een Astra diesel met automaat kan alleen de 2.0 CDTI met 165 pk zijn. Prima combi lijkt mij zo.  O0

Positief, in ieder het geval het model welke ik heb gezien. Zit alleen geen opbouw op van Honac, maar van een andere leverancier!


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #1313 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:41:35
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193596 date=1376995346
Positief, in ieder het geval het model welke ik heb gezien. Zit alleen geen opbouw op van Honac, maar van een andere leverancier!

Zou maar zo kunnen, de huidige Astra's zijn ook opgebouwd door 3 verschillende leveranciers.


Gast

  • Gast
Reactie #1314 Gepost op: 20 augustus 2013, 14:57:43
Citaat van: Jerommeke link=msg=1193293 date=1376917228
... en de LAVP is toch alleen maar goedkoper?!
Het woord "Goedkoper" en de prijs van een Freedom via HONAC gaan niet echt samen ;)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1315 Gepost op: 21 augustus 2013, 09:18:07
Die aanbesteding is door de minister goedgekeurd en er zijn geen afwijkingen geconstateerd... Toch?!

Wat ik bedoel te zeggen, het werk van de KMar wijkt qua politietaken volgens mij niet dermate veel af dat een Touran 2.0tdi/dsg en de Transporter T5GP niet voldoen. Meeliften op de aanbesteding (net zoals brandweer & ambulancediensten dat doen) of gewoon exact dezelfde voertuigen voor de KMar. Geldt trouwens ook voor de Douane...
Een Touran voor politietaken. Alsjeblieft niet zeg. Dat de politie daar nu inrijdt vind ik vervelend genoeg voor de collega's. Laten we de andere politieorganisatie daar alsjeblieft niet mee besmetten. We hebben het na de Peugeot 306 en 307 eindelijk een beetje goed voor elkaar. Laat de achterkant van die hokken dus maar gewoon wit. ;)


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #1316 Gepost op: 21 augustus 2013, 13:43:10
zag vanochtend naast een hele zooi gestripte Ford Tranit's ook 2 Toyato Hilux'en staan uit de KV-61-xx serie wachtend op transport richting de domeinen. Mooie auto's waren dit met een bijzondere balk op het dak! O0


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1317 Gepost op: 21 augustus 2013, 15:19:29
Citaat van: Jerommeke link=msg=1193487 date=1376951054
Die aanbesteding is door de minister goedgekeurd en er zijn geen afwijkingen geconstateerd... Toch?!

Wat ik bedoel te zeggen, het werk van de KMar wijkt qua politietaken volgens mij niet dermate veel af dat een Touran 2.0tdi/dsg en de Transporter T5GP niet voldoen. Meeliften op de aanbesteding (net zoals brandweer & ambulancediensten dat doen) of gewoon exact dezelfde voertuigen voor de KMar. Geldt trouwens ook voor de Douane...

Wat ik probeer te zeggen is dat zoals de politievoertuigen aanbesteed, zijn er een grote kans is dat je te veel betaald voor de geleverde goederen.
Een aanbesteding goed doen is een vak apart, en als je al niet zo slim bent om de aanbesteding zo te schrijven dat er eigenlijk maar 1 partij kan voldoen aan de eisen, dan moet je niet raar opkijken dat deze partij meer vraagt als noodzakelijk.

Het is alleen maar goed dat KMar en Douane eigen aanbestedingen doen zodat er achteraf eventueel kan worden geconstateerd dat de aanbesteding van bijvoorbeeld de politie eigenlijk te duur was.
En de firma PON kennende hebben ze ontzettend goed in de gaten dat zij de enige zijn die aan de eisen van de aanbesteding konden voldoen.

Waarschijnlijk mogen de Kmar en de Douane niet eens meeliften op de Europese aanbesteding van politievoertuigen omdat ze niet vernoemd waren in de aanbesteding, want in de aanbesteding moet expliciet staan wie er aan de aanbesteding mee doen volgens de Europese regels betreffende aanbestedingen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1318 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:11:18
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1194007 date=1377091169
Wat ik probeer te zeggen is dat zoals de politievoertuigen aanbesteed, zijn er een grote kans is dat je te veel betaald voor de geleverde goederen.
Een aanbesteding goed doen is een vak apart, en als je al niet zo slim bent om de aanbesteding zo te schrijven dat er eigenlijk maar 1 partij kan voldoen aan de eisen, dan moet je niet raar opkijken dat deze partij meer vraagt als noodzakelijk.

Het is alleen maar goed dat KMar en Douane eigen aanbestedingen doen zodat er achteraf eventueel kan worden geconstateerd dat de aanbesteding van bijvoorbeeld de politie eigenlijk te duur was.
En de firma PON kennende hebben ze ontzettend goed in de gaten dat zij de enige zijn die aan de eisen van de aanbesteding konden voldoen.

Waarschijnlijk mogen de Kmar en de Douane niet eens meeliften op de Europese aanbesteding van politievoertuigen omdat ze niet vernoemd waren in de aanbesteding, want in de aanbesteding moet expliciet staan wie er aan de aanbesteding mee doen volgens de Europese regels betreffende aanbestedingen.
Daarbij moet je ook wel bekijken naar de taak en de werkomgeving van de diverse diensten. Waar de districten van de Kmar en Douane op schiphol wel te vergelijken zijn met een district van de politie, zijn de overige districten meer te vergelijken met de LE districten. Met ook nog andere werkzaamheden waardoor een bepaalde type auto toch meer de voorkeur heeft.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1319 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:50:14
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1194007 date=1377091169
Wat ik probeer te zeggen is dat zoals de politievoertuigen aanbesteed, zijn er een grote kans is dat je te veel betaald voor de geleverde goederen.

Het is alleen maar goed dat KMar en Douane eigen aanbestedingen doen zodat er achteraf eventueel kan worden geconstateerd dat de aanbesteding van bijvoorbeeld de politie eigenlijk te duur was.

Waarschijnlijk mogen de Kmar en de Douane niet eens meeliften op de Europese aanbesteding van politievoertuigen omdat ze niet vernoemd waren in de aanbesteding, want in de aanbesteding moet expliciet staan wie er aan de aanbesteding mee doen volgens de Europese regels betreffende aanbestedingen.

Zoals ik al zei, er is toch onderzoek naar gedaan en van bovenstaande (te duur etc.) is toch geen sprake geweest ?? (  ;) )
Het is wel vreemd dat ambulance & brandweerkorpsen wél mee (mogen) liften op die aanbesteding maar dat er voor de KMar & Douane geen aanbestedingen (lijken te) gelden zoals we die voor de politie wel kennen.

Kennelijk is het volstrekt logisch om de recherche van de KMar met Skoda SuperB's te laten rijden, de noodhulp met een Golf Variant of Opel Astra en de onopvallende voertuigen bij Renault (Clio), Skoda en Volkswagen vandaan te halen.
Je kunt mij niet vertellen dat die goedkoper uit zijn als de politie....

Daarnaast kun je me ook niet wijsmaken dat de Douane met z'n wisselende wagenpark, Renault's Megane, Skoda's Fabia, Octavia en een hele buts Transporters minder geld kwijt is dan de politie....

Volgens mij kunnen de Douane & KMar ook prima werk doen met de Touran & Golf Variant en Transporter. (Afwijkende kavels daargelaten natuurlijk).
Wat een van de mogelijkheden is, is dat de ''aanbesteding'' en het ''marktaandeel'' dan te groot worden. Verklaard alleen niet waarom er voor beide diensten geen totaal-aanbestedingen en langdurige aanbestedingen plaats vinden.

Laat ik nog wel even duidelijk maken dat ik absoluut geen voorstander ben van de manier waarop Politie Nederland nu bezig is en dat ik betwijfel of het allemaal zo voordelig is. Zoals het onderzoek van de minister heeft uitgewezen zou dit allemaal zo moeten zijn. Ik betwijfel dat. Het is dan volgens mij een realistische vraag om ons af te vragen waarom de KMar & Douane niet mee doen aan....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !