Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen

Auteur Topic: Koninklijke Marechaussee (KMar) Voertuigen  (gelezen 716398 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #680 Gepost op: 30 maart 2010, 22:52:35
Nog even een aanvulling behorende bij de foto van het commandovoertuig.



Dienst: Koninklijke Marechaussee, Schiphol
Roepnummer: onbekend
Soort voertuig: Verbindings-commandowagen
Merk & type: Mercedes Sprinter
Byzonderheden: normaliter voorzien van tralies/hekwerk op de voorruit.

De commandovoertuigen zijn voorzien van de zgn. ‘soundcommander’ en ‘alertcommander’. Deze communicatiemiddelen staan ter beschikking voor grote calamiteiten, rampen en crises. Men kan een menigte in diverse talen op grotere afstand toespreken, zodanig dat dit zeer goed verstaanbaar
is in tegenstelling tot de huidige spreekmiddelen (gewone megafoon)


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #681 Gepost op: 1 april 2010, 11:40:49
Vandaag vernomen dat onderstaand voertuig:



word vervangen door dit voertuig, alleen andere kleuren uiteraard. ;)
Het nieuwe voertuig is ook voorzien van dubbellucht, als het goed is ook deze hoogte.





MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #682 Gepost op: 1 april 2010, 23:20:17


Dienst: Koninklijke Marechaussee
Brigade: Breda?
Soort voertuig: 4x4
Merk & type: Mercedes G-lang



Dienst: Koninklijke Marechaussee
Brigade: Breda?
Soort voertuig: Dienstauto
Merk & type: Peugeot 307


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #683 Gepost op: 20 april 2010, 20:10:50
Helaas met de telefoon gemaakt.



Dienst: Koninklijke Marechaussee
Soort voertuig: 4x4 terreinvoertuig
Merk & type: Toyota Hilux
Byzonderheden: Volledig blauw, niet voorzien van optische en geluidssignalen. Gaat gebruikt worden om de paardentrailer te trekken.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #684 Gepost op: 20 april 2010, 21:35:59
Wordt de huidige Mercedes G-klasse dan vervangen?

OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #685 Gepost op: 20 april 2010, 21:55:00
Wordt de huidige Mercedes G-klasse dan vervangen?



Ja klopt inderdaad. Die hebben hun langste tijd wel een beetje gehad.


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #686 Gepost op: 20 april 2010, 21:56:40
Waarom is de G klasse wel voorzien van OGS, en de nieuwe niet? Word er nooit met herrie en blauw gereden?

Groet,
Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #687 Gepost op: 22 april 2010, 14:31:35
Ik denk dat deze nieuwe voertuigen alleen worden gebruikt om de trailer te trekken, geen andere doeleinden.
Hier zitten wel werklichten en zoeklichten op.
De voertuigen zijn ook volledig blauw. Deze voertuigen worden ingezet als ondersteunende voertuigen, er worden geen surveillances mee gereden.

Op de G-klasse zitten ze wel, daar ze ook gestriped zijn. De trailers zijn ongeveer 2 jaar oud, de G-klasse hebben ze waarschijnlijk uit de reguliere dienst getrokken en ingezet als trekvoertuig voor de trailer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #688 Gepost op: 23 april 2010, 12:24:50
Op de G-klasse zitten ze wel, daar ze ook gestriped zijn. De trailers zijn ongeveer 2 jaar oud, de G-klasse hebben ze waarschijnlijk uit de reguliere dienst getrokken en ingezet als trekvoertuig voor de trailer.

Het viel mij wel altijd op dat de trekkers van de paardentrailers anders waren dan de meeste reguliere G-klasses.
Ten eerste dat ze verlengd zijn, maar daarnaast hebben ze ook een andere dakset (Whelen Centurion) en rouwranden rondom de koplampen. Dit type met deze configuratie heb ik eigenlijk alleen gezien als trekker voor de paardentrailers.

Dat doet mij vermoeden dat deze voertuigen apart voor dit doel bestemd waren / zijn.

Die Hilux mag er ook best wezen trouwens! En ondanks dat de foto is een telefoon is gemaakt, vind ik het nog een beste plaat ;)
Gaat deze alleen voor ceremonieel gebruik worden ingezet (zoals prinjesdag en koninginnedag) of ook in de reguliere situatie?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #689 Gepost op: 23 april 2010, 12:31:14
Voor wat bereft de zwarte randen rond de koplampen, de meeste G-klasse voertuigen die met striping zijn uitgevoerd, waren legergroen. De legergroene G-klasse heeft standaard een zwarte kap rond de koplampen. Ik heb ze ook wel eens gezien met een witte kop. Die is dan gewoon overgespoten.

Daar waren een groot aantal van, zowel de korte (5kn)  als de lange (7,5 kn) Deze voertuigen zijn overgespoten in blauw wit en is er striping op aangebracht. Een aantal van die voertuigen die legergroen waren, waren al voorzien van een lichtbalk, de andere weer niet. Ik denk dat degene die nog niet waren voorzien van een lichtbalk, zijn voorzien van een Centurion.

Die nieuwe Hilux zal denk ik alleen maar voor deze taak worden ingezet. Zoals je al zegt ceremoniële gelegenheden, maar ook wedstrijden etc.