Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 575942 keer)

superfly (en 13 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1670 Gepost op: 9 april 2016, 04:34:09
Wat ik hoorde was de HW Tilburg-Vossenberg een van de betere van de regio :P


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #1671 Gepost op: 9 april 2016, 09:11:47
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1418049 date=1460148023
Een breed scala aan redenen zou globaal de redenen opnoemen per voertuigen.

Waalwijk is een groot deel ouderdomskwalen van lekkages over breuken in bewegende delen tot en met schade van het rijden tegen straatmeubilair. Breda, Oosterhout en Moerdijk van PTO's, uitlijning aftakas, aandrijf riemen tot veiligheden die 'spontaan' defect raakten.
Bergen op Zoom schade door het rijden tegen straatmeubilair en een aantal gebroken aandrijfriemen. Roosendaal een aantal olielekkages, afgebroken onderdelen en kleine veiligheidsproblemen. Bij Bergen op Zoom en Roosendaal zijn er ook nieuwe aanhaakpunten gemaakt voor het veiligheidsharnas.
Tilburg-Centrum actieve deelname aan open dagen en rijden tegen straatmeubilair. Tilburg-Vossenberg de gebruikelijke ouderdomskwalen de meeste problemen. De AL van Etten-Leur vooral het verplaatsen voor het vervangen van de HW Breda. Daarbij staan ze ook buiten dienst voor het reguliere onderhoud en dat is eigenlijk tussen de 2 en 5% tijd per jaar.


Als bijvoorbeeld een graafmachine dit soort gebreken en uitval percentages vertoont zou een merk het niet lang volhouden, denk ik.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #1672 Gepost op: 9 april 2016, 21:26:54
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1417131 date=1459669916
Zag van de week een lijstje over de uitval van de HW's in MWB vond het voor Waalwijk nog meevallen. Een uitval van in diensttijd van 34%. Zeker als je dat tegen de uitval tijden van Breda 67%, Moerdijk 53% en Oosterhout 57% zet met hun nieuwe voertuigen.
Vond de uitval van Bergen op Zoom opvallend 36%. Roosendaal had 30% uitval. Terwijl Tilburg-Centrum 10% uitval heeft en Tilburg-Vossenberg met de "nieuwe" 9% uitval tegen over de oude 75% het laatste jaar. De AL had een uitval van 10%. De uitval wordt veroorzaakt door onderhoud en defecten. Heeft dus niks met de bezetting te maken.

Als ik het zo zie is er wel een hoop kwaliteitsverschil tussen de hoogwerkers, de Hilton hoogwerkers zitten tussen 34% en 67% uitval, de Metz hoogwerkers tussen 30% en 36% en die van Bronto hebben 9%-10% uitval. Zal dit misschien hebben meegewogen in de aanbesteding voor 4 nieuwe hoogwerkers?


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #1673 Gepost op: 12 april 2016, 08:23:44
Citaat van: Bernt link=msg=1418065 date=1460169249
Wat ik hoorde was de HW Tilburg-Vossenberg een van de betere van de regio :P
Dat klopt aardig zeker gezien het aantal uren dat deze heeft gedraaid.

Citaat van: braboz link=msg=1418154 date=1460230014
Als ik het zo zie is er wel een hoop kwaliteitsverschil tussen de hoogwerkers, de Hilton hoogwerkers zitten tussen 34% en 67% uitval, de Metz hoogwerkers tussen 30% en 36% en die van Bronto hebben 9%-10% uitval. Zal dit misschien hebben meegewogen in de aanbesteding voor 4 nieuwe hoogwerkers?
Heeft deels meegewogen vermoed ik, maar ook hoe de aanbesteding is geschreven.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #1674 Gepost op: 1 mei 2016, 17:14:38
ik heb de zoekfuntie al even geprobeerd, maar krijg geen relevante antwoorden eruit, dus excuus als dit wel al ergens gevraagd is.  e050

Zojuist een zeer grote brand in Den Haag bij het Marriott hotel. Staat daar een hoogwerker opgesteld, die een aantal metertjes tekort komt.
Erg lullig, zeker gezien de forse brand op het dak. De hoogwerkers in de regio, komen niet eens in de buurt van het dak.
Vorig jaar ook al zo'n incident bij de verbouwing van het oude VROM ministerie bij het C.S. in Den Haag, was ook te hoog voor de hw's.


Waarom heeft de brandweer hoogwerkers en ladders die gemiddeld niet boven de 35m uitkomen? Misschien kan de vraag nog scherper gesteld worden?
Waarom heeft de brandweer überhaupt nog hoogwerkers? (even los gezien van assistentie bij ambu's en reguliere branden) Deze vraag moet je zien in het licht van de steeds meer verschijnende hoogbouw, waarbij veel gebouwen boven de 40m uitkomen.

Ik begrijp niet, waarom er zulke "kleine" hoogwerkers gekocht worden, waarom niet bijvoorbeeld 2 hw's in elke regio die tot 50 of 80m hoogte kunnen?
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1675 Gepost op: 1 mei 2016, 17:27:21
Wat is het plan als je wel bij het dak kunt komen? Wat kan je dan meer? Bij dit soort branden is de Hoogwerker meestal een soort observatiepost en wordt de inzet gewoon van binnenuit gegaan. Het is voor de brandweermannen even buffelen om alle spullen boven te krijgen, maar je moet daar sowieso komen om de brand uit te krijgen.

Hoogwerkers van 50, 80 of zelfs 100 meter zijn er wel bij brandweerkorpsen op de wereld. Maar onmogelijkheden hou je overal. Daarnaast kun je met de grote hoogwerkers vaak moeilijk manoeuvreren waardoor je ze eigenlijk alleen als extra HW kunt gebruiken.


De hoogwerker is sowieso erg nuttig. Bij 99 van de 100 branden kan de hoogwerker er gewoon voldoende bijkomen en is deze gewoon erg nuttig. Bij de door jou bedoelde brand vraag ik me af of ze de hoogwerker uberhaupt voor blussing wilde gebruiken. Immers had men de brand vanaf de lagere hoogte nog prima kunnen bereiken door flink druk op de monitor te zetten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1676 Gepost op: 1 mei 2016, 18:02:14
Citaat van: mfrankena link=msg=1421715 date=1462115678
ik heb de zoekfuntie al even geprobeerd, maar krijg geen relevante antwoorden eruit, dus excuus als dit wel al ergens gevraagd is.  e050

Zojuist een zeer grote brand in Den Haag bij het Marriott hotel. Staat daar een hoogwerker opgesteld, die een aantal metertjes tekort komt.
Erg lullig, zeker gezien de forse brand op het dak. De hoogwerkers in de regio, komen niet eens in de buurt van het dak.
Vorig jaar ook al zo'n incident bij de verbouwing van het oude VROM ministerie bij het C.S. in Den Haag, was ook te hoog voor de hw's.


Waarom heeft de brandweer hoogwerkers en ladders die gemiddeld niet boven de 35m uitkomen? Misschien kan de vraag nog scherper gesteld worden?
Waarom heeft de brandweer überhaupt nog hoogwerkers? (even los gezien van assistentie bij ambu's en reguliere branden) Deze vraag moet je zien in het licht van de steeds meer verschijnende hoogbouw, waarbij veel gebouwen boven de 40m uitkomen.

Ik begrijp niet, waarom er zulke "kleine" hoogwerkers gekocht worden, waarom niet bijvoorbeeld 2 hw's in elke regio die tot 50 of 80m hoogte kunnen?

Omdat dit soort hoogwerkers te lomp zijn aangezien het voertuigen zijn welke minimaal een starre lengte hebben van 11 meter voor een 50 meter hoogwerker en 15 meter voor de 80 meter variant.
Ook de hoogte van 4 meter werkt niet geweldig mee.
En hoe vaak is deze hoogte wekelijk nodig binnen brandweer Nederland ?
Dusdanige hoogbouw zie je vooral in de grootste steden van Nederland verschijnen, en worden vooral gebouwd als prestige object, dus dient de opdrachtgever er voor te zorgen dat de brandweer veilig kan werken en blussen en mensen in het gebouw veilig kunnen vluchten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1677 Gepost op: 1 mei 2016, 18:35:44
Citaat van: mfrankena link=msg=1421715 date=1462115678
ik heb de zoekfuntie al even geprobeerd, maar krijg geen relevante antwoorden eruit, dus excuus als dit wel al ergens gevraagd is.  e050

Zojuist een zeer grote brand in Den Haag bij het Marriott hotel. Staat daar een hoogwerker opgesteld, die een aantal metertjes tekort komt.
Erg lullig, zeker gezien de forse brand op het dak. De hoogwerkers in de regio, komen niet eens in de buurt van het dak.
Vorig jaar ook al zo'n incident bij de verbouwing van het oude VROM ministerie bij het C.S. in Den Haag, was ook te hoog voor de hw's.


Waarom heeft de brandweer hoogwerkers en ladders die gemiddeld niet boven de 35m uitkomen? Misschien kan de vraag nog scherper gesteld worden?
Waarom heeft de brandweer überhaupt nog hoogwerkers? (even los gezien van assistentie bij ambu's en reguliere branden) Deze vraag moet je zien in het licht van de steeds meer verschijnende hoogbouw, waarbij veel gebouwen boven de 40m uitkomen.

Ik begrijp niet, waarom er zulke "kleine" hoogwerkers gekocht worden, waarom niet bijvoorbeeld 2 hw's in elke regio die tot 50 of 80m hoogte kunnen?
In het grootste deel van de incidenten waarbij een hoogwerker wordt ingezet is zijn werkhoogte meer dan voldoende, en kan deze zijn taak ruimschoots vervullen. In die paar gevallen dat de hoogwerker te kort schiet is het pand zelf zodanig uitgerust dat er blussing van binnen uit kan plaats vinden, door middel van bv de droge stijgleiding. En de hoogwerkers van 80mtr hoog zijn er wel hoor. Dient wel even in die regio het nodige aan wegen en binnensteden verbouwd te worden. Een hoogwerker van 80mtr hoog betekend namelijk ook dat er een iets ander voertuig onder zit. ::)


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #1678 Gepost op: 1 mei 2016, 20:48:04
Citaat van: mfrankena link=msg=1421715 date=1462115678

Ik begrijp niet, waarom er zulke "kleine" hoogwerkers gekocht worden, waarom niet bijvoorbeeld 2 hw's in elke regio die tot 50 of 80m hoogte kunnen?


Prio 1 HW 4204 Woningbrand Annemoonstraat 32.

Zie je het al voor je? 0098

Niet alleen het onhandelbare voertuig gooit roet in het eten, ook de stempelbasis wordt groter en de druk (gewicht) op de stempels neemt toe. Je komt dan op een punt waarbij je stalen platen van 1x1m neer moet leggen om niet door de stoep te zakken. De huidige modellen van 28-32m zijn nog net handelbaar en voldoen in 80% van de situaties. In de andere gevallen verzint men wel een andere oplossing.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1679 Gepost op: 1 mei 2016, 21:17:47
Daar komt bij dat de hogere hoogwerkers veel en veel duurder zullen zijn. In deze tijd van bezuigingen is het brandweerwerk gebaseerd op 'Less is more.' Alles wat niet absoluut noodzakelijk is zal dus wel 3x overwogen worden of het nodig is.

De voorzieningen van hoge gebouwen zijn van binnenuit vaak erg goed. En de lagere gebouwen zijn bereikbaar met de standaard hoogwerker. Als dat niet voldoet alarmeer je (indien nodig) een hoogtereddingsteam of een grote (particuliere) bouwkraan.
In het zeldzame geval dat al die opties niet zullen werken... Dat lost de brandweer dan ook wel weer op. De brandweer is wel gewend om met onmogelijkheden te werken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens