Ik vind het jammer, dat sommige mensen reageren alsof ik een onnozel en onwetend persoon ben, en voel me niet erg serieus genomen. Ben zelf aantal jaren vrachtwagenchauffeur geweest en heb wel eens met kranen en hoogwerkers gewerkt en ze vervoerd, dus weet er wel iets vanaf.
De vraag en verbazing zijn serieus en volgens mij niet geheel onterecht.
Ik heb de afgelopen paar jaar meerdere meldingen gezien in de grote steden, waarbij de brandweer nauwelijks iets kon doen met de hoogwerkers. Bijv. de brand bij het voormalig VROM, daar werd gebouwd en waren de blusvoorzieningen er nog niet. Uiteindelijk bood een torenkraan uitkomst, maar alleen omdat dit overdag was en de machinist aanwezig was.
Nu ook bij het hotel, die hoogwerker had dan van bovenaf kunnen blussen. Lijkt mij geen overbodige luxe.
Die 100m hoogwerker is natuurlijk absurd, maar een 50 of 60m is echt wel haalbaar en zeker wanneer er bijvoorbeeld in elke grote stad met hoogbouw, 1 zou staan. Waarom is dat zo'n gek idee?
Veel gebouwen en industriepanden worden steeds hoger en er gebeurd ook steeds meer op die hoogtes. Een 12m motorwagen met 3 sturende Assen kan nu ook gemakkelijk uit de voeten in de steden, waarom zou een hoogwerker dat dan niet kunnen? In de binnenstad van Delft kan ik dat nog wel begrijpen, maar verder.....