Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 575929 keer)

superfly (en 5 gasten bekijken dit topic.

tygerpower

• Senior gebruiker
Reactie #1690 Gepost op: 10 mei 2016, 21:36:47
Citaat van: EMG Fotografie link=msg=1423173 date=1462819180
Hoogwerker Hengelo staat tijdelijk op Almelo, waarom bij mij onbekend.

Reparatie.   Hoogwerker Almelo kampt al langere tijd met storingen in de hydrauliek.  nou zou volgens zeggen de hydrauliek in het uitschuifbare deel kapot zijn.

reparatie gaat langer duren en dan staat als vervanger de HW 1151 op kazerne Almelo. (uitruk gewoon door chauffeurs Almelo)

Hengelo beschikt hierdoor enkel over de AL1251 en deze zal naar alle waarschijnlijkheid op Hengelo centrum staan overdag.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #1691 Gepost op: 10 mei 2016, 23:26:53
Citaat
Als er grote aantallen personen moeten worden gered is een ladder handiger dan een hoogwerker,tenzij men gaat voor de uitschuifbare hoogwerker/ladder combinatie. Het verschil wordt met de hoogte duidelijker.
Dat is een argument wat veel gebruikt wordt door voorstanders van autoladders en is maar gedeeltelijk waar volgens mij. Een autoladder is lichter en vaak sneller op te stellen en op maximale hoogte te brengen, dat klopt. De maximale korfbelasting van autoladder is echter meestal minder dan de belasting van een hoogwerker, en de maximale vlucht wordt bij belasting al snel erg beperkt.
Grootste voordeel was altijd dat men vertelde dat je bij massa evacuatie de mensen sneller over de ladder kunt laten vluchten, omdat je een permanente verbinding/vluchtweg maakt. Dit is echter in de praktijk niet waar. Alleen heel sportieve mensen zonder hoogtevrees klimmen uit het raam over op de ladder en lopen soepel de ladder af naar beneden. Iedereen die daar niet onder valt stagneert de ontvluchting en blokkeert eventuele bewegingen van de ladder.
In de tijd die deze personen naar beneden klimmen is een hoogwerker al naar beneden geweest en haalt de volgende groep vluchters op.
Probeer maar eens uit, 8 personen verschillende ramen op twee bouwlagen, laten redden door een hoogwerker of autoladder. (en dan niet via de korf van de ladder wat dan is het eigenlijk een telescoopmast/hoogwerker). Praktijk voorbeeld, inzet door een zeer goed getraind korps, en doe nu de zelfde actie met een hoogwerker.
https://www.youtube.com/watch?v=qMBu45j5whI
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1692 Gepost op: 11 mei 2016, 20:00:31
Als een ladder staat dan staat hij, al dan niet ergens tegenaan geleund. De ladder wordt vaak beschouwd als (tweede) vluchtweg,al is alles buiten werking etc. de trap naar beneden is er altijd.

Bij de hoogwerker ben je afhankelijk van het mechaniek etc.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #1693 Gepost op: 11 mei 2016, 23:36:05
Ben ik niet met je eens. Kijk naar de video, als deze ladder niet meer beweegt moeten de burgers door de hete rook naar beneden klimmen. Met een hoogwerker of autoladder met korf,(dus een soort hoogwerker) kun je de personen aan boord nemen en weg draaien van het gevaar en desnoods aan de overzijde van de straat op het dak afzetten en terugdraaien naar het brandende pand en de volgende oppikken. Iets wat in praktijk beoefend word en toegepast, met een autoladder en hoogwerker.
En als het mechaniek het niet meer doet, tja dan wordt het natte lakens aan elkaar knopen of een vangzeil gebruiken.Maar dat vind ik geen argument om dan maar een ladder te nemen boven een hoogwerker.
Ideaal plaatje is eigenlijk een combi van beide, maar als je een hoogwerker hebt met een ladder ernaast zal het zeldzaam zijn dat burgers over de ladder naar beneden klimmen. Dus waarom zit hij er dan aan? Voor het personeel als de techniek faalt, en hoe doen de korpsen het dan die dat niet hebben?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #1694 Gepost op: 12 mei 2016, 12:06:50
Evacuatie middels het bakje van de hoogwerker is wat handiger dan zelf via de ladder moeten afdalen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1695 Gepost op: 12 mei 2016, 13:21:05
Hebben de ladders en hoogwerkers geen noodbediening voor als de aansturing het niet doet? Dat deze wel nog altijd na beneden kan komen? Als je kijkt naar de passieve lift die in de zorg gebruikt wordt heeft dat zelfs. 1 knop waarmee je de lift laat zakken. Misschien hele stomme vergelijking maar zo'n zelfde principe zou toch ook op de hoogwerker/ladder kunnen zitten (als dit er niet op zit)?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1696 Gepost op: 12 mei 2016, 13:44:15
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1423650 date=1463052065
Hebben de ladders en hoogwerkers geen noodbediening voor als de aansturing het niet doet? Dat deze wel nog altijd na beneden kan komen? Als je kijkt naar de passieve lift die in de zorg gebruikt wordt heeft dat zelfs. 1 knop waarmee je de lift laat zakken. Misschien hele stomme vergelijking maar zo'n zelfde principe zou toch ook op de hoogwerker/ladder kunnen zitten (als dit er niet op zit)?

Klopt. Een hoogwerker in storing kan ten alle tijden alle delen naar beneden laten zakken. Wanneer er echter iets onder de arm staat zal hij helemaal blokkeren en kun je dus niet meer verder zakken.

Ik heb zoiets ooit meegemaakt tijdens een afhijsing van een patient. Hoogwerker ging in storing wegens overbelasting. Omdat er een lantaarpaal onder de arm stond kon de hoogwerker niet zakken op de noodbeveiliging. Was een 2de hoogwerker nodig om de patient in de lucht over te laden in de andere korf. Daarna kon de eerste hoogwerker ook gewoon weer functioneren.

Die video:
! No longer available
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Thor

• Senior gebruiker
Reactie #1697 Gepost op: 12 mei 2016, 16:47:03
Storingen aan ladders en hoogwerkers zullen niet schering en inslag zijn.
Het gaat mij om de (tweede) vluchtweg en dan moet de hoogwerker ook omhoog kunnen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #1698 Gepost op: 12 mei 2016, 20:45:47
Meeste redvoertuigen hebben een noodsysteem. Zelfs diegene waar ik destijds op ben opgeleid had dit al. Probleem was alleen dat de noodpomp minder capaciteit had en je niet meer dan één beweging kon uitvoeren, waardoor je dus wat snelheid betreft trager werd. Maar je kon behalve inpakken ook alle andere bewegingen maken.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1699 Gepost op: 12 mei 2016, 21:36:56
Citaat van: Thor link=msg=1423700 date=1463064423
Storingen aan ladders en hoogwerkers zullen niet schering en inslag zijn.
Het gaat mij om de (tweede) vluchtweg en dan moet de hoogwerker ook omhoog kunnen.

En dat gaat dus blijkbaar niet als de hoogwerker in een storing komt. Maar wat is dan de oplossing? Omdat er wel eens een storing optreed altijd een 2e hoogwerker/ladder meesturen? Een TS heeft ook wel eens een storing waardoor bijvoorbeeld de pomp het niet doet. Dan ga je toch ook niet bij elk brandje een 2e TS sturen omdat de 1e misschien wel eens een storing zou kunnen krijgen en daardoor de brand zich (mogelijk) razendsnel uitbreid?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel