Als er grote aantallen personen moeten worden gered is een ladder handiger dan een hoogwerker,tenzij men gaat voor de uitschuifbare hoogwerker/ladder combinatie. Het verschil wordt met de hoogte duidelijker.
Dat is een argument wat veel gebruikt wordt door voorstanders van autoladders en is maar gedeeltelijk waar volgens mij. Een autoladder is lichter en vaak sneller op te stellen en op maximale hoogte te brengen, dat klopt. De maximale korfbelasting van autoladder is echter meestal minder dan de belasting van een hoogwerker, en de maximale vlucht wordt bij belasting al snel erg beperkt.
Grootste voordeel was altijd dat men vertelde dat je bij massa evacuatie de mensen sneller over de ladder kunt laten vluchten, omdat je een permanente verbinding/vluchtweg maakt. Dit is echter in de praktijk niet waar. Alleen heel sportieve mensen zonder hoogtevrees klimmen uit het raam over op de ladder en lopen soepel de ladder af naar beneden. Iedereen die daar niet onder valt stagneert de ontvluchting en blokkeert eventuele bewegingen van de ladder.
In de tijd die deze personen naar beneden klimmen is een hoogwerker al naar beneden geweest en haalt de volgende groep vluchters op.
Probeer maar eens uit, 8 personen verschillende ramen op twee bouwlagen, laten redden door een hoogwerker of autoladder. (en dan niet via de korf van de ladder wat dan is het eigenlijk een telescoopmast/hoogwerker). Praktijk voorbeeld, inzet door een zeer goed getraind korps, en doe nu de zelfde actie met een hoogwerker.
https://www.youtube.com/watch?v=qMBu45j5whI