GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012

Auteur Topic: GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012  (gelezen 65918 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Nadat de KNRM vanuit Hoek van Holland onderweg was is door de betreffende KNRM eenheid gevraagd richting Den-Helder-Rescue (Kustwacht) of er ook vanaf land gezocht werd. Dit werd ontkend. Vervolgens werd geadviseerd vanuit de KNRM om ook op het land te gaan zoeken. Volgens DHR was dat niet nodig, want men had op Schiphol (luchtverkeersleiding Nederland) de radarbeelden teruggekeken daaruit bleek dat het laatste radarcontact boven zee was geweest. Het vliegtuigje zou op een hoogte van 300ft (=100m) gevlogen hebben, waarna het plots van de radar verdween. Vermoed werd dus dat het in zee was gestort. Een zoekactie op de vaste wal was dus niet nodig (aldus de Kustwacht), en daarom bleef de zoekactie beperkt tot het water...  :-\
Een mogelijkheid is dat op de topografische kaart van de kustwacht de tweede maasvlakte nog niet correct ingetekend staat. De kans hierop lijkt me niet heel groot, maar het kan wel bijdragen aan de conclusie dat het vliegtuig boven water vloog. Beschikt de kustwacht over de radargegevens of krijgen ze die via LVNL?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Een mogelijkheid is dat op de topografische kaart van de kustwacht de tweede maasvlakte nog niet correct ingetekend staat. De kans hierop lijkt me niet heel groot, maar het kan wel bijdragen aan de conclusie dat het vliegtuig boven water vloog. Beschikt de kustwacht over de radargegevens of krijgen ze die via LVNL?

2e Maasvlakte staat al op de zeekaarten. Bron: eigen gebruik
Bijdragen op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Beschikt de kustwacht over de radargegevens of krijgen ze die via LVNL?

De kustwacht beschikt zelf niet over radargegevens. De laatste bekende informatie op dat moment, werkend op de Rotterdam frequentie en een laatste positie op radar, is de basis van waaruit op dat moment gestart is. Later is meer gedetailleerde informatie over positie, hoogte en snelheid, afkomstig van een andere radarbron, doorgespeeld om het zoekgebied te verkleinen. Deze radarinformatie was significant preciezer dan de online beschikbare "radar"-sites die met ontvangen informatie van het toestel zelf werken.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
De kustwacht beschikt zelf niet over radargegevens. De laatste bekende informatie op dat moment, werkend op de Rotterdam frequentie en een laatste positie op radar, is de basis van waaruit op dat moment gestart is. Later is meer gedetailleerde informatie over positie, hoogte en snelheid, afkomstig van een andere radarbron, doorgespeeld om het zoekgebied te verkleinen. Deze radarinformatie was significant preciezer dan de online beschikbare "radar"-sites die met ontvangen informatie van het toestel zelf werken.

Bedankt voor deze info, betekent dus dat met deze laatste informatie van de radar de positie makkelijker en gerichter was te bepalen ?
Vraag ik me dan toch af waarom het zo lang heeft mogen duren eer het toestel gevonden was, gezien bovenstaande info.

Delta00


Gast

  • Gast
Die informatie was afkomstig van een militaire radarbron, ik ben niet op de hoogte van de technische zijde van het verhaal hoe snel, makkelijk of lastig een "playback" van die gegevens geregeld kan worden en vrijgegeven wordt helaas...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vermiste Cessna gevonden bij Maasvlakte
Published on May 28, 2012 by omroepwest
Citaat
Het vermiste sportvliegtuigje is bij de Tweede Maasvlakte in Rotterdam terug gevonden. De éénmotorige Cessna raakte maandagmiddag plotseling zoek.

Alle vier inzittenden van het toestel hebben de crash overleefd, maar ze zijn zwaar gewond. De slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht. Het gaat om twee volwassenen en twee tieners. Het wrak van het vliegtuigje ligt op een landtong, een smal stuk land dat uitsteekt in zee.

De kustwacht was bijna vier uur in touw om de Cessna met boten en vliegtuigen op te sporen. Het vliegtuig vloog op ongeveer 120 meter hoogte. Het toestel werd voor het laatst gezien in de buurt van de Maasvlakte bij Rotterdam. Het kwam vanuit Zeeland en was onderweg naar Rotterdam The Hague Airport.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid bekijkt hoe het ongeluk met het sportvliegtuigje heeft kunnen gebeuren. Het toestel is vermoedelijk in problemen gekomen door plotseling opkomende zeemist.
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Bedankt voor deze info, betekent dus dat met deze laatste informatie van de radar de positie makkelijker en gerichter was te bepalen ?
Vraag ik me dan toch af waarom het zo lang heeft mogen duren eer het toestel gevonden was, gezien bovenstaande info.

Delta00
Je hebt alleen de laatst bekende positie. Ik weet niet tot welke hoogte de radar het vliegtuigje kan zien. Hij kan langere tijd op steeds lagere hoogte gevlogen hebben en dus kilometers van de laatste bekende positie neergekomen zijn.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Je hebt alleen de laatst bekende positie. Ik weet niet tot welke hoogte de radar het vliegtuigje kan zien. Hij kan langere tijd op steeds lagere hoogte gevlogen hebben en dus kilometers van de laatste bekende positie neergekomen zijn.

Dus de vraag van de KNRM HvH (die in het prille begin van de zoektocht werd gesteld) om ook op land te zoeken was dus een uitstekend voorstel lijkt mij ?.

Delta00


Gast

  • Gast
De ELT in een vliegtuig wordt zowel bij een impact op land als op water geactiveerd.

Gezien de lange tijd tussen de crash en het vinden van het toestel valt te concluderen dat het ELT beacon niet afgegaan is. De crashlocatie ligt vlak naast een standaard aanvliegroute naar Schiphol en dit had zeker de overvliegende inbounds naar Schiphol gewaarschuwd.


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
FF een vraagje tussen door, zijn de transporten van slachtoffers spoedstransporten geweest?
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen