GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012

Auteur Topic: GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012  (gelezen 67761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kuipje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Aspirant Basispolitiezorg
ja op beelden is te zien dat twee ambulances onder politiebegeleiding vertrekken en een zonder (die kan natuurlijk later zijn opgewacht). Een slachtoffer is dus met de traumahelikopter vervoerd


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dus de vraag van de KNRM HvH (die in het prille begin van de zoektocht werd gesteld) om ook op land te zoeken was dus een uitstekend voorstel lijkt mij ?.

Delta00
Achteraf gezien wel, maar operationeel betekent het denk ik nogal wat om dat hele gebied af te gaan speuren. Je hebt dus twee zoekacties, een op het water en de andere op het land. Beide acties vereisen een goede coordinatie.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Ik neem aan dat de mist ook een rol zal hebben gespeeld. Een zoekactie op land vanuit de lucht, maar ook vanuit landvoertuigen, is eigenlijk alleen mogelijk met redelijk zicht (wat er rond de middag dus niet was). De ELT is kennelijk niet geäctiveerd. De gewonden moeten er te erg aan toe zijn geweest om de ELT met de hand aan te zetten, of de radio te gebruiken (als die niet al kaduuk was), of een GSM...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Achteraf gezien wel, maar operationeel betekent het denk ik nogal wat om dat hele gebied af te gaan speuren. Je hebt dus twee zoekacties, een op het water en de andere op het land. Beide acties vereisen een goede coordinatie.

Precies, maar in veel gevallen (bij incidenten van wat voor aard dan ook) trekt men een cirkel wat het mogelijk zoekgebied kan zijn (water of land).
En ja daar hoort een goede coördinatie bij, in dit geval zou het dus niet alleen de coördinatie bij het KWC blijven maar ook de regio zou een rol hebben kunnen betekenen (hoewel IK uiteraard niet weet of deze zijn ingelicht in het begin van de zoekactie).
Anderzijds, kijkend naar de gezamenlijke brandweer, hebben die in dat gebied niet of nauwelijks terreinvaardige voertuigen.
De dichtstbijzijnde zijn de 4x4 van de brandweer van de Zuid Hollandse eilanden, wat reddingsbrigade en de KNRM spul hoewel die ook niet echt om de hoek zitten.
Even los van de voertuigen van de Douane, KMAR en Staatsbosbeheer cq duinwachters.

Delta00


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Toevallig heeft de eilanden zeker bij de politie zeker terreinwaardige voertuigen
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


sylvester1986

  • Gast


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Inzittenden zwaargewond bij crash Tweede Maasvlakte
Published on May 28, 2012 by rijnmondnl
Citaat
Twee mannen en twee tieners uit Rotterdam zijn maandagmiddag zwaargewond geraakt toen hun vliegtuigje neerstortte op een landtong van de Tweede Maasvlakte. Reddingswerkers vonden het wrak van de Cessna Skyhawk pas na uren zoeken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reddingrapporten

www.knrm.nl

Zoekactie naar vermist vliegtuig

Ter Heijde, 28 mei 2012
Reddingrapporten

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/stellendam/reddingrapporten/?contentID=6AA4B2AE

Zoekactie naar verdwenen Cessna sportvliegtuig

Stellendam, 28 mei 2012

Grote zoekactie naar verdwenen Cessna nabij de tweede Maasvlakte.
Een ongebruikelijke melding, maandagmiddag, op de pagers van de bemanning: 'Prio 1, vliegtuig in de problemen' .

Niet alleen werd station Stellendam opgepiept, maar ook de stations Scheveningen, Ter Heijde en Hoek van Holland. Net na 12 uur verdween namelijk een Cessna Skyhawk van de rader. Het vliegtuig was onderweg van vliegveld Midden-Zeeland naar Rotterdam airport. De lucht verkeersleiding maakte daarop meteen een melding en werden de benodigde hulpdiensten gealarmeerd.
Het zoeken werd echter erg bemoeilijkt door de dichte mist die een paar uur aanhield. Er werden diverse zoekslagen gemaakt rondom het punt waar het vliegtuig van de radar verdwenen was, maar er werd niets gevonden.

Aan het begin van de zoekactie werd door de bemanning al vermoed dat het vliegtuigje weleens op de in aanbouw zijnde Tweede Maasvlakte terecht gekomen kon zijn. Echter door de dichte mist kon niemand hier wat waarnemen, politie vanaf het land niet maar ook niet het vliegtuig en de helikopter van de Kustwacht.
Uiteindelijk rond 16 uur toen de mist weer wat opgetrokken was, werd het vliegtuigje door de Kustwacht vanuit de lucht gezien. Het lag daar gebroken achter de hoge kade op het opgespoten nieuwe land van de Tweede Maasvlakte.

Snel werden alle eenheden, waaronder de vier KNRM boten daar naartoe geleid en werd met de EHBO uitrusting en veel opstappers aan land gegaan. Het mulle zand en de flinke afstand maakte de hulpverlening moeilijk en daarom werden er zoveel mogelijk 4x4 voertuigen opgeroepen, waaronder het KHV van station Ouddorp en de 4x4 van Hellevoetsluis.

Eénmaal aangekomen werd door de bemanning van de George Dijkstra van Ter Heijde en de bemanning van de helikopter en ambulance als eerste hulp verleend aan de vier slachtoffers. Kort daarop kwamen ook de andere bemanningsleden aan van de diverse stations en werd er met man en macht geholpen waar kon. Tevens kwamen er steeds meer hulpverleners bij waaronder brandweer, handhaving, politie en trauma helikopter.

De vier slachtoffers, waaronder twee jonge jongens, werden levend, maar met ernstige verwondingen aangetroffen en zijn alle vier per helikopter of ambulance naar de diverse ziekenhuizen in de regio vervoerd.

Na vele uren in touw geweest te zijn kon de bemanning van de Antoinette naar het station in Stellendam terugkeren. In het station werd nog even nagepraat over alle gebeurtenissen.
Samen sterk in de hulpverlening!


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
http://www.rijnmond.nl/nieuws/04-06-2012/gezondheidstoestand-inzittende-vliegtuigje-verslechterd
Gezondheidstoestand inzittende vliegtuigje verslechterd
04-06-2012  |  16:15

Het KLPD heeft nog altijd geen gesprek gehad met de piloot van het vliegtuigje dat vorige week maandag neerstortte op de Tweede Maasvlakte. De gezondheidstoestand van de 50-jarige man laat dat nog niet toe.

De 3 andere inzittenden van het één-motorige toestel raakten net als de piloot zwaargewond. Bij één van de inzittenden is de situatie verslechterd. Dat heeft een familielid gemeld. Alle slachtoffers komen uit Rotterdam.

De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Het vliegtuigje was onderweg van Zeeland naar Rotterdam The Hague Airport en verdween rond het middaguur van de radar. Na een urenlange zoekactie werd het toestel gevonden op een landtong.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
John van der Tol ‏@johnvandertol

De piloot, die eind mei crashte met een vliegtuigje op de Tweede Maasvlakte, is twee weken geleden overleden #crash #cessna #maasvlakte