0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Nadat de KNRM vanuit Hoek van Holland onderweg was is door de betreffende KNRM eenheid gevraagd richting Den-Helder-Rescue (Kustwacht) of er ook vanaf land gezocht werd. Dit werd ontkend. Vervolgens werd geadviseerd vanuit de KNRM om ook op het land te gaan zoeken. Volgens DHR was dat niet nodig, want men had op Schiphol (luchtverkeersleiding Nederland) de radarbeelden teruggekeken daaruit bleek dat het laatste radarcontact boven zee was geweest. Het vliegtuigje zou op een hoogte van 300ft (=100m) gevlogen hebben, waarna het plots van de radar verdween. Vermoed werd dus dat het in zee was gestort. Een zoekactie op de vaste wal was dus niet nodig (aldus de Kustwacht), en daarom bleef de zoekactie beperkt tot het water...
Een mogelijkheid is dat op de topografische kaart van de kustwacht de tweede maasvlakte nog niet correct ingetekend staat. De kans hierop lijkt me niet heel groot, maar het kan wel bijdragen aan de conclusie dat het vliegtuig boven water vloog. Beschikt de kustwacht over de radargegevens of krijgen ze die via LVNL?
Beschikt de kustwacht over de radargegevens of krijgen ze die via LVNL?
De kustwacht beschikt zelf niet over radargegevens. De laatste bekende informatie op dat moment, werkend op de Rotterdam frequentie en een laatste positie op radar, is de basis van waaruit op dat moment gestart is. Later is meer gedetailleerde informatie over positie, hoogte en snelheid, afkomstig van een andere radarbron, doorgespeeld om het zoekgebied te verkleinen. Deze radarinformatie was significant preciezer dan de online beschikbare "radar"-sites die met ontvangen informatie van het toestel zelf werken.
Het vermiste sportvliegtuigje is bij de Tweede Maasvlakte in Rotterdam terug gevonden. De éénmotorige Cessna raakte maandagmiddag plotseling zoek.Alle vier inzittenden van het toestel hebben de crash overleefd, maar ze zijn zwaar gewond. De slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht. Het gaat om twee volwassenen en twee tieners. Het wrak van het vliegtuigje ligt op een landtong, een smal stuk land dat uitsteekt in zee.De kustwacht was bijna vier uur in touw om de Cessna met boten en vliegtuigen op te sporen. Het vliegtuig vloog op ongeveer 120 meter hoogte. Het toestel werd voor het laatst gezien in de buurt van de Maasvlakte bij Rotterdam. Het kwam vanuit Zeeland en was onderweg naar Rotterdam The Hague Airport.De Onderzoeksraad voor de Veiligheid bekijkt hoe het ongeluk met het sportvliegtuigje heeft kunnen gebeuren. Het toestel is vermoedelijk in problemen gekomen door plotseling opkomende zeemist.
Bedankt voor deze info, betekent dus dat met deze laatste informatie van de radar de positie makkelijker en gerichter was te bepalen ?Vraag ik me dan toch af waarom het zo lang heeft mogen duren eer het toestel gevonden was, gezien bovenstaande info.Delta00
Je hebt alleen de laatst bekende positie. Ik weet niet tot welke hoogte de radar het vliegtuigje kan zien. Hij kan langere tijd op steeds lagere hoogte gevlogen hebben en dus kilometers van de laatste bekende positie neergekomen zijn.
De ELT in een vliegtuig wordt zowel bij een impact op land als op water geactiveerd.