MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES

Auteur Topic: MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES  (gelezen 8538 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2005, 21:28:16
Geweldig systeem denk ik !!!
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Ambuman

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2005, 00:02:33
Vreemd dat er zo positief gereageerd wordt. Op de werkvloer hoor je hele andere verhalen. Nee het gaat niet over rittenpikkerij, maar kijk eens wat het kost.
Het staat er leuk dat voor 1 ambulance 2 motoren kunnen rijden. Gek he, als je er maar 1 iemand op laat rijden en er niet vervoerd kan worden. Protocollair gezien moet er altijd een ambulance meerijden, dus goedkoper is het in ieder geval niet (die wagen moet toch meerijden en is in 99% van de gevallen ook nodig). Ook bij een reanimatie is de motor geen uitkomst. De verpleegkundige kan zijn motor niet alleen laten en dus is er alsnog een 2e wagen nodig en is er dus een overkill. En aangezien er in de nieuwe regio's productiecijfers gedraaid moeten worden worden ze voor elke rit erop uitgestuurd. En geloof mij nou, ze worden echt niet achter de hand gehouden voor de gebieden die ver weg liggen. Nogmaals, er moeten ritten gegeneerd worden omdat het bestaansrecht anders niet zou gelden. Dus worden ze in de drukte gehouden en niet in de achterliggende gebieden.  Het praatje dat een motor eerder zou zijn is ook achterhaald. De motor wordt eerder aangestuurd en zit al op straat (als het goed is). Dat zijn de minuten die een motor eerder ter plaatse is. Als elke ambulance op de straat zou zitten en niet op de verschillende posten zouden zitten, zou je die hele motor niet nodig hebben.
Maar ja, het zijn prestige paardjes en het moet er door gedrukt worden. In Haaglanden hebben ze zelf aangetoond dat er te weinig werk is voor de motoren door ook de OVDG taak op zich te nemen. En daar hebben ze al motornummer tig moeten aanschaffen door het grote aantal ongevallen. Maar die cijfers redden de kranten niet en daar hoor je ook niets over. Omdat dat ten nadele van de motor zou werken en dat is niet de bedoeling. De tegenstanders van mijn beweringen zou ik eens willen aanraden als je in het Haagsche bent eens aan Haagsche collega's te vragen wat ze van de motor vinden. Heb ik ook meerdere keren gedaan. Dan weet je genoeg.
En nee, het gaat niet over ritten pikken. Zoals gezegd moet er in 9999 van de 10000 gevallen toch een ambu meerijden, dus daar gaat het niet om.
Oh ja, toch 1 voordeel, een tilassistentie is perfect te doen met de motor erbij.
Maar verder lekker in de garage laten staan.


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2005, 09:30:33
Vreemd dat er zo positief gereageerd wordt. Op de werkvloer hoor je hele andere verhalen.

Tja, bij ons in de regio wordt er niet met motoren gereden, dus ik kan er niet echt over oordelen. Als motorliefhebber echter kan ik zo'n motor in de bedrijfskleuren best waarderen  ;D

Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van ritten waarbij men van te voren al inschat dat vervoer niet nodig is. Dus wel snel een motor met VPK ter plaatse, maar vooraf al weten dat vervoer niet hoeft...
En voor tilassistentie heb ik liever de brandweer of politie. Hoeft er geen ambulance uit de krappe parate sterkte gehaald te worden. Is dit trouwens niet bijna dezelfde discussie als destijds over de heli is gevoerd?

Groetjes,

Bart


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2005, 11:25:58
Hier hebben ze motoren ook nog buiten de deur kunnen houden.
1 ambu zou ingeruild worden voor 1 motor.
Lekker goedkoop scheelt het loon van 1 chauffeur.

Maar zoals hieronder reeds aangetoond betekent dit dat er gewoon 1 wagen uit dienst gaat.

Motor is volgens mij alleen een succes als hij er extra bij komt. Motor heeft over het algemeen kortere aanrijtijd en kan zodoende bij bijv. reanimatie sneller met ALS starten.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2005, 11:29:48
Maar daar heeft ambuman het niet over.  ::)

Hij is zeker niet geinteresseerd in dat de overlevingskansen groter zijn als de hulp eerder kan worden opgestart.

Hij heeft het alleen maar over dat er dan toch altijd wagens moeten rijden bla bla bla gezeur bla bla nog meer gezeur.

Jammer dat iemand alleen maar daar aan kan denken terwijl de maatschappij wel op snelle hulp zit te wachten.


Bart S

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2005, 14:44:54
Hij is zeker niet geinteresseerd in dat de overlevingskansen groter zijn als de hulp eerder kan worden opgestart.
Hij heeft het alleen maar over dat er dan toch altijd wagens moeten rijden bla bla bla gezeur bla bla nog meer gezeur.

Dit ben ik niet met je eens. Ambuman merkt op dat het persbericht zegt dat het project een groot succes is, omdat een motor minder kost dan een ambulance. Dus twee motoren in plaats van een ambulance. Die ambulance zal er echter toch altijd achteraan moeten (protocollair!) en bij een reanimatie zelfs twee (VPK op de motor kan niet mee met de ambu omdat hij zijn motor niet kan achterlaten). Als je dus besluit om je budget te gebruiken om twee motoren te kopen in plaats van een ambu werk je jezelf als vervoerder in de nesten omdat je dat gaat merken in je paraatheid. En dus moet koste wat het kost de motor 'bewezen' worden. Wanneer ik eens in Den Haag ben, of ik spreek een Haagse collega zal ik dat zeker eens vragen.

Groeten,

Bart


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2005, 14:50:01
Feit blijft: een motor is sneller, wendbaarder en kleiner dan een ambu, en kan bij drukte of moeilijk bereikbare plekken veel sneller ergens aanwezig zijn om met de BLS te beginnen.
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2005, 15:02:08
Waar is de maatschappij meegediend.

Een snelle motorpleeg en een ambu die een aanrijtijd van > 15 minuten heeft. Omdat er een wagen uit dienst gehaald is ten gunste van een motor.

of

Een ambu binnen 15 minuten omdat er voldoende wagens beschikbaar zijn.

of

een combinatie van een motor en een ambu binnen 15 minuten.

Juist dat laatste. Aan een motor ten koste van een wagen heeft niemand iets aan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2005, 15:13:00
Waar is de maatschappij meegediend.

Een snelle motorpleeg en een ambu die een aanrijtijd van > 15 minuten heeft. Omdat er een wagen uit dienst gehaald is ten gunste van een motor.

of

Een ambu binnen 15 minuten omdat er voldoende wagens beschikbaar zijn.

of

een combinatie van een motor en een ambu binnen 15 minuten.

Juist dat laatste. Aan een motor ten koste van een wagen heeft niemand iets aan.
mee eens
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2005, 15:35:20
Ze schaffen niet voor niets zes nieuwe motoren aan  ::)

Op die zogenaamde werkvloer wordt altijd veel gelult, en dat is overal zo. De één maakt de ander nog wijzer dan hij al is...

Er zijn ambulance's genoeg in de regio's dus waarom geen motoren aanschaffen? Hiermee kan de hulpverlening sneller worden opgestart waarmee de overlevingskansen worden vergroot, maar daar heeft niemand het over  :-\ Alleen maar over geld en protocollen... En het is echt niet zo dat de motor ten koste gaat aan de ambu.

Het is gericht op een snellere zorg niet om geld te besparen...