MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES

Auteur Topic: MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES  (gelezen 8522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2005, 16:51:44
En het is echt niet zo dat de motor ten koste gaat aan de ambu.
Het is gericht op een snellere zorg niet om geld te besparen...

Hoe kom je daarbij.  ??? Ambulancezorg wordt de laatste jaren niet echt (ik bedoel echt niet) uitgebreid. Er waren hier in de regio concrete plannen om een ambu in te ruilen voor een motor. Dus géén uitbreiding. Onder het mom van snelle zorg. Het is gelukkig niet doorgegaan, want een motor ten koste van een ambu is geen verbetering.

Het is gericht op een snellere zorg niet om geld te besparen...
Waarom is hier dat na heel veel protest de maatregel om 's nachts minder wagens in dienst te hebben voor een jaar opgeschort? Die wagen ging er af voor de centen en niet voor de snelle zorg. Na veel protesten is men tot het inzicht gekomen dat dit toch wat te gek was. Zie ambulancenet.

Er zijn ambulance's genoeg in de regio's
Dat wel maar geen geld om er mensen op te zetten.  :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2005, 16:59:34
het verbaast me dat hier kompleet aan 1 ding volledig voorbij wordt gegaan,namelijk dat door de motor er sneller medische zorg bij een patient is in een grote stad.
En zeker in een stad als Utrecht is het een steeds groter probleem om ergens snel te zijn.Ik spreek uit ervaring hoe beroert je daar kunt rijden
En dat probeert Ger@rd ook naar voren te brengen  ;)

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2005, 17:02:14
het verbaast me dat hier kompleet aan 1 ding volledig voorbij wordt gegaan,namelijk dat door de motor er sneller medische zorg bij een patient is in een grote stad.

Hoe bedoel je????  ???  ???

Waar is de maatschappij meegediend.

Een snelle motorpleeg en ....

En zeker in een stad als Utrecht is het een steeds groter probleem om ergens snel te zijn.Ik spreek uit ervaring hoe beroert je daar kunt rijden
En dat probeert Ger@rd ook naar voren te brengen 
Dat snappen we best. Alleen wat hier dan in ieder geval speelt is dat die motorambu's niet extra zijn, maar ten koste gaan van .... En dat lost niks op of is achteruitgang.
20 minuten met een motorpleeg aan je zij liggen wachten op een ambu die je eindelijk kan vervoeren vanuit de binnenstad is ook niet alles.  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2005, 17:08:39
Hoe bedoel je????  ???  ???
[
precies zoals ik het zeg,het is aangetoont dat de motor sneller terplaatse is dan een auto in een stad als Utrecht  ;)
Tsja,en als dat een auto kost.Die motor rijdt ook niet vanzelf,die bestuurder die eerst in de auto zat zit nu op de motor.Dat zijn afwegingen die je moet maken,dat het tekort aan personeel,"wat op deze manier ontstaat" niet wordt aangevuld.dat weten we allemaal das een centen kwestie.Ik vindt het een goede zaak dat die motoren rijden

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2005, 17:58:19
precies zoals ik het zeg,het is aangetoont dat de motor sneller terplaatse is dan een auto in een stad als Utrecht  ;)
Tsja,en als dat een auto kost.Die motor rijdt ook niet vanzelf,die bestuurder die eerst in de auto zat zit nu op de motor.Dat zijn afwegingen die je moet maken,dat het tekort aan personeel,"wat op deze manier ontstaat" niet wordt aangevuld.dat weten we allemaal das een centen kwestie.Ik vindt het een goede zaak dat die motoren rijden

Bij de weg, het is niet de bestuurder van de ambu maar de verpleegkundige van de ambu die nu op de motor rijdt  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2005, 19:06:58
Bij de weg, het is niet de bestuurder van de ambu maar de verpleegkundige van de ambu die nu op de motor rijdt  ;)
ik was wat snel met typen ja,maar je hebt gelijk Joffry  ;)

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2005, 19:16:07
Ik vindt het een goede zaak dat die motoren rijden

Ik ook als het maar niet ten koste gaat van .... (ik zal niet in herhaling vallen)

Ambuman

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2005, 19:24:56
Gerard,
Wat jammer dat je in het begin uitsluitend kunt reageren met "gezeur" en "bla bla bla".
Zoals jij zelf ook wel zult weten zie je dat er in de ambulancesector geen geld geïnvesteerd wordt. Dus het is een nobel streven van je om het economisch aspect buiten beschouwing te laten. En ja, ik ga ook voor de beste zorg voor de patient. Maar als ik de reacties zo lees, ben ik toch niet de enige die dat door heeft. Die motorambu is slechts een wassen neus.
Het wordt allemaal zo gemaakt dat het project uiteraard wel slaagt. Ik vind het vreemd dat jij het goed vindt als er ambulances verdwijnen en daar motoren voor terug komen. Daar is een patient niet meegediend. Wat een ander al vermeldde: zit je dan als motorpleeg met je slachtoffer te wachten op een ambu om te vervoeren. Dat is pas kwaliteit van zorg. Kwaliteit van zorg houdt niet uitsluitend op bij aankomst van een verpleegkundige. Nee, daar valt het vervoer van de patient ook onder. En hoe verklaar jij het dan dat de motoren in Haaglanden andere taken erbij nemen (OVDG)?  Daar ben je klaar mee als er een groot ongeval is (waar de motor bij staat als OVDG) en jij bent onwel in het centrum (waar de motor voor bedoeld is).
De ambulancezorg wordt steeds verder uitgekleed.
Als er echt om de patient gegeven wordt, dan dienen er op vele plaatsen ambulances bij te komen en dient de aanrijtijd voor een A-1 naar 8 minuten te gaan. Dan ben je goed bezig voor je patient, maar dat schijnt niet te kunnen. En waarom niet???? Juist GELD.
Allemaal schijnvertoningen ontstaan op deze manier. Zoals AED op brandweerwagen, motorambulance, huisarts met toeters en bellen en ga zo nog maar door. Maar de kern (de ambulancezorg) wordt niet aangepakt en krijgt geen geld, sterker nog, moet bezuinigen en er wordt marktwerking op los gegooid.
Nee hoor, blijf jij maar geloven in de barmhartige ambulancemotor, dan blijf ik met beide benen op de grond staan.
 ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2005, 19:33:53
Gerard,
Wat jammer dat je in het begin uitsluitend kunt reageren met "gezeur" en "bla bla bla".
Zoals jij zelf ook wel zult weten zie je dat er in de ambulancesector geen geld geïnvesteerd wordt. Dus het is een nobel streven van je om het economisch aspect buiten beschouwing te laten. En ja, ik ga ook voor de beste zorg voor de patient. Maar als ik de reacties zo lees, ben ik toch niet de enige die dat door heeft. Die motorambu is slechts een wassen neus.
Het wordt allemaal zo gemaakt dat het project uiteraard wel slaagt. Ik vind het vreemd dat jij het goed vindt als er ambulances verdwijnen en daar motoren voor terug komen. Daar is een patient niet meegediend. Wat een ander al vermeldde: zit je dan als motorpleeg met je slachtoffer te wachten op een ambu om te vervoeren. Dat is pas kwaliteit van zorg. Kwaliteit van zorg houdt niet uitsluitend op bij aankomst van een verpleegkundige. Nee, daar valt het vervoer van de patient ook onder. En hoe verklaar jij het dan dat de motoren in Haaglanden andere taken erbij nemen (OVDG)?  Daar ben je klaar mee als er een groot ongeval is (waar de motor bij staat als OVDG) en jij bent onwel in het centrum (waar de motor voor bedoeld is).
De ambulancezorg wordt steeds verder uitgekleed.
Als er echt om de patient gegeven wordt, dan dienen er op vele plaatsen ambulances bij te komen en dient de aanrijtijd voor een A-1 naar 8 minuten te gaan. Dan ben je goed bezig voor je patient, maar dat schijnt niet te kunnen. En waarom niet???? Juist GELD.
Allemaal schijnvertoningen ontstaan op deze manier. Zoals AED op brandweerwagen, motorambulance, huisarts met toeters en bellen en ga zo nog maar door. Maar de kern (de ambulancezorg) wordt niet aangepakt en krijgt geen geld, sterker nog, moet bezuinigen en er wordt marktwerking op los gegooid.
Nee hoor, blijf jij maar geloven in de barmhartige ambulancemotor, dan blijf ik met beide benen op de grond staan.
 ;)
als ik dit verhaal zo lees krijg ik eerder het idee dat jullie bang zijn voor jullie eigen hachie,niks is goed op deze manier.Ambumotor is een slecht idee,de AED op brandweervoertuigen is slecht (wat meer en meer in opmars is)

Er is al meerdere keren gemeld dat de ambulancemotor de aller eerste zorg opneemt,op het moment dat de motor naar een melding gaat wordt er ook een auto mee gestuurd voor eventueel vervoer van de patient.Alleen doordat de motor sneller terplaatse is kan er sneller eerste hulp worden verleent,in afwachting van de auto.  ;)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2005, 19:39:12
als ik dit verhaal zo lees krijg ik eerder het idee dat jullie bang zijn voor jullie eigen hachie,niks is goed op deze manier.Ambumotor is een slecht idee,de AED op brandweervoertuigen is slecht (wat meer en meer in opmars is)

Het lijkt wel of jullie het niet willen begrijpen! Ambuman heeft een paar keer gezegd dat hij niet vreest voor  rittenpikkerij. Ik kan een eind in z'n verhaal meegaan, het klinkt erg logisch. Je kan ook teveel willen, denk ik. Berust nu maar in het feit dat het een keer ophoud. Steeds sneller, steeds sneller. Goed voor het slachtoffer, daar niet van, maar er zijn grenzen. Straks worden er heli's ingezet, da's nog sneller. Sorry, ik draaf wat door, maar ik vindt het ook wat 'gezeur', maar dan van de andere kant. En idd, het staat niet netjes, maar ja, het gebeurt zie ik.

Christian