MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES

Auteur Topic: MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES  (gelezen 8539 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

et

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2005, 20:06:39
In de regio Utrecht rijden van 7.30-23.00 met  2  motoren (één in Amersfoort en één Utrecht) 's nachts rijden we alleen in Utrecht met een Scenic, dus solopleeg als first responder maar ook als individueel hulpverlener. Er zijn geen motoren  gekomen in plaats van auto's. We hebben het geluk dat er de laatste jaren 5 diensten (excl de motoren) bij gekomen zijn.
De drukte in de regio werd dusdanig dat voor b-vervoer de wachttijden opliepen tot soms 2 uur of meer. Alle nachten in de hele provincie zijn volledig paraat gemaakt.
De motoren rijden op hulpverleningen waar de MKA twijfelt of er vervoer nodig is. Er rijdt dan niet standaard een auto mee. In Den Haag werkt men blijkbaar wel zo.
We kunnen (indien nodig) altijd nog een auto laten komen, of het moet uit de melding al duidelijk zij dat vervoer noodzakelijk is.
Inzetcriteria van de motor zijn:
Eh geen vervoer(vermoeden van) rijdende paraatheid, verkenning.
First responder: de dichtsbijzijnde eenheid gaat, ook de motor.
Assistentie:van de ambu bemanning, (reanimatie,inst. of onrustige patient,til werkzaamheden)
Stand by ritten.
Coordinatie taken: Invulling van de taak van verpleegkundige eerste auto.
Voorwaarde scheppende ritten.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2005, 20:10:15
Ambuman,

geheel met je betoog eens. De motorambu is niet de vooruitgang die de meeste mensen voor ogen hebben, maar de versobering van ambulancezorg in Nederland. Het is inderdaad allemaal een groot toneelstuk, waarbij volgens de toeschouwers alles uit de kast wordt getrokken, maar eigelijk laat de motorambu zien dat hij "incompetent" is, omdat voor het logistieke dillemma van het slachtoffer vervoer hij absoluut geen oplossing is.

Daarbij haalde je al eerder aan het aantal ongevallen met motorverpleegkundigen en motoragenten. Een zeer kwetsbare groep. Gelukkig zit ik hoog en droog in mijn Chevrolet, die aardig wat klappen voor me op kan vangen.

En wat de tijdswinst is? Heb jij wel eens gereanimeerd in een motorpak, hartje zomer op de boulevard aan het strand? Heb je wel eens een vigo gezet met je motorhandschoenen aan? Of een simpele pols gevoeld met die zelfde handschoenen aan? Weg tijdsvoordeel.

Oja, en wat de regio kennis betreft van de gemiddelde pleeg. De doorgaande routes kennen zij redelijk, maar in de wijken. En dan rijden op een CityGIS? Er zullen absoluut uitzonderingen zijn, maar de gemiddelde . . . .  .
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ambuman

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2005, 22:32:01
Christian en Rescue Ranger,

Bedankt voor jullie begrip. Jullie snappen de bedoeling van mijn betoog. En Rescue slaat de spijker op z'n kop met de uitspraak dat het een versobering is van de ambulancezorg.
En voor de anderen:
Alle initiatieven zijn geweldig hoor, maar zou het niet beter zijn om al dat geld gewoon te laten belanden waar het moet belanden namelijk bij de ambulancediensten. En zou het dan niet mooi zijn om ipv die motoren niet gewoon ambulances te nemen en daarmee de aanrijtijden verkorten??? Is de patient nog beter geholpen. Het is nu een placebo effect.
ET: Ik vind het overigens wel apart dat er in de nachtelijke uren een pleeg in een auto kan rondrijden als first responder. Laat dan gewoon een pleeg met een ambulance rondrijden (die staan er toch in de nachtelijke uren), maar dat terzijde. Is het voor jullie regio dan niet een optie om voor het besteld vervoer de ligtaxi in het leven te roepen??? Ik denk dat dat eerder een verbetering is dan de motorambu.
En ik vind het apart dat er bij een reanimatie eventueel ook een motor komt. Die kan niet als 2e pleeg mee in de ambu, met het resultaat dat er toch nog weer een auto moet komen. Kortom het schiet niet op. En nee, ik ben niet bang voor mijn hachie. Ik krijg mijn geld toch elke maand wel, of ik 10 of 1 rit per dienst doe, dus dat is absoluut niet de insteek (dit klinkt tamelijk afgebrand, maar dat is absoluut niet het geval, ik doe elke rit met bijna evenveel plezier).
Daarbij komt dat vaak toch vervoer geïndiceerd is en dus de auto alsnog moet worden gestuurd.
En jawel, daar wordt door de MKA dan alsnog een A-1 urgentie aangegeven..... Hoe wonderlijk....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2005, 22:44:16
Ik vind het vreemd dat jij het goed vindt als er ambulances verdwijnen en daar motoren voor terug komen.
Als je dat ergens uit mijn posts kan halen zou ik dat erg knap vinden  ;)

Overigens kun je in plaats van twee motoren een ambulance aanschaffen. Deze komt vast in het fijne verkeer van tegenwoordig en de patient overlijdt... Terwijl één van die motoren allang ter plaatse zou kunnen zijn om de hulpverlening op te starten.

Hoe dan ook weet ik ook best dat er amper geld word gestoken ik de ambulancezorg. Maar ik ervaar hier in de regio bijna nooit tekort aan ambulance's en daarom zijn die motoren van mij welkom. Vooral in de drukke steden zoals Amersfoort en Utrecht.

Voor mijn gezeur en bla bla biedt ik mijn excuses aan, dit had ik niet zo mogen formuleren. Maar vond ik de post niet erg gericht op de zorg aan de patienten die wel baat hebben bij zo'n motor.

Dat de coordinatie wagens hier ook ingezet worden als first responder heb ik nog nooit gehoord en gezien...


et

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2005, 23:01:33
De nachtauto (renault Scenic) wordt sinds 1 december vorig jaar in Utrecht ingezet, althans we komen in Utrecht op. De bemensing bestaat uit een pleeg die normaal op de motor rijdt.
's Nachts bleek er een tekort aan 'behandelcapaciteit' te zijn waardoor er behoefte bestond aan een oplossing hiervoor. Er is gekozen voor een solopleeg. 'Vervoerscapaciteit' bleek voldoende aanwezig te zijn.

De ligtaxi's hebben op dit moment nog geen wettelijke grondslag. In Den Haag heeft men, voor zover ik weet, een ontheffing hiervoor. Als de nieuwe ambulancewet in werking treedt zal de 'ligtaxi' een status krijgen. Ik denk zeker dat in de regio Utrecht er dan van deze auto's zullen gaan rijden. De plannen hiervoor liggen al op de plank.
Nieuwe ontwikkelingen zullen we op de voet volgen en waar nodig zal er op ingesprongen worden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2005, 08:31:37
Et,

ik begrijp dat de kosten gedrukt worden middels de solopleeg in de nachtelijke uren. Maar mijns inziens is een "behandeling" zonder vervoer een huisarts indicatie en is dus de verkeerde persoon ter plaatse gegaan.

En om de inzet en aanrijtijden te verkorten zouden meer auto's gedecentraliseerd moeten worden. In "mijn" regio is sinds kort het aantal ziekenhuizen teruggelopen van 5 naar 1, waarbij 1 ziekenhuis met meerdere lokaties naar een andere hulpverleningsregio is verhuist. Dus een behoorlijke daling van ritten heeft dit tot gevolg, maar de gedane ritten duren ondertussen wel langer en zijn we steeds langer buiten onze eigen regio.

Maar er wordt door de CPA niet regionaal verspreid, waardoor de aanrijtijd niet korter wordt. Terwijl de ambulance's wel steeds op de post staan en er steeds ambu's buiten de eigen regio zijn. Als je daar meer mee "speelt", dan heb je mijns inziens veel kortere aanrijtijden dan noodzakelijk is.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2005, 09:23:15
Ik vind dat er per regio minimaal 1 motor moet zijn voor inzet tijdens grootschalige evenementen in steden. Dan is zo'n motor echt een uitkomst als er een pleeg + ALS/BLS-materiaal nodig is in het centrum.
Arts  www.alphalog.nl


et

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2005, 10:57:40
ik begrijp dat de kosten gedrukt worden middels de solopleeg in de nachtelijke uren. Maar mijns inziens is een "behandeling" zonder vervoer een huisarts indicatie en is dus de verkeerde persoon ter plaatse gegaan.

Ben ik met je eens, is ook veel "ga even kijken, niet duidelijk wat er aan de hand is". (taalprobleem, aanvraag politie, ter beoordeling van.....)
Eigenlijk de zelfde criteria als voor de motor.
In de paraktijk komt het er op neer dat er veel terug wordt verwezen naar een huisarts. Kleine verwondingen op straat gaan vaak  per taxi naar het zkh. te denken valt aan hechtwondjes etc. na behandeling van de wonden. Verder wordt er veel VWS gereden, waardoor een ambu vrij kan worden gehouden.


Ambuman

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2005, 16:18:17
Gerard,
Excuses aanvaard! No hard (of heart  ;)  ) feelings!
Ik ben het met Rescue eens. Er moet eens meer gespreid gaan worden.
Bij ons ook. Overdag 4 auto's op 1 post.
Dat is niet nodig. Zet ze uit in de regio en je hebt een veel beter spreidingsplan. En ik denk dat wij niet de enigste post zijn waarbij dat het geval is.
Maar ja, wachtposten kosten geld en dat is er weer niet.
Dus het cirkeltje is rond.
En alle andere initiatieven komen weer uit andere in elkaar gedraaide potjes.
In mijn ogen is er pas goed zorg bij een patient op het moment dat er daadwerkelijk volledige hulp geboden kan worden. En daar zit ook het vervoer bij. Kijk maar naar de PHTLS. Sta je dan met je ambulancebrommer en je "niet pluis" gevoel  >:(


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2005, 10:56:34
Ben ik met je eens, is ook veel "ga even kijken, niet duidelijk wat er aan de hand is". (taalprobleem, aanvraag politie, ter beoordeling van.....)

Maar is dit geen vervuiling die ontstaat door veranderde inzichten, incompetentie van een meldkamer, (a-)sociale verarming van Nederland. Hier kan je toch net zo goed een huisarts op zetten. Dillemma hiervan is wel dat er direct met een rekening gezwaaid wordt en de drempel steeds hoger wordt, zodat er uiteindelijk alleen voor echte urgente situaties een ambulance op pad gestuurd wordt.
Elke hulpverlening start met communicatie.