stabiele zijligging en slapen

Auteur Topic: stabiele zijligging en slapen  (gelezen 13350 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ewald

• Gast
Gepost op: 15 februari 2005, 17:58:29
Beste mensen,

wie zou mij kunnen uitleggen waarom we niet in een stabiele zijligging gaan liggen om te slapen (rust toestand waarbij de spieren verslapt zijn) en waarom we dus een slachtoffer dat bewusteloos is altijd in een stabiele zijligging leggen. (rusttoestand en spieren zijn ook verslapt) eigenlijk zie ik niet direct verschil. Wat is het verschil  :-[

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2005, 18:04:31
Bij slapende mensen zijn de reflexen nog aanwezig die er voor zorgen dat we op de een of andere manier weer een hap lucht nemen ook al is de ademweg niet helemaal vrij.

Bij bewustelozen kan deze reflex afwezig zijn, zij  kunnen dan gemakkelijk stikken door afsluiting van het strottehoofd met de tong, of door braaksel bloed etc in de mond/keel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2005, 18:04:35
Beste mensen,

wie zou mij kunnen uitleggen waarom we niet in een stabiele zijligging gaan liggen om te slapen (rust toestand waarbij de spieren verslapt zijn) en waarom we dus een slachtoffer dat bewusteloos is altijd in een stabiele zijligging leggen. (rusttoestand en spieren zijn ook verslapt) eigenlijk zie ik niet direct verschil. Wat is het verschil  :-[

Ik denk omdat we niet uit ons eigen in de stabiele zijligging gaan liggen als we slapen, maar je kunt het natuurlijk een keer proberen  ;D ;D ;D
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2005, 18:28:22
Bij een bewusteloze zakt de tong naar achteren, en blokkeert zo de luchtweg als het so op z'n rug ligt. Daarbij is er het gevaar van braken. In de stabiele zijligging is de kans op verslikken/verstikken veel minder groot...
Arts  www.alphalog.nl

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2005, 18:30:22
Bij een bewusteloze zakt de tong naar achteren, en blokkeert zo de luchtweg als het so op z'n rug ligt. Daarbij is er het gevaar van braken. In de stabiele zijligging is de kans op verslikken/verstikken veel minder groot...

Komt dat alleen doordat je in die houding ligt en alle spieren ontspannen zijn, dat je minder kans op stikken hebt of ligt dat ergens anders aan ?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2005, 19:01:10
Het braaksel kan in de stabiele zijligging naar buiten weglopen, als het so op z'n rug ligt, loopt het de luchtpijp in. En niet alleen verslikt zo iemand zich, het zuur vreet ook de bronchien aan, en zorgt voor een soms dodelijke longontsteking. Dit kan ook in de stabiele zijligging, dus bij braken: altijd de mond leegvegen.
Arts  www.alphalog.nl

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2005, 19:02:44
Het braaksel kan in de stabiele zijligging naar buiten weglopen, als het so op z'n rug ligt, loopt het de luchtpijp in. En niet alleen verslikt zo iemand zich, het zuur vreet ook de bronchien aan, en zorgt voor een soms dodelijke longontsteking. Dit kan ook in de stabiele zijligging, dus bij braken: altijd de mond leegvegen.

Weer wat geleerd  :P

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2005, 21:04:21
Beste mensen,

Ik denk dat veel mensen, die op hun zij gaan liggen om in te slapen, daarbij de stabiele zijligging, en met name de engelse variant (onderste been min of meer gestrekt en het bovenste gebogen waarbij het onderbeen evenwijdig ligt t.o.v. het andere been. Vaak een hand onder het hoofd.

Eenmaal in slaap verander je heel vaak van houding om een ook een goede doorbloeding van alle drukplaatsen te blijven waarborgen.

Als je in dezelfde houding wakker wordt, zonder te gaan verliggen in je slaap, is de kans groot dat je problemen krijgt. De meeste mensen, die je in de stabiele zijligging legt, liggen meestal op een harde ondergrond. Tegenwoordig moet je om die reden een s.o. na een half uur op de andere zijde leggen (NRR richtlijnen hoofdstuk 3.1   bladzijde  13) Er zijn gellen bekend waarbij mensen binnen enkele uren doorligwonden krijgen (misschien kunnen de beroeps aangeven hoe groot die kans is)

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2005, 17:52:07
Bedoel je met doorlichwonden decubitus? Dat heb je al erg vlug hoor, tijdens een operatie op de operatietafel ontstaan veel van zulke verwondingen, echt gruwelijk!
Er zijn vier graden, graad twee heb ik geen foto van, de overige wel.

Graad één (niet wegdrukbare roodheid)

Graad drie

Nog een graad drie

Graad vier

FireRobin

• Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2005, 17:53:39
Bedoel je met doorlichwonden decubitus? Dat heb je al erg vlug hoor, tijdens een operatie op de operatietafel ontstaan veel van zulke verwondingen, echt gruwelijk!
Er zijn vier graden, graad twee heb ik geen foto van, de overige wel.

Graad één (niet wegdrukbare roodheid)

Graad drie

Nog een graad drie

Graad vier

Ziet er raar uit  :-\