Beste mensen,
wie zou mij kunnen uitleggen waarom we niet in een stabiele zijligging gaan liggen om te slapen (rust toestand waarbij de spieren verslapt zijn) en waarom we dus een slachtoffer dat bewusteloos is altijd in een stabiele zijligging leggen. (rusttoestand en spieren zijn ook verslapt) eigenlijk zie ik niet direct verschil. Wat is het verschil
Ik denk dat veel mensen, die op hun zij gaan liggen om in te slapen, daarbij de stabiele zijligging, en met name de engelse variant (onderste been min of meer gestrekt en het bovenste gebogen waarbij het onderbeen evenwijdig ligt t.o.v. het andere been. Vaak een hand onder het hoofd.
Eenmaal in slaap verander je heel vaak van houding om een ook een goede doorbloeding van alle drukplaatsen te blijven waarborgen.
Als je in dezelfde houding wakker wordt, zonder te gaan verliggen in je slaap, is de kans groot dat je problemen krijgt. De meeste mensen, die je in de stabiele zijligging legt, liggen meestal op een harde ondergrond. Tegenwoordig moet je om die reden een s.o. na een half uur op de andere zijde leggen (NRR richtlijnen hoofdstuk 3.1 bladzijde 13) Er zijn gellen bekend waarbij mensen binnen enkele uren doorligwonden krijgen (misschien kunnen de beroeps aangeven hoe groot die kans is)