EN471 gecertificeerde ambulance kleding

Auteur Topic: EN471 gecertificeerde ambulance kleding  (gelezen 3953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lvaassen

• Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 7 maart 2012, 20:07:52
Is ambulance kleding in de regel nu wel of niet CE gecertificeerd volgens EN 471? Is ambulance kleding eigenlijk wel veiligheidskleding?
Ik zou graag willen weten hoe hier nu vanuit gebruikers over gedacht wordt.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2012, 21:22:37
Volgens mij voldoet het wel aan de zichtbaarheidseisen maar niet aan de beschermingseisen zoals bescherming tegen schadelijke stoffen etc. En vanwaar de interesse?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Loekie

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2012, 21:35:57
In welke klasse bedoel je? Aan klasse 3 voldoen de meesten niet want de broekspijpen bevatten geen fluorescerend gedeelte, enkel reflecterend.

Lvaassen

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2012, 22:15:41
Ik ben professioneel nogal betrokken bij persoonlijke beschermingsmiddelen. Het is mij opgevallen dat ambulancekleding niet altijd aan EN 471 voldoet. Ik wil graag weten of dit structureel is. Volgens mij zou het er wel aan moeten voldoen. Ambulace kleding moet immers voorkomen dat je niet tijdig opgemerkt wordt. Wellicht moet het ook bescherming bieden tegen andere risico's ( contact met bloed e.d.). Ik weet niet hoe het daarmee staat in de praktijk.

gje

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2012, 15:53:06
Is ambulance kleding in de regel nu wel of niet CE gecertificeerd volgens EN 471? Is ambulance kleding eigenlijk wel veiligheidskleding?
Ik zou graag willen weten hoe hier nu vanuit gebruikers over gedacht wordt.
In 1997 heeft de SOVAM richtlijnen uitgegeven voor de ambulancekleding, te gebruiken in Nederland. In eerste instantie was zelfs EN471 klasse 1 voldoende maar al snel is dit bijgesteld tot klasse 2.(in principe heb je al voldoende als je jas gecertificeerd is. Een gecertificeerde broek biedt nooit voldoende bescherming. Lijkt mij ook logisch) Verder zijn door de SOVAM geen eisen gesteld ten aanzien van andere europese wetgeving (andere EN-normen). Na enig overleg met gebruikers ontstond ook de vraag naar waterdichte ademende kleding. Je moet hierbij denken aan jassen die uitgevoerd zijn overeenkomstig de EN343. Nergens is dus gesproken over bescherming tegen zuur, brand, bacterien of iets anders. Door de producenten van de kleding is hier dus ook niets mee gedaan. Wij leveren echter ambulancekleding voor de duitse markt en hier zijn wel aanvullende eisen gesteld. Tot voor ongeveer 4 jaar geleden kende de duitse kleding ook een brandvertragende eis maar die is later uit de voorschriften gehaald. Het protocol schrijft voor bij het kleinste gevaar op vuur : wachten op de brandweer. Tevens worden er eisen gesteld aan het reinigingsproces met betrekking tot bacterien. In dat kader zijn wij met een nieuwe stof behoorlijke producties aan het doen waar zilver-ionen in verwerkt zitten. Deze zilver-ionen zorgen ervoor dat bacterien geen voedingsbodem krijgen en daardoor versneld afsterven. Goed voor de drager en voor de patient.
Dit zijn zo maar wat opmerkingen over ambulancekleding en veiligheid. Het gaat nog wel wat verder maar dat is een beetje veel om hier te typen.

helm

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2012, 18:11:19
CE is een markering, geen certificering.